گزارش و تحلیل

پشت پرده اتهامات جدید کشورهای غربی علیه ایران

© AFP 2023 / Jay Directoپشت پرده اتهامات جدید کشورهای غربی علیه ایران
پشت پرده اتهامات جدید کشورهای غربی علیه ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.08.2021
اشتراک
اسرائیل، بریتانیا و ایالات متحده ایران را به حمله به نفتکش ژاپنی مرسر استریت که توسط یک شرکت اسرائیلی اداره می شود، متهم کردند.

اسپوتنیک - اسرائیل، بریتانیا و ایالات متحده ایران را به حمله به نفتکش ژاپنی مرسر استریت که توسط یک شرکت اسرائیلی اداره می شود، متهم کردند که یک توسط یک پهپاد در سواحل عمان در اقیانوس هند مورد حمله قرار گرفت و دو خدمه آن (انگلیسی و رومانیایی) کشته شدند. سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که تهران در حمله به کشتی مرسر دخیل نبوده است و اتهامات مطرح شده را بی اساس خواند.

در همین زمینه اسپوتنیک نظر سید عبدالمجید زواری، مدیر اندیشکده روابط بین الملل را جویا شد؛

اسپوتنیک - چه کشوری می تواند در پشت این حمله باشد؟ چه کشوری از درگیری ایران با دیگر کشورهای منطقه سود می برد؟

سید عبدالمجید زواری - اتهام زنی اسرائیل، انگلستان و آمریکا علیه ایران در حالی صورت می گیرد که هنوز هیچ مدرکی مبنی بر دخالت ایران در این حادثه ارایه نشده است و مرور عملکرد گذشته این کشورها نشان می دهد که کشورهای مذکور در پرونده های مختلفی همچون ماجرای سلاح های کشتار جمعی صدام، با طرح اتهامات واهی علیه عراق نهایتاً اهداف دیگری را دنبال می کردند.

تهدید نفتالی بنت: ایران رسما مسئول حمله به کشتی مرسر استریت است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.08.2021
تهدید نفتالی بنت: ایران رسما مسئول حمله به کشتی مرسر استریت است

نکته دیگر اینکه طی سالهای اخیر ده ها بار حوادث مشابهی برای کشتی های ایرانی در آبهای بین المللی به ویژه دریای مدیترانه رخ داده است که در اغلب موارد هم شواهد حاکی از دخالت مستقیم اسرائیل در آنها داشته است. با این حال جامعه جهانی هیچگاه کمترین واکنشی به این اقدامات نشان نداد و اساسا اراده ای برای پیگیری این حوادث در شورای امنیت وجود نداشت.

بنابراین اقدامات هماهنگ کشورهای غربی مبنی بر طرح اتهام علیه ایران و طرح این پرونده در شورای امنیت، بیش از آنکه به دلیل نگرانی این کشورها از به خطر افتادن آزادی تردد کشتی ها باشد ناشی از سناریویی پیچیده و چند لایه است که با هدف تشدید فشار بر ایران و به چالش کشیدن آن دنبال می شود. یکی از احتمالاتی که در این زمینه مطرح می شود این است که چنین اقدامی یک خودزنی کنترل شده توسط اسرائیل یا گروه های مرتبط با آن با هدف باج گیری از ایران و بهانه جدید برای مصادره بخش دیگری از دارایی های ایران به بهانه خسارت کشتی است. 

همچنین این احتمال وجود دارد که چنین اقدامی با هدف ارسال پیام ترس به ایران و مرعوب کردن تهران برای نرمش در مقابل غرب و پذیرش شرایط آنها در مذاکرات هسته ای و کسب امتیازات حداکثری از ایران است.

انگلیس: حمله به نفتکش مرسر استریت عامدانه از سوی ایران بود  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.08.2021
انگلیس: حمله به نفتکش مرسر استریت عامدانه از سوی ایران بود

به هر سو خصومت ایران با اسرائیل و آمریکا چیزی نیست که بتوان آنرا انکار کرد اما آنچه مسلم است اینکه ایران هر گاه اقدامی علیه آمریکا، اسرائیل یا کشورهای دیگری همچون انگلیس انجام داده قاطعانه آن را اعلام و مسئولیت آن را پذیرفته است. بنابراین جنجال آفرینی هماهنگ دولت های غربی در مقطع اخیر بیش از آنکه ناشی از نگرانی آنها نسبت به تهدید  تردد آزاد در آبراهه های بین المللی باشد با هدف به چالش کشیدن ایران و دولت جدید برای پذیرش شروط قدرت های غربی مبنی بر توقف برنامه هسته ای، تعدیل توان موشکی و نهایتاً محدود کردن نفوذ منطقه ای ایران انجام می شود.

پیشتر سفیر ایران در رابطه با حمله به نفتکش مرسر استریت به وزارت خارجه بریتانیا احضار شد.
شایان ذکر است که پیشتر وزیر امور خارجه بریتانیا پس از مقامات اسرائیل انگشت اتهام خود را درباره حمله به نفتکش‌ اسرائیلی متوجه ایران کرد. دومینیک راب این حمله را عامدانه و هدفمند از سوی ایران دانسته و آن را نقض حقوق بین‌الملل خواند.
در جریان حمله به نفتکش مرسر استریت در نزدیکی سواحل عمان در روز پنجشنبه 29 ژوئیه، دو خدمه این کشتی، یک شهروند بریتانیایی و یک شهروند رومانیایی، کشته شدند. 
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала