صدای پای پیک ششم کووید-19می‌آید + عکس

© AP Photo / Ebrahim Norooziداروخانه در ایران
داروخانه در ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.08.2021
اشتراک
حمدرضا شانه‌ساز: تامین دارو انجام می‌شود، اما با مصرف ۴ برابری برخی داروها روبرو هستیم.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»، محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا دارو در باره کمبود داروهای مرتبط با درمان کرونا اظهار داشت که تامین دارو انجام می‌شود، اما وقتی مصرف رمدسیویر در خردادماه 600 هزار عدد بوده و اکنون در اواسط مرداد ماه به 2 میلیون و 250 هزار عدد می‌رسد، نشان می‌دهد که گایدلاین‌ها را برای تجویز دارو درست رعایت نمی‌کنیم.

وی در ادامه افزود: « اکنون افزایش 4 برابری مصرف رمدسیویر را نسبت به خرداد ماه داشتیم. دارو باید مطابق گایدلاین‌ها تجویز شود و نظارت بر روی تجویز انجام شود چون در هیچ کشوری در دنیا چنین الگوی مصرفی را نمی‌بینیم».

به عقیده کارشناسان، بررسی‌ شرایط و روند فعالیت ویروس دلتا نشان می‌دهد که هنوز خبری از کاهش چرخه انتقال ویروس نیست و همچنان روند روبه رشد آن ادامه دارد؛ اتفاقی که این نگرانی را در میان متخصصان و کارشناسان ایجاد کرده که احتمالا به زودی باید منتظر شکل‌گیری پیک ششم در میانه راه پنجمین پیک باشیم؛ دقیقا اتفاقی که در پیک چهارم رخ داد.

​به‌هرحال شرایط همه‌گیری در پنجمین پیک کرونا درحالی شدت گرفته است که علاوه بر ایجاد کمبود فضا و کادر درمانی برای ارایه خدمات به بیماران می‌بینیم کمبودهای قابل توجهی در زمینه دارو مشاهد شده شده است تاجایی که به گواه آمارها و البته مقامات مسئول افزایش قابل توجه تعداد موارد ابتلا باعث شده تقاضا برای برخی از داروها نسبت به پیک قبلی 4 برابر شده باشد؛ تقاضایی خود شاهد مثالی بسیار شفاف از واقعیت موجود است.

قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت نیز اظهار داشت: «بستری تعداد بیماران در مراکز درمانی نسبت به پیک گذشته 2 برابر شده است به و این روند نشان دهنده قدرت بیماری‌سازی و سرایت بیماری در این شرایط است.

رعایت پروتکل‌ها و ساده‌انگاری شرایط می‌تواند برای افراد دردسرساز و بعضاً پرهزینه باشد بنابراین رعایت اصول و پروتکل‌های بهداشتی کم هزینه‌ترین راهکار مقابله با ویروس کرونا در شرایط فعلی است».

در همین حال کارشناسان بهداشت و درمان با اشاره به افزایش کمبودها در بخش‌ درمان طی دوره همه‌گیری بخصوص در پیک پنجم می‌گویند: آمارهای رسمی نشان می‌دهد نزدیک به 125 هزار پرستار از ابتدای شروع همه‌گیری تا امروز به کرونا مبتلا شده‌اند که متاسفانه از این تعداد 120 نفر فوت شده‌اند.

از سوی دیگر علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات و مدیریت بیماری کرونا در تهران معقتد است، قرار گرفتن تهران به‌عنوان یک شاخص تعیین کننده از شرایط کل کشور در هشتمین هفته فعالیت ویروس دلتا این زنگ خطر را به صدا درآورده که طولانی شدن روند می‌تواند به بدتر شدن شرایط منجر شود.

 مجلس شورای اسلامی در ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.01.2021
اختصاص ۳۳ هزار میلیارد تومان یارانه دارو

زالی همچنین با اشاره به بستری بودن 9642 نفر در مراکز درمانی و 2600 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه تاکید کرد: «کاهش ریتم شهری و گسترش سطح واکسیناسیون بهترین راهکارهایی است که می‌توانیم با توجه به تجارب کشور هندوستان یعنی زادگاه ویروس دلتا بکار‌گیری تا در این دوره فرصتی به کادر درمان به بازیابی توان خود داده باشیم و در غیر این صورت احتمالا مدیریت کار سخت و بسیار پرهزینه است.

روند فعالیت دلتا در ایران و البته پایتخت نشان داده که پروتکل‌های قبلی باید متناسب با فعالیت و قدرت ویروس تغییر داشته باشد تا بتوانیم برای مدیریت کار برنامه‌ریزی کنیم، زیرا شواهد نشان می‌دهد پروتکل‌های قبلی در پیک پنجم آنچنان کارساز نبوده و بعضاً حتی بی‌اثر است».

در این میان، تعداد بستری‌های سندروم حاد تنفسی در آذربایجان غربی به شدت رو به افزایش است و یک هزار و 310 نفر را درگیر کرده اما شمار افراد تحت ونتیلاتور با کاهش مواجه بوده و به 26 نفر رسیده است. تاکنون 530 هزار و 891 نفر بر علیه کرونا واکسینه شده‌اند.

براساس آخرین نقشه رنگ‌بندی کشور که توسط وزارت بهداشت منتشر شده، در حال حاضر از 23 شهرستان استان کرمان 11 شهرستان استان در وضعیت فوق‌قرمز، 4 شهرستان در وضعیت قرمز و 8 شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارند و هیچ شهرستانی با وضعیت زرد و نارنجی در استان کرمان نیست.

اکنون بیش از 230 هزار نفر واکسن کرونا دریافت کرده‌اند و به 30 درصد جمعیت بالای 18 سال استان بوشهر واکسن کرونا تزریق شده است. اکنون 70 درصد افراد بالای 50 سال استان بوشهر واکسینه شده‌اند و روند تزریق واکسن افزایش یافته است.

با احتساب 646 مورد ابتلای جدید، تعداد موارد مبتلا به کرونا در استان مرکزی از زمان شیوع این ویروس تاکنون به 72 هزار و 640 نفر رسیده است. در این دوره چهار مورد فوتی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در استان مرکزی گزارش شده که بر این اساس تعداد فوتی‌ها به 2 هزار و 301 نفر رسیده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала