گزارش و تحلیل

ضرورت همکاری ایران و ترکیه در خصوص مشکل مهاجران

© AFP 2023 / Rene Gomoljضرورت همکاری ایران و ترکیه در خصوص مشکل مهاجران
ضرورت همکاری ایران و ترکیه در خصوص مشکل مهاجران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.07.2021
اشتراک
ترکیه و ایران باید همکاری موثری در حل و فصل مشکل مهاجران داشته باشند.

خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و تصرف بخش وسیعی از این توسط طالبان منجر به افزایش تعداد پناهندگان افغان در ترکیه شد. براساس طبق اعلام اداره کل سیاست مهاجرت وزارت امور داخلی ترکیه، در سال ۲۰۲۱، ۲۵۶۴۳ پناهنده از افغانستان وارد این کشور شدند. علاوه بر این، افغان ها در بین مهاجران غیرقانونی که از اول ژانویه تا ۷ ژوئیه سال جاری به ترکیه مهاجرت کرده اند، پیشتاز هستند. از ۷ ژوئیه تعداد شهروندان افغان در ترکیه با اجازه اقامت به ۵۱۶۰۲ نفر رسیده است.

توقف کشتی حامل مهاجران غیر قانونی ایرانی در ترکیه 
 - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.07.2020
توقف کشتی حامل مهاجران غیر قانونی ایرانی در ترکیه

آیدوگان اسار، رئیس انجمن بین المللی تحقیقات ادغام مهاجرت و حفاظت از مرز در مصاحبه با خبرنگار اسپوتنیک در خصوص وضعیت افزایش روند مهاجرت از افغانستان به ترکیه گفت: این اولین بار نیست که ترکیه با جریانی از پناهندگان از افغانستان روبرو می شود. از اواخر دهه ۹۰، ما شاهد امواج بزرگ مهاجرت از طریق خاک ایران هستیم. این روند در تمام این سالها با درجات مختلف ادامه داشت، اما اخیراً پس از رخدادهای افغانستان، بیشتر نمایان شده و وارد دستور کار شده است.

 

به گفته اسار، در شرایط فعلی، وضعیتی وجود دارد که مشکل مهاجرت ابعادی جهانی به خود می گیرد و به یک مشکل بزرگ تبدیل می شود.

مهاجرت یکی از دشوارترین چالش های جهانی است. ما نمی دانیم چه تعداد از کسانی که از افغانستان به ترکیه می آیند، مجبور به پناهندگی هستند. همانطور که می دانید، در چارچوب مفهوم کلی "مهاجرت"، به داوطلبانه و اجباری متمایز می شود. کسانی که طبق کنوانسیون ۱۹۵۱ ژنو می توانند درخواست پناهندگی کنند، پناهندگان اجباری هستند. تفکیک آنها، اطمینان از کنترل مرزها، انجام اقدامات لازم در مکانهایی که ایست بازرسی مستقیمی وجود ندارد، همه اینها وظایف بسیار پیچیده ای هستند که مستقیماً با رعایت حقوق بشر و تأمین امنیت مرزها مرتبط هستند و آنها باید نه تنها توسط کشورهایی که از مرزهای آنها جریان پناهنده وجود دارد، بلکه آنها که به طور کلی ممکن است تحت تأثیر مشکل مهاجرت قرار بگیرند، را حل کنند.

آسار با اشاره به نقش چشمگیر همکاری ترکیه و ایران در این زمینه اظهار داشت: ما یک مرز مشترک زمینی با ایران داریم که بیش از ۵۰۰ کیلومتر طول دارد. منطقه کوهستانی با جغرافیایی دشوار است. در اینجا، کار بر روی ساخت دیوار مرزی ادامه دارد. در همین حال، تصور اینکه اقدامات ما برای اطمینان از امنیت مرزها کافی است، اشتباه است. هر دو کشور موظفند از مرز مراقبت کنند. ایران از امضای توافق نامه در مورد پذیرش مجدد پناهندگان با ترکیه خودداری می کند. با این وجود، توافقنامه ترکیه و ایران وجود دارد که از سالها قبل در حال اجرا است. این معاهده سال ۱۹۳۷ است، مفاد آن امنیت مرزی و اقدامات جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی را پیش بینی می کند. امروز نیاز به فعال سازی مفاد این توافق نامه و ایجاد همکاری موثر در زمینه مشکل مهاجرت بین ترکیه و ایران وجود دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала