مهاجمان نفتکش مورد حمله در خلیج عمان را ترک کردند

© Sputnik / Shiva Abshenasمهاجمان نفتکش مورد حمله در خلیج عمان را ترک کردند
مهاجمان نفتکش مورد حمله در خلیج عمان را ترک کردند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.08.2021
اشتراک
آسوشیتدپرس خبر از آزاد سازی کشتی "آسفالت پرنسس" از سوی مهاجمان داد، هنوز مهاجمان این حمله شناسایی نشده اند.

به گزارش اسپوتنیک، آسوشیتدپرس به نقل از نیروی دریایی انگلیس اطلاع داد، که مهاجمان روز چهارشنبه این کشتی را در خلیج عمان ترک کردند. این خبرگزاری جزئیات دیگری ارائه نداده است.

درخواست نماینده کریمه: انگلیس به لیست کشورهای غیردوست برای روسیه اضافه شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.08.2021
کشتی ربوده شده در خلیج عمان به سمت ایران حرکت کرد

همچنین هنوز معلوم نیست مسئولیت این حمله با کیست. پیش از این آسوشیتدپرس گزارش داده بود که نیروی دریایی انگلیس در مورد توقیف احتمالی نفتکش "آسفالت پرنسس" با پرچم پاناما در سواحل امارات هشدار داده است.

در ابتدا، سازمان بریتانیایی برای هماهنگی حمل و نقل تجاری (UKMTO)، "حادثه ای" را در سواحل فجیره گزارش داد، اما بعداً آن را "ربوده شدن احتمالی" نامید.

به گفته آسوشیتدپرس، تقریباً همزمان، شش نفتکش در همان منطقه از دست دادن کنترل کشتی های خود را اعلام کردند.

رانجیت راجا کارشناس نفت و کشتیرانی در Refinitiv، ارائه دهنده جهانی داده و زیرساخت برای بازارهای مالی، در این زمینه می گوید: اگر آنها به یکدیگر و در یک مکان نزدیک باشند، این اتفاق بسیار نادر می افتد. کشتی ها ضرر خواهند کرد. همه کشتی ها نمی توانند موتورها و توانایی کنترل خود را به طور همزمان از دست بدهند.

بعداً، آسوشیتدپرس نوشت: یکی از کشتی هایی که کنترل خود را از دست داده بود شروع به حرکت کرد.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در مورد حوادث مربوط به کشتی آسفالت پرنسس و دیگر کشتی ها در خلیج عمان به خبرنگاران گفت: برای نتیجه گیری زود است، در مورد این رویدادها قضاوت هنوز زود است.

با این حال، پرایس با اشاره به حمله اخیر هواپیمای بدون سرنشین به نفتکش ژاپنی مرسر، که غرب تهران را مسئول آن دانست، گفت: ما یک تصویر بسیار هشداردهنده از ستیزه جویی از سوی ایران، از جمله در حوزه دریایی، مشاهده می کنیم.

نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل، روز یکشنبه گفت که ایران مسئول حمله به کشتی مرسر استریت است و اطلاعات اسرائیل شواهدی در این مورد دارد.

وزارت امور خارجه بریتانیا نیز به نوبه خود بیانیه ای از سوی رئیس این اداره، دومینیک راب منتشر کرد که بر اساس آن، با احتمال بسیار زیاد اقدامات ایران عامل این حادثه بوده است.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا، اعلام کرد که واشنگتن نیز ایران را مسئول حمله به نفتکش می داند.

وی افزود که ایالات متحده در این شرایط با شرکای خود کار می کند و برای پاسخگویی با کشورهای منطقه و سایر ایالت ها مشورت می کند.

در همین حال، وزارت امور خارجه ایران نسبت به تلاش برای آسیب رساندن به حاکمیت کشور هشدار داد.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران در حفاظت از امنیت و منافع ملی خود تردیدی ندارد و به هرگونه ماجراجویی احتمالی بلافاصله و قاطعانه پاسخ خواهد داد.

وی از اتهامات بی اساس وزیر خارجه انگلیس علیه جمهوری اسلامی ایران که توسط وزیر خارجه آمریکا در همین زمینه تکرار شده و دارای ادعاهای متناقض، دروغین و تحریک آمیز است، بسیار ابراز تاسف کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала