قوانین نگهداری سگ در کشورهای مختلف +ویدئو، عکس

© Sputnik / Ekaterina Chesnokova /  مراجعه به بانک تصاویر قوانین نگهداری سگ در کشورهای مختلف
قوانین نگهداری سگ در کشورهای مختلف - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.07.2021
اشتراک
کشورهای مختلف جهان برای نگهداری از سگ‌ها قوانین متفاوتی دارند.

به گزارش اسپوتنیک، قانون نگهداری سگ در آمریکا و اروپا متفاوت است در این مورد بندهایی وضع شده است اما غالب این قوانین مشابه بوده و صاحبان سگ‌ها باید به دقت این قوانین را رعایت کنند. تعدادی از این قوانین در ذیل آمده است:
قانون نژادها (Breed Bans): این قانون در سال‌های اخیر در بسیاری از کشورها، ایالت‌ها و شهرها وضع شده است و هدف این قانون بیشتر نژادهای گروه Bull مانند پیت بول و سگ‌های نژاد گارد مانند روتفایلر، دوبرمن، ماستیف، ژرمن شپرد و …. در بر می‌گیرد.
صاحبان این سگ‌ها باید به سگ‌های خود آموزش بدهند تا به دیگران آسیب نزنند و سگ‌های که عصبی هستند باید با پوزه‌بند به بیرون بیایند و مجوز عدم حمله به دیگران را دریافت کنند. در برخی از شهرهای امریکا این قانون برای آپارتمان‌ها هم وضع شده است.


حکم صدا (Noise Ordinances): این قانون در برخی از شهرهای امریکا وضع شده است. این قانون برای سگ‌هایی است که صاحبان آنها ساعت‌ها در خارج از خانه مشغول کار کردن هستند و سگ‌شان از تنهایی شروع به پارس کردن می‌کند. در این قانون، بعد از شکایت همسایه‌ها در مرحله اول از صاحب سگ تعهد کتبی جهت "کنترل پارس سگ" می‌گیرند اگر سگ همچنان به پارس کردن ادامه دهد سگ را به "بازداشتگاه حیوانات" پر سر و صدا منتقل و بعد از آموزش سگ را به فرد دیگری می‌دهند.
قانون قلاده (Leash Laws): در این قانون سگ در معابر عمومی و یا پارک‌های که استفاده آن برای عموم آزاد است "حق تردد بدون قلاده" را ندارد. این قانون عاملی است تا از گاز گرفتن سگ جلوگیری شود و از بروز خطر برخورد سگ‌ها با اتومبیل جلوگیری می‌کند. در برخی از ایالت‌های امریکا طول بند قلاده نباید از ۶ فوت بیشتر باشد.


قانون سگ‌های مزرعه (Live Stock Law): در این قانون سگ‌ها باید به صورتی تعلیم داده شوند تا به دیگر حیوانات مزرعه حمله نکنند به این سگ‌ها گواهی عدم حمله به حیوانات مزرعه داده می‌شود با توجه به حق تیر در امریکا کشتن این سگ‌ها توسط همسایه حتی اگر وارد حریم خصوصی آنها شده باشد مجاز نیست.
قانون بدرفتاری با سگ (Animal Cruelty Laws): این قانون برای حمایت از سگ‌ها وضع شده است. نخستین بار این قانون در سال ۱۸۰۰ برای "سگ‌های کاری" وضع شد تا از دشنام صاحبان سگ‌ها یا دیگران نجات یابند. در حال حاضر با توجه به حمایت انجمن‌های حمایت از حیوانات این قانون گستردگی بیشتر یافته است به صورتی که طبق این قانون در صورت بد رفتاری صاحب حیوان با سگ از تذکر کتبی، دریافت سگ از صاحبش و دادن آن به افرادی که حیوان را دوست داشته باشند، جریمه نقدی و زندان وضع شده است.
اما نکته جالب درمورد قانون نگهداری سگ، این است در صورتی که سایر افراد به طور مثال همسایه یا دامپزشک با حیوان بدرفتاری کند اگر علت بدرفتاری عدم تربیت سگ باشد صاحب سگ باید خسارت پرداخت کند و حتی می‌تواند از نگهداری حیوان محروم شود. در متن این قانون مثالی دارد (اگر سگی در مشاعات ساختمان بر روی پای کسی دستشویی کند و یا پای کسی را گاز بگیرد و همسایه ناگزیر به عکس‌العمل شود صاحب حیوان بدلیل عدم تربیت مناسب مقصر می‌باشد.)


قانون جمع آوری مدفوع (Poop Scoop): این قانون در برخی از ایالت‌های امریکا و در برخی از شهرهای اروپا وضع شده است و صاحب حیوان باید مدفوع سگ خود را از کوچه‌های یا پارک‌ها جمع کند در امریکا کسانی که این کار را انجام ندهند بین ۲۵ تا ۱۰۰۰ دلار جریمه می‌شوند.
قانون نگهداری سگ در مکان‌ها (Place Laws): طبق قانون نگهداری سگ در مکان‌ها، ورود سگ‌ها در برخی از مکان‌ها مانند هتل‌ها و رستوران‌ها ممنوع است و در صورت ورود سگ توسط صاحبان آنها و ورود خسارت باید علاوه بر جبران خسارت، جریمه آن را نیز پرداخت کنند.


در ایران نیز مطابق ماده ۶۸۸ مکرر قانون مجازات اسلامی در مورد قانون نگهداری سگ مقرر می‌دارد: «گرداندن حیوانات خطرناک یا حیواناتی که مضر برای سلامت عمومی بوده یا نجس لعین می‌باشند از قبیل سگ در اماکن و معابر عمومی و وسائط نقلیه ممنوع است و مرتکب علاوه بر جزای نقدی از یک میلیون ریال تا پنج میلیون ریال و به ضبط حیوان مذکور محکوم می‌گردد». همچنین نگهداری حیوانات مذکور در آپارتمان‌ها ممنوع و در منازل مسکونی چنانچه موجب نارضایتی هر یک از ساکنین شود ممنوع است. نگهدارنده در مرتبه اول موظف است با اخطار دادسرا ظرف مدت ده روز رفع مزاحمت نماید و در مرتبه دوم و یا در صورت عدم رفع مزاحمت به جزای نقدی از پانصد هزار ریال تا پنج میلیون ریال محکوم و در هر صورت حیوانات مذکور ضبط خواهند شد.

View this post on Instagram

A post shared by پت راید (@petride_ir)


صاحب هر حیوانی که خطر حمله و آسیب رساندن آن را می‌داند باید آن را حفظ نماید. اگر در اثر اهمال و سهل انگاری موجب تلف یا خسارت گردد، صاحب حیوان عهده‌دار می باشد. اگر از حال حیوان که خطر حمله و زیان رساندن به دیگران در آن هست آگاه نباشد، یا آن که آگاه باشد ولی توانایی حفظ آن را نداشته باشد و در نگهداری او کوتاهی نکند عهده‌دار خسارتش نیست. و هرگاه حیوانی به کسی حمله کند و آن شخص به عنوان دفاع از خود به مقدار لازم او را دفع نماید و همین دفاع موجب مردن یا آسیب دیدن آن حیوان شود، شخص دفع‌کننده ضامن نمی‌باشد؛ همچنین اگر آن حیوان را از هجوم به نفس یا مال محترم به عنوان دفاع به مقدار لازم بازدارد و همین کار موجب تلف و یا آسیب او شود عهده‌دار نخواهد بود. هر گاه کسی با اجازه وارد خانه کسی شود و سگ خانه به او آسیب برساند صاحب آن ضامن است، خواه آن سگ قبلاً در خانه بوده یا بعداً وارد شده باشد و خواه صاحب خانه بداند که آن حیوان به او آسیب می‌رساند و خواه نداند.


کاربران معتقدند بایستی به تمام حیوانات احترام گذاشته شود و بهتر است جمعیت‌شان کنترل شود. این کاربران عنوان می‌کنند حیوانات آفریده خدا هستند و باید برای آنها در طبیعت حق و حقوقی در نظر گرفته شود ضمن اینکه در مدرسه نیز باید به دانش‌آموزان آموزش داده شود که حیوانات هم حق حیات دارند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала