حاشیه های لباس کاروان المپیک ایران + عکس

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / حاشیه های لباس کاروان المپیک ایران + عکس
حاشیه های لباس کاروان المپیک ایران + عکس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.07.2021
اشتراک
اعتراض ها به لباسهای طراحی شده کاروان ایران در المپیک، باعث شد تا مدیران کاروان تصمیم جدیدی برای پوشش کاروان ایران در مراسم افتتاحیه بگیرند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ورزش سه، طراحان لباس ایرانی که از قضا شرکت‌کننده در رقابت طراحی لباس برای کاروان المپیک ایران در رقابت‌های المپیک توکیو ۲۰۲۰ بوده‌اند، از روز گذشته با انتشار استوری‌ها و پست‌ها و رونمایی از طرح‌ هایشان، نسبت به طرح قبول  شده کاروان ایران ابراز نارضایتی و اعتراض کرده‌اند؛ این طراحان جمعی از چهره‌ های مشهور در حوزه مد و لباس ایران هستند که فراخوان کار گروه مد و لباس وزارت ارشاد در تیرماه سال ۱۳۹۸ آن‌ها را گرد هم آورده تا ایده‌های خود را به یک پوشش شکیل برای کاروان ایران در المپیک توکیو به داوری بگذارد.

​از این دیروز و با انتشار تصاویر مربوط به البسه کاروان ایران در رقابت‌های المپیک توکیو ۲۰۲۰، موجی از اعتراض فضای مجازی فرا گرفته است، نمایش طرح‌های شرکت‌کننده در مسابقه طراحی لباس کاروان ایران در المپیک نشان می‌دهد آن‌چه که بر تن ورزشکاران زن ایرانی به عنوان «مانتوی فیروزه‌ای» و آن‌چه به عنوان لباس رسمی بر تن ورزشکاران مرد «کت و شلوار سرمه‌ای» رفته، بهترین طرح‌های ارائه شده در این فراخوان نبوده‌اند.

متن‌ های اعتراضی انگاشته شده توسط طراحان که اغلب در صفحات اینستاگرامی خود این کار را انجام داده‌اند، به مواردی از جمله شرایط گُنگ برگزاری رقابت، موضوع داوری، تغییر شرکت‌کنندگان، تغییر جای داور و شرکت‌ کننده، گمشدن پوشه طراحی یکی از شرکت‌ کنندگان و ... که موضوع انتخاب بهترین طراح برای لباس کاروان ایران را زیرسوال می‌برد؛ هم‌چنین طراحی مثل آنا ثانی، رعنا زریر، آزاده عسگری و ... که در این فراخوان شرکت کرده بودند هر یک به نوعی به توضیح درباره این نحوه حضور در این رقابت بین طراحان و نحوه پیشرفت کار پرداخته‌اند.

​مجید نامی عضو هیات‌ مدیره انجمن نساجی با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک و عباس صالحی وزیر ارشاد، به انتقاد از نحوه انتخاب طرح برگزیده کاروان ایران برای رقابت‌های المپیک توکیو پرداخته است؛ وی در این نامه به مواردی از جمله بدسلیقگی، تخصص، رانت، لابی‌ گری و ... اشاره کرده که به عقیده وی این مسائل منجر به انتخاب فاجعه‌بار برای کاروان در المپیک شده‌اند.

در اوج واکنش شدید به لباسی که بر تن اعضای کاروان ایران در رقابت‌های المپیک بود، امروز خبری از قول کیکاوس سعیدی دبیرکل کمیته ملی المپیک منتشر شد که گویا قرار است ورزشکاران ایرانی در مراسم رژه المپیک با لباس ورزشی اقدام به رژه کنند؛ لباسی که کمپانی «ملند موژ» آن را تهیه کرده و تعدادی از ورزشکاران حاضر در فرودگاه، پیش از پرواز به توکیو آن را به تن داشتند. (طرح‌های ملند موژ را در ادامه می‌توانید مشاهده کنید:)

​همه این اتفاقات در شرایطی است که انتشار تصاویر لباس‌های ورزشی و یونیفرم‌های رژه اغلب کشورها در المپیک ۲۰۲۰، نشان دهنده تفاوت آشکار کیفی و زیباشناسانه بین آن‌چه که ایرانیان بر تن دارند با دیگران است؛ لباس دختران کاروان ایران را یک طراح به نام «مهرنوش تیمورزاده» طراحی کرده که تلاش "ورزش سه" برای گفتگو با وی، با وجود تماس‌های مکرر به نتیجه نرسید و ایشان در نهایت با وجود پاسخگویی به تلفن شخصی، حاضر به انجام گفتگو نشدند.

کت و شلوار مردانه کاروان ورزش ایران را هم شرکت «زاگرس پوش» طراحی کرده که طراحی خاصی ندارد و از جنس همان البسه موجود در بازار پوشاک است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала