گزارش و تحلیل

آیا میقاتی می تواند در لبنان موفق شود؟

© Flickr / Caleb Phillipsآیا میقاتی می تواند در لبنان موفق شود؟
آیا میقاتی می تواند در لبنان موفق شود؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.07.2021
اشتراک
برای بار سوم در طول بیست سال اخیر آقای نجیب میقاتی مامور تشکیل کابینه لبنان شد.

نجیب میقاتی میلیاردر لبنانی اهل تسنن که قبلا سالهای 2005 و 2011 نخست وزیر لبنان شد و جالب اینکه در هر دو بار هم لبنان درگیر بن بست سیاسی شده بود و آقای میقاتی به به عنوان آخرین گزینه نخست وزیر شد و در نهایت لبنان را به سمت انتخابات برد.

این بار هم طی چند سال اخیر لبنان درگیر بن بست سیاسی شده بود و هیچ دولت و یا نخست وزیری توان جمع و جور کردن اوضاع در لبنان را نداشت.

آقای میقاتی که در لیست فوربس 446 امین ثروت مندرین فرد جهان به حساب می آید روابط نسبتا خوبی هم با مجموعه 8 مارس و هم با مجموعه 14 مارس دارد، همچنین با کشورهای غربی هم روابط حسنهای دارد، به همین دلیل برخی امید دارند که شاید ایشان بتواند گره کور سیاسی در لبنان را باز کند.

حصول توافق نفتی میان لبنان و عراق - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.07.2021
حصول توافق نفتی میان لبنان و عراق

البته باید توجه داشت که اصل جریان گره خوردن ساختار سیاسی لبنان به دلیل این بود که ساختار سیاسی آمریکا دست ترامپ افتاده بود و عربستان سعودی و اسرائیل امیدوار بودند تا بتوانند از طریق آمریکا با ایران بجنگند و به همین دلیل هم آنها تلاش کردند سیستم سیاسی لبنان را به هم بریزند تا دست حزب الله لبنان را به قول معروف در پوست گردو بگذارند و در صورتی که جنگی بر علیه ایران راه بیافتد حزب الله نتواند به اسرائیل حمله کند.

آنها امیدوار بودند پس از فرو پاشیدن سوریه دیگر حزب الله پشتوانه نداشته باشد و عمق استراتژیک ایران که از طریق سوریه به لبنان می رسید هم از بین برود تا در نهایت کار خود را انجام دهند و به ایران حمله کنند.

تقریبا اکثر ناظران متفق القول هستند که هدف آمریکا از اشغال افغانستان و سپس عراق این بود که از دو طرق ایران را محاصره کند و با توجه به اینکه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس پایگاه های نظامی در اختیار آمریکا قرار داده بودند و آمریکایی ها در ترکیه هم مستقر هستند عملا ایران در محاصره آمریکا قرار گیرد و بعد به ایران حمله کنند.

اما اتفاقی که رخ داد این بود که ایران با زیرکی توانست نه فقط محاصره نظامی را بشکند بلکه به نوعی آمریکایی ها را در شن های روان منطقه غرق کند و آمریکایی ها تا به خود آمدند متوجه شدند این ایرانی ها هستند که آنها را به تله کشانده اند و حالا محاصره کرده اند.

چرا حریری از قاهره آمد تا دولت را در لبنان به هم بزند؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.07.2021
گزارش و تحلیل
چرا حریری از قاهره آمد تا دولت را در لبنان به هم بزند؟

امروزه هم اگر آمریکایی ها ظاهر سازی می کنند که تصمیم دارند از منطقه خارج شوند به این دلیل است که همه نقشه هایشان شکست خورده و مجبور هستند نقشه های دیگری پیاده کنند.

برگردیم به موضوع لبنان می بینیم با توجه به اینکه ترامپ رفته و سیاست آمریکا برای منطقه تغییر کرده و از سوی دیگر عربستان و ایران در حال حل و فصل اختلافات فیما بین هستند و ارتش سوریه موفق شده امور را در دست بگیرد، شرایط منطقه خیلی تغییر کرده و طبیعتا این فرصت وجود دارد که آقای میقاتی بتواند دولت تشکیل دهد.

همچنین باید توجه داشت که آقای میقاتی به پیشنهاد کلاپ نخست وزیر های لبنان جلو آمده.

این هم شاید بی دلیل نباشد.

کمتر از یکسال دیگر باید انتخابات جدید مجلس در لبنان برگزار شود و طبیعتا کشورهای غربی و عربستان و اسرائیل امیدوار هستند با توجه به شرایطی که طی چند سال اخیر برای لبنان ایجاد کردند اینبار مردم لبنان حاضر نباشند به جبهه مقاومت رای دهند و به همین دلیل آنها دنبال این هستند که حتما این انتخابات برگزار شود.

بر اساس قوانین لبنان تا زمانی که یک دولت مستقر در لبنان وجود نداشته باشد برگزاری انتخابات انجام نمی شود و پارلمان لبنان می تواند به دلیل نبود شرایط انتخابات دوره نمایندگان را تمدید کند.

مثلا زمانی که لبنان درگیر جنگ داخلی بود برای حدود شانزده سال مجلس لبنان دوره نمایندگی نمایندگان را تمدید کرد چون امکان برگزاری انتخابات وجود نداشت.
پس از آن، پس از توافقی به نام توافق طائف سال 1989 هم الیگارشی ملوک الطوایف جنگ که پس از جنگ داخلی ظهور کرده بودند قدرت را در اختیار گرفت و تا به حال هم لبنان دست همین ملوک الطوایف است.

البته می توان گفت مشکل اصلی لبنان هم امروزه همین ملوک الطوایف هستند.

قبل ازتوافق طائف تقسیم بندی طایفه ای پست ها و سمت های دولتی به شکل توافقی نانوشته وجود داشت و در قانون اساسی لبنان هیچ اشاره ای به این نوع حکومت که در آن مثلا رئیس جمهوری حتما باید مسیحی مارونی باشد و نخست وزیر مسلمان سنی و رئیس مجلس مسلمان شیعه و ... وجود نداشت.

پس از توافق طائف این نوع سهمیه بندی میان ملوک الطوایف تثبیت شد و می توان گفت مشکلات اصلی لبنان بیشتر شد.

هنیه در لبنان: متعهد به آزادی وجب به وجب فلسطین هستیم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.06.2021
هنیه در لبنان: متعهد به آزادی وجب به وجب فلسطین هستیم

آقای میقاتی که از شخصیت های اهل تسنن متولد شهر طرابلس لبنان می باشد هم جزو همان مجموعه به حساب می آید و خارج از مجموعه نیست.

به هر حال با توجه به اینکه برای تغییر ترکیب مجلس لبنان که امروزه اکثریت آن در اختیار حامیان جبهه مقاومت است می توان تصور کرد که جناح رقیب جبهه مقاومت تلاش خواهد کرد تا هر طور شده این کابینه تشکیل شود.

اما کی و به چه شکلی تشکیل شود احتمالا منوط به شرایط انتخابات داخلی لبنان خواهد بود واحتمالا جناح مورد حمایت غرب و عربستان سعودی و اسرائیل تلاش خواهند کرد تا آنقدر ماجرا را کش دهند تا فرصتی برای هیچ فعالیتی غیر از برگزاری انتخابات برای دولت آتی لبنان باقی نماند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала