آیا اروپا به احیای برجام خوشبین است؟

© Photo / IRNAمذاکرات وین
مذاکرات وین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.08.2021
اشتراک
کارشناس اروپایی: ما همچنان فکر می‌کنیم که محتمل‌ترین سناریو، یک توافق است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از نشریه آمریکایی «پالیتیکو»، یک مقام ارشد اتحادیه اروپا روز 7 ماه اوت (شنبه) اعلام نمود که مذاکره کنندگان این اتحادیه درباره شانس احیای توافق هسته‌ای با ایران با وجود سر کار آمدن ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور جدید در ایران خوش بین هستند.

این مقام ارشد گفت: «ما همچنان فکر می‌کنیم که محتمل‌ترین سناریو، یک توافق است. چیزی که ما نمی‌توانیم به شما بگوییم زمان و تحت چه شرایط بودن توافق است. تماس‌هایی که این هفته با مقام‌های ایرانی در حاشیه مراسم تحلیف رئیسی انجام شد، زمان از سرگیری گفت‌وگوهای هسته‌ای یا آنکه تیم مذاکره کننده ایرانی از چه کسانی تشکیل می‌شود را مشخص نکرده است.

 اتحادیه اروپا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.08.2021
اولویت کلیدی اتحادیه اروپا، تسهیل مسیر بازگشت به اجرای کامل برجام است

آنها زمانی باز خواهند گشت که تمامی گام‌های مختلف دولت جدید را تکمیل کرده باشند بنابراین درک من این است که اوایل سپتامبر گفت‌وگوها از سرگرفته شود. هنوز در این باره تصمیم گیری نشده است که آیا وزارت خارجه ایران مذاکرات را به پیش خواهد برد یا اینکه این موضوع به شورای امنیت ملی که سیاست هسته‌ای را شکل دهی می‌کند،‌ سپرده خواهد شد».

پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران در ماه ژوئن، مذاکرات احیای توافق هسته‌ای متوقف شد.

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت دونالد ترامپ بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала