گزارش و تحلیل

تفاهم نامه ی جدید میان ایران و روسیه

© Photo / سركنسولگري جمهوري اسلامي ايران در آستراخانتفاهم نامه ی جدید میان ایران و روسیه
تفاهم نامه ی جدید میان ایران و روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.07.2021
اشتراک
بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی یک موسسه غیرانتفاعی و شبه دولتی در جمهوری اسلامی ایران است که مستقیما زیر نظر رهبر این کشور فعالیت می‌کند و پس از شرکت ملی نفت ایران دومین موسسه اقتصادی بزرگ در ایران محسوب می‌شود که در زمینه‌های متعددی از جمله بیمه، کشتیرانی، حمل و نقل، بانکداری و بازرگانی فعالیت می کند.

استان آستاراخان نیز یکی از استان‌های مهم فدراسیون روسیه است که در شمال دریای خزر قرار گرفته و جمعیت کثیری از بازرگانان ایرانی را در خود جای داده، آستراخان پس از فروپاشی شوروی بار دیگر نقش خود را در حمل و نقل منطقه‌ای و بین‌المللی باز یافت.

روز یکشنبه استاندار آستاراخان به دعوت رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به ایران سفر کرده تا تفاهمنامه‌ ای در راستای گسترش روابط تجاری دو طرف امضا شود.

آقای سید پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

مدتی است که ما با استان آستاراخان روسیه که نزدیک‌ ترین استان در شمال دریای خزر به ایران است ارتباطات نزدیک برقرار کرده‌ ایم، رفت و آمد هایی صورت گرفته، روابط اقتصادی برقرار شده و ما دعوت کردیم تا در خدمت آقای بابوشکین استاندار استان آستاراخان باشیم.

 ایشان به همراه هیئت همراه خود همچنین سفیر روسیه در ایران از روز یکشنبه در تهران هستند و تا روز سه شنبه سفرشان ادامه خواهد داشت.

این سفر خوشبختانه به خوبی پیش رفته و تفاهم‌ نامه‌ای در آن امضا شده همچنین پروتکل همه جانبه در حال آماده سازی است تا در راستای روابط بنیاد مستضعفان و استان آستاراخان روسیه امضا شود.

خوشبختانه ظرفیت هم در بنیاد مستضعفان و هم در این استان بسیار بالا است و اراده سران سیاسی دو کشور بر این است که روابط قوی تر شود به ویژه اینکه بر روی کریدور جنوب به شمال تاکید شده، موضوعی که قبلاً به امضای سران سه کشور ایران، هند و فدراسیون روسیه رسیده ما این موضوع را دنبال می‌کنیم تا بتوانیم این کریدور را فعال تر کنیم.

آقای دکتر مهدی آکوچکیان، سرکنسول محترم جمهوری اسلامی در آستراخان   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.07.2021
گزارش و تحلیل
گسترش حضور سرمایه گذاران ایرانی در منطقه ویژه اقتصادی آستراخان در دریای خزر

وی در ادامه افزود:

درصدد هستیم تا ارتباط تجاری خود را با استان آستاراخان افزایش دهیم در این منطقه بندر تجاری لوتوس ایجاد شده که ما برای حضور در منطقه به چنین شرایطی نیاز داشتیم، بنیاد مستضعفان قرار است حضور خود را در آستاراخان قوی تر کند و این جلسات با حضور نماینده وزارت امور خارجه صورت می‌گیرد که در چارچوب و ضوابط جمهوری اسلامی ایران است.

توافق نامه ای که امضا شد ابعاد مختلف حمل و نقل، کشاورزی و صنعتی را در بر می‌گیرد که توانایی آن تاکنون بررسی شده.

 در سفر آینده ایشان به ایران قرار است در گیلان و رشت جلسه برگزار شود تا از بنادر آن منطقه که در آنها صادرات و واردات قرار است صورت بگیرد دیدار شود.

آقای سید پرویز فتاح هدف اصلی این تفاهم نامه را همسو با اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران که یک هدف استراتژیک مبنی بر توسعه روابط با فدراسیون روسیه است اعلام کرد و اظهار داشت:

بنیاد در بندر شهید رجایی حضور دارد و تخلیه بار کانتینری در آن منطقه را به عهده داریم که یکی از مدرنترین تخلیه بار های کانتینری ایران، منطقه و شاید حتی دنیا است، همین روش را در چابهار آغاز کردیم همچنین بنیاد قطار حمل و نقل باری و سیستم حمل و نقل جاده ای اختصاصی دارد، در بندر انزلی نیز صاحب کشتیهای حمل و نقل هستیم از سوی دیگر در استان آستاراخان نیز امکانات بشدت مناسب است بنابراین کاملا می‌توان باری را از دریای عمان و اقیانوس هند به سمت آستاراخان و اروپا جابجا کرد.

قرار شد تا حمل و نقل را با ۲ میلیون تن بار آغاز کنیم اما ظرفیت این مسیر حداقل در مرحله اول ۵ میلیون تن و در مرحله نهایی ۲۰ میلیون تن قابل افزایش است.

این روند به سرعت اجرایی خواهد شد چرا که نظر هر دو طرف بر این نکته است، هر دو طرف از این روش سود خواهند برد و همچنین این منطقه نیز از آن بهره مند خواهد شد.

آقای ایگور بابوشکین استاندار استان آستاراخان ضمن تشکر از رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی برای فراهم آوردن فرصت بررسی امکانات این بنیاد در ایران گفت:

در حال حاضر استان آستاراخان همکاری بسیار خوبی را با جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های تجاری و اقتصادی دارد اکنون ۱۵۰ شرکت در آستاراخان مشغول فعالیت هستند که با سرمایه ایرانی شکل گرفته‌اند، اتاق بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در آستاراخان مشغول به فعالیت است و همچنین شعبه بانک ایرانی میربیزنس بانک در این استان مشغول به فعالیت است.

 ما در خصوص همکاری در زمینه های مختلف من جمله بحث کشاورزی، صنایع تبدیلی و همچنین بحث کشتی سازی صحبت کردیم که امکانات منحصر به فردی در خصوص تولید و ساخت کشتی ها با تیپ ها و مدل های مختلف در استان آستاراخان وجود دارد.

وی در ادامه دورنمای همکاری های بنیاد مستضعفان و استان آستاراخان روسیه را بسیار خوب توصیف کرد و افزود:

همکاری‌های بسیار خوبی میان دو کشور در حال شکل‌گیری است و باید از رئیس بنیاد مستضعفان به واسطه تفکر عملکرد گرایانه ایشان در این زمینه قدردانی کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала