گزارش و تحلیل

جنگنده جدید روسی؛ راز نامرئی بودن آن

© Aleksey Nikolskiy /  مراجعه به بانک تصاویر جنگنده جدید روسی؛ راز نامرئی بودن آن
 جنگنده جدید روسی؛ راز نامرئی بودن آن  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.07.2021
اشتراک
جنگنده جدید روسی دارای خصوصیات پنهانکاری آشکاری است. آنها در قسمت جلوی هواپیما و در عقب در سطح دم قابل مشاهده هستند.

اسپوتنیک به نقل از فوربس می نویسد: جنگنده تک موتوره که سازنده آن سوخو آن را Checkmate ("شکست") می نامد، برای اولین بار در نمایشگاه هوا- فضای MAKS در حومه مسکو ظاهر می شود.

جنگنده در درجه اول کالایی صادراتی است و تبلیغات برای موفقیت چیزی حیاتی است. بنابراین ممکن است سوخو یا شرکت اصلی آن Rostec عکس های لو رفته از هواپیما را قبل از اولین حضور رسمی آن تشویق کرده باشد.

همچنین نشت اطلاع - غذایی برای تحلیلگران است. صرف نظر از اینکه هواپیمایی که در MAKS رونمایی می شود یک هواپیمای ماکتی است یا یک هواپیمای مستعد به پرواز، عناصر طراحی و ساختمان آن به خودی خود گویا است.

قیمت جنگنده جدید تک موتوره روسیه چک میت چقدر است؟  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.07.2021
قیمت جنگنده جدید تک موتوره روسیه "چک میت" چقدر است؟

فوربس نوشت: سوخو یک جنگنده کوچک ، مانور پذیر و دارای خصوصیات استلز است که بزرگترین مشکل آن تامین محدود سوخت و در نتیجه شعاع کوتاه نبرد است.

اجزای کمتر مشخص Checkmate به وفور وجود دارد. ورودی هوا برای قسمت جلویی پایین بدنه با مشخصه "نیش" تا حدی بیشترین بخش دارای انعکاس امواج راداری - توربین موتور را پنهان می کند. به دم جنگنده جدید نگاه کنیم. این جت به جای تثبیت کننده های افقی و عمودی، رل های متحرک جهت و ارتفاع و پروبال V شکل را دارا است. یک جفت صفحه کنترل تک مقطع نسبت به صفحه افقی بدنه جت تقریباً تحت زاویه 45 درجه ای کج شده است.

پروبال و دم V شکل کمک می کنند تا جنگنده ضمن حفظ قدرت مانور ، کاری کند تا از تعداد سطوح قابل تشخیص ان کاسته شود.

منابع اصلی بازتاب رادار بال ها و سطوح کنترل افقی هستند. تثبیت کننده های عمودی نیز بازتابنده های راداری هستند. اگر تثبیت کننده های افقی و عمودی را برطرف کنید، و تعداد لبه ها و صفحه هایی را که می توانند انرژی رادار را از آنها به سمت گسیل کننده منعکس کنند، کاهش می دهید.

کارشناسان کانادایی جنگنده های روسی را در ردیف بهترین ها قرار دادند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.05.2021
کارشناسان کانادایی جنگنده های روسی را در ردیف بهترین ها قرار دادند

مشکل این است که هواپیما به رل ارتفاع و رل سمتگیری نیاز دارد. دم V شکل با ترکیب هر دو عنصر باعث کاهش دید می شود. کل تثبیت کننده زاویه ای حرکت می کند، بینی هواپیما را به سمت بالا یا پایین و در یک جهت یا جهت دیگر تکان می دهد ، بدون اینکه رادارهای روی زمین در مورد سطوح کاملاً افقی یا عمودی با خبر باشند. دم و پروبال V شکل باعث می شود که Checkmate کمتر از MiG-29 قابل دید و تشخیص باشد.

اما چنین دمی به سیستم های پیچیده کنترل پرواز نیاز دارد. هنگامی که مهندسان در شرکت Northrop هواپیمای YF-23 را ساختند ، یک جنگنده بزرگ شکاری که در مسابقه جنگنده تاکتیکی پیشرفته نیروی هوایی آمریکا به YF-22 باخت - آنها مجبور بودند نوع جدیدی از محرک را برای حرکت دم V شکل هواپیما اختراع کنند.   

سوخو بدون شک تصمیم گرفت که مزایای احتمالی دم V شکل نواقص آن را جبران می کند. یعنی ، نامرئی بودن دم ارزش نامناسب بودن هدایت آن را دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала