گزارش و تحلیل

گسترش حضور سرمایه گذاران ایرانی در منطقه ویژه اقتصادی آستراخان در دریای خزر

© Photo / COURTESY THE CONSULATE GENERAL OF THE ISLAMIC REPUBLIC OF IRAN IN ASTRAKHAN (RUSSIA)آقای دکتر مهدی آکوچکیان، سرکنسول محترم جمهوری اسلامی در آستراخان
آقای دکتر مهدی آکوچکیان، سرکنسول محترم جمهوری اسلامی در آستراخان   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.07.2021
اشتراک
مقامات در منطقه آستراخان و بزرگترین هلدینگ ایرانی سیاحتی، مراکز تفریحی و حمل و نقل "پارسیان" ، طی روزهای آینده توافق نامه مهمی در مورد سرمایه گذاری های کارآفرینان ایرانی در توسعه منطقه ویژه اقتصادی "لوتوس" در آسترااخان در دریای خزر امضا خواهند نمود.

اسپوتنیک - توافق نامه مهمی در مورد سرمایه گذاری های کارآفرینان ایرانی در توسعه منطقه ویژه اقتصادی "لوتوس" در آستراخان در دریای خزر، با وجود فشار و تحریم های آمریکا به مرحله مهمی در ساخت تدارکات و تسهیل حمل و نقل بین ایران و فدراسیون روسیه در چارچوب کریدور حمل و نقل بین المللی شمال و جنوب تبدیل خواهد شد. این را مهدی آکوچکیان ، سرکنسول محترم ایران در آستراخان در مصاحبه اختصاصی با اسپوتنیک بیان کرد.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران مهدی آکوچکیان همراه با هیئت عالی رتبه دولت منطقه آستراخان برای انجام مذاکرات مهم و مراسم امضای این توافق نامه به تهران پرواز کردند.

در این راستا، اسپوتنیک در مصاحبه اختصاصی با سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آستراخان در خصوص پروژه های مشترک همکاری اقتصادی میان ایران و روسیه در دو بندر حیاتی میان دو کشور سوالات مهمی را مطرح نمود.

بندر امیرآباد ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.06.2021
برقراری خط دریایی بندر امیرآباد ایران به آستاراخان روسیه

اسپوتنیک: جناب آقای مهدی آکوچکیان، همانطور که می دانیم استان آستراخان یکی از مهمترین و فعالترین مناطق روسیه در چارچوب همکاری های اقتصادی و تجاری با جمهوری اسلامی ایران به حساب می آید. لطفاً برای ما بفرمایید در سالهای اخیر چه پروژه های مهم و مشترکی در این زمینه راه اندازی شده است؟ تعامل با مقامات استان آستراخان چگونه است؟

آکوچکیان: نمایندگان بخش های دولتی و خصوصی جمهوری اسلامی ایران در استان آستراخان فدراسیون روسیه حضور فعالی دارند و وجود سرکنسولگری، میربیزنس بانک، بندر سالیانکا و سرای تجاری که هر یک در زمینه فعالیت خود ایران را نمایندگی می کنند و همچنین حضور پرتعداد کارآفرینان ایرانی در این استان مؤید این مطلب است.

علاوه بر مبادلات تجاری سنتی که شامل صادرات چوب و غله از روسیه به ایران و واردات میوه و خشکبار ایرانی از طریق آستراخان به روسیه بوده، پس امضای موافقتنامه ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا طیف محصولات مورد مبادله بین دو کشور متنوع تر شده است. در سال گذشته علی رغم وجود محدودیت های ناشی از همه گیری شاهد افزایش چشمگیر حجم صادرات جمهوری اسلامی ایران به استان آستراخان بوده ایم. البته تا رسیدن به سطح رضایت بخش مبادلات بین طرفین فاصله داریم، اما راه درستی آغاز شده است.

درخواست ایران برای برقراری خط هوایی با آستراخان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.12.2020
درخواست ایران برای برقراری خط هوایی با آستراخان

یکی از زمینه های نسبتاً موفق که در سال های اخیر آغاز شده کشت فراسرزمینی کارآفرینان ایرانی در استان آستراخان بوده است. در حال حاضر چندین واحد زراعی و پرورش دام با سرمایه ایرانی در سطح منطقه به فعالیت اشتغال دارند. البته این زمینه جای کار بسیاری دارد و در نقطه آغازین راه هستیم. خوشبختانه مسئولان محلی استان تعاملات تنگاتنگی با سرکنسولگری دارند و در راستای اجرای پروژه های سرمایه گذاری ایرانی مساعدت لازم به کارآفرینان ارائه نموده اند. البته موانعی هم در مسیر تحقق این پروژه ها وجود داشته که عموماً با نارسایی در رویه ها و مقررات دستگاه های فرامنطقه ای در ارتباط هستند. امیدواریم با پیگیری های استانداری محترم آستراخان از نهادهای ذیصلاح در سطح کشوری این مسائل نیز مرتفع گردند.

هلدینگ گلرنگ ایران به دنبال سرمایه گذاری در منطقه لوتوس آستراخان امسال با حضور مقامات استانی کلنگ اولین کارخانه مواد شوینده تحت عنوان «رُزا» را بر زمین زد و انشاء الله طی یک سال و نیم آینده تولیدات با کیفیت این برند ایرانی را وارد بازار روسیه خواهد کرد. ایجاد این کارخانه در مساحت 7 هکتار در آستراخان باعث ایجاد اشتغال برای مردم منطقه و درآمدزایی برای شرکت گلرنگ خواهد شد. بدین ترتیب دو طرف از این سرمایه گذاری بهره مند می گردند.

اسپوتنیک: چه رویدادها و پروژه های مهمی در حال حاضر در دستور کار قرار دارند؟

 آکوچکیان: مذاکرات خوبی در زمینه سرمایه گذاری هلدینگ ها و شرکت های ایرانی در مناطق ویژه اقتصادی استان آستراخان و همچنین مشارکت در تأمین زیرساخت های خدمات بندری در منطقه با هدف افزایش حجم حمل بار کانتینری در مسیر راه‌گذر شمال-جنوب در حال انجام است. همچنین امضای قرارداد خواهرخواندگی بین دو بندر مهم ایران و آستراخان به منظور برقراری تعاملات مستقیم بین آنها در دستور کار قرار دارد. شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت تابعه آن یعنی کشتیرانی دریای خزر نیز موضوع سفارش ساخت کلاس های مختلف کشتی را به کارخانجات کشتی سازی استان آستراخان در دست بررسی دارد.

احیای خط پروازی مستقیم مسافری-باری بین تهران و آستراخان از موضوعات روز و تحت پیگیری سرکنسولگری آستراخان محسوب می باشد که توافقات مقدماتی در این ارتباط بین طرف های ایرانی و روس حاصل شده است.

خزر پلی به آینده روشن تجارت ایران و روسیه + ویدئو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.05.2021
گزارش و تحلیل
خزر پلی به آینده روشن تجارت ایران و روسیه + ویدئو

گردشگری تفریحی در دریای خزر موضوع دیگری است که دو طرف آمادگی دارند با آغاز به کار کشتی تفریحی «پِتر کبیر» به آن بپردازند. گسترش فعالیت های نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در عرصه های کشت فراسرزمینی و احداث دامپروری صنعتی در استان آستراخان یکی دیگر از چشم اندازهای پیش رو است.

در راستای تحقق موارد فوق الذکر سفر قریب الوقوع هیأت عالی رتبه استان آستراخان به ریاست استاندار آن به ایران با هدف آشنایی با توانمندی های موجود و انجام مذاکرات پیرامون زمینه های همکاری مشترک با یکی از بزرگترین بنگاه های اقتصادی ایران توسط سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در آستراخان برنامه ریزی شده است.

اسپوتنیک: لطفاً از این سفر قریب الوقوع هیأت عالی رتبه مقامات استان آستراخان بیشتر توضیح بفرمایید. اهداف اصلی این نشست چیست؟ برگزار کننده این نشست چه طرفی بود؟

آکوچکیان: این سفر به دعوت رسمی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی از جناب آقای بابوشکین استاندار آستراخان و با پیگیری های انجام شده توسط سرکنسولگری ایران در آستراخان صورت می پذیرد. طی این سفر استاندار آستراخان به همراه جمعی از مقامات دولت محلی و نمایندگان بخش خصوصی در تهران علاوه بر آشنایی با زمینه های متنوع فعالیت و توانمندی های بنیاد مستضعفان، پیشنهادات سرمایه گذاری استان برای بنیاد را مطرح خواهند نمود. برنامه های متنوعی از دیدارها و مذاکرات رسمی تا بازدید از پروژه ها و کارخانجات مختلف بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در چارچوب این سفر پیش بینی شده است. موضوعات مختلف همکاری از جمله در حوزه های کشاورزی فراسرزمینی، تولید صنعتی، نفت و گاز، کشتی سازی، سرمایه گذاری در زیرساخت های بندری و ارائه خدمات اپراتوری کریدور شمال-جنوب در دستور کار مذاکرات قرار دارند.

سرای تجاری ایرانیان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.11.2017
گزارش و تحلیل
سرای تجاری ایرانیان در آستاراخان روسیه گشایش یافت+تصاویر

بحث رفع موانع عملیاتی شدن راه گذر شمال-جنوب به عنوان بزرگترین پروژه ترانزیتی ملی و بین المللی که در صورت تحقق آن بخش عمده ای از اقتصاد وابسته و در انحصار کشورها به نفت را رفع نموده و اثرات چشم گیری در توسعه اقتصادی و رفاه عمومی در ایران و روسیه و حتی منطقه را بدنبال خواهد داشت. عملیاتی شدن این کریدور، مانع تراشی آمریکا و برخی از کشورهای غربی برای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه خنثی کرده و به ایجاد همگرایی در منطقه اوراسیا یاری خواهد رساند. اشتغال زایی، رفع محرومیت و شکستن تحریم ها در توسعه مناسبات تجاری دو کشور جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه به صورت ریشه ای، ساختاری و با دوام و کمک به رفع مشکلات تجار و سرمایه گذاران دو طرف و حتی ایجاد زمینه برای همکاری بیشتر در زمینه دیپلماسی عمومی و فرهنگی را بدنبال خواهد داشت.

سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در آستراخان همچنین هماهنگی های لازم برای برگزاری دیدارهای جناب آقای بابوشکین استاندار محترم آستراخان با مقامات ارشد بنیاد مستضعفان را انجام داده است. لازم به ذکر است که اینجانب و جناب آقای جاگاریان سفیر محترم فوق العاده و تام الاختیار روسیه در ایران استاندار را در این جلسات همراهی خواهیم نمود.

اسپوتنیک: آیا در چارچوب این نشست امضای توافقنامه خاصی بین طرفین در نظر گرفته شده است؟ لطفاً در مورد آن توضیح بیشتری بفرمایید. چه مؤسسه ها و شرکت هایی در این پروژه شرکت می کنند؟

آکوچکیان: در جریان این سفر قرار است توافقنامه همکاری میان شرکت سهامی منطقه ویژه اقتصادی «لوتوس» استان آستراخان با هلدینگ سیاحتی، مراکز تفریحی و حمل و نقل «پارسیان» بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی انجام پذیرد. هدف از انعقاد این توافقنامه تسهیل سرمایه گذاری این هلدینگ در خوشه خزر استان آستراخان است که از دو منطقه ویژه اقتصادی بندری و صنعتی تشکیل شده است. این کار از جمله در راستای فعال سازی کریدور بین المللی حمل و نقل «شمال-جنوب» صورت می پذیرد و گام مهمی در ارتقای سطح روابط سرمایه گذاران ایرانی با استان آستراخان محسوب می گردد.

پس از عقد این توافقنامه قرار است که هیأت های کارشناسی بنیاد مستضعفان جهت بررسی جزئیات طرح های سرمایه گذاری پیشنهادی استان آستراخان در این منطقه حاضر شده و بررسی های میدانی را انجام دهند.

مرکز تجاری ایران در شهر آستراخان روسیه امسال راه اندازی می شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.01.2016
مرکز تجاری ایران در شهر آستراخان روسیه امسال راه اندازی می شود

اسپوتنیک: منطقه ویژه ای اقتصادی «لوتوس» در آستراخان برای کارآفرین ها و تجار ایرانی چه اهمیتی دارد؟ بنیاد مستضعفان و هلدینگ پارسیان در آنجا چه نقشی را بازی خواهند کرد؟

آکوچکیان: منطقه ویژه اقتصادی «لوتوس» با بهره بردن از موقعیت جغرافیایی استراتژیک از پتانسیل خوبی برای جذب سرمایه های خارجی برخوردار است. مزایای قابل ارائه در این منطقه در سالهای اخیر توجه کارآفرینان بزرگ ایرانی را به خود جذب نموده و در حال حاضر همانطور که عرض کردم هلدینگ گلرنگ به عنوان اولین سرمایه گذار ایرانی در قالب شرکت با مسئولیت محدود «رُزا» به عضویت این منطقه درآمده و در حال ساخت کارخانه تولید محصولات شوینده خانگی می باشد. تولیدات هلدینگ گلرنگ از کیفیت قابل قبولی برخوردار بوده و یقیناً جایگاه خود را در بازار روسیه پیدا خواهد کرد.
سرمایه گذاران ایرانی دیگر از جمله بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی موضوع احداث کارخانجات تولید صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی «لوتوس» را در دست بررسی دارند. تا کنون موضوعات تولید مصالح ساختمانی و محصولات غذایی مطرح گردیده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала