حریرچی: رعایت پروتکل‌ها به ۳۸ درصد سقوط کرده است

© Photo / IRNAدکتر ایرج حریرچی ، معاون وزیر بهداشت ایران
دکتر ایرج حریرچی ، معاون وزیر بهداشت ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.08.2021
اشتراک
پیش‌بینی چندین مرجع بین‌المللی این است که تا یک ماه آینده تعداد موارد ابتلا بالا خواهد رفت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایسنا»، دکتر ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت اظهار داشت که رعایت پروتکل‌ها به ۳۸ درصد سقوط کرده است و ۶۲ درصد دستورالعمل‌ها رعایت نمی‌شود.

وی در ادامه افزود: «پیش‌بینی چندین مرجع بین‌المللی این است که تا یک ماه آینده تعداد موارد ابتلا بالا خواهد رفت و تا یک ماه و نیم آینده موارد مرگ صعودی خواهد بود. این در حالی است که در کشور عامل تشدید کننده تجمع نداشته باشیم.

وزارت خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.07.2021
حکومت ایران، ملاک‌های حداقلی لازم برای حذف قاچاق‌ انسان را برآورده نمی‌کند

‌ در ۴ استان رعایت پروتکل‌ها به زیر ۲۵ درصد رسیده است و در ۲۳ استان پوشش ماسک در اماکن عمومی کمتر از ۵۰ درصد است. متاسفانه با توجه به اندازه‌گیری میزان تحرک مردم در جامعه نسبت به شرایط عادی در تابستان ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ اکنون ۱۷ درصد میزان رفت‌وآمدها افزایش یافته است البته وزارت بهداشت تا آخرین لحظه مسئولیت تمام کارهایی که مکلف است را انجام خواهد داد.

نمی‌توان همه مسئولیت‌ها را متوجه مردم دانست. اگر در واکسیناسیون دچار بد عهدی خارجیان، مسائل مالی نمی‌شدیم و زودتر آن را انجام می‌دادیم قاعدتا دچار چنین وضعی نمی‌شدیم. اگر اعمال قانون و حمایت مالی از اقشار آسیب پذیر هم بیشتر صورت می‌گرفت دچار مشکل نمی‌شدیم. روز 8 اوت (یکشنبه) از ۱۵۳ هزار تخت موجود در کشور، ۵۱ هزار و ۵۰۰ مریض کرونا مثبت داشتیم. قبلا بیمارستان‌های اصلی کشور وضعیت اشغال تخت نزدیک به ۱۰۰ درصد داشتند و الان با اضافه شدن این بار یک سومی شدیدا از نظر امکانات و نیرو دچار مشکل هستیم.

 

شیوه‌نامه‌های ما مشکلی ندارد ولی در اجرای آنها دچار مشکل جدی هستیم. ۶۲ درصد مردم حداقل هیچ چیز را رعایت نمی‌کنند، گویی که دچار لجبازی با خودشان یا عوامل دیگر شده‌اند. از طرف حکومت نیز اقدامات عاجل خصوصا اعمال محدودیت‌ها و تعطیلی مشاغلی که در معرض خطر بیشتر هستند مهم است. ما توانایی تعطیلی عمومی از ابتدای کرونا نداشتیم و اکنون باید مراکز خاص مانند رستوران‌ها و محلات تجمع هدف‌گیری شود و امکانات بیمارستانی را نقویت کنیم.

فعلا یک سوم بیمارستان‌ها با کرونایی‌ها اشغال است درحالی که بیماران سرطانی، تصادفی وغیره هم همچنان مراجعه می‌کنند و باید دست به دست هم دهیم تا امکانات بیمارستانی را تقویت کنیم. مهم‌ترین عامل در اینجا تامین مسائل مالی است. موضوع اصلی کوتاه مدت نیز افزایش واکسیناسیون است. اکنون حدود ۷۳ تا ۸۷  درصد گروه سنی بالای ۶۰ سال را پوشش دادیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала