زیان خاموشی‌ها به اقتصاد ایران چقدر اعلام شده است؟

CC BY 4.0 / IRNA / کنتور برق
کنتور برق - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.07.2021
اشتراک
کارشناس: در هر هفته ۱۲۵میلیون کیلووات‌ساعت خاموشی رقم می‌خورد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»، محمد ملاکی، عضو سندیکای تولیدکنندگان برق در نشستی خبری اظهار داشت که در شرایط خاصی هستیم و خاموشی‌های نسبتاً وسیعی در چند روز گذشته در کشور داشته‌ایم.

وی در ادامه افزود: « در هر هفته ۱۲۵میلیون کیلووات‌ساعت خاموشی رقم می‌خورد و ۲۵۰میلیون دلار خسارت این خاموشی‌ها به اقتصاد کشور می‌شود، اگر این خاموشی برای دوماه ادامه یابد، حدود ۲میلیارد دلار زیان اقتصادی به کشور وارد می‌کند.

نماینده مجلس ایران: وزارت نیرو ملزم به پاسخگویی در خصوص وضعیت نابسامان برق است. - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.07.2021
نماینده مجلس ایران: وزارت نیرو باید پاسخگوی وضعیت نابسامان برق باشد

سال گذشته با بارش بسیار خوبی که در کشور رخ داد و استفاده حداکثری از نیروگاه‌های برق‌آبی دچار خاموشی‌ها نشدیم. خاموشی‌هایی که امسال اتفاق افتاد از حدود 10 سال پیش قابل پیش‌بینی بود و این‌که دوستان بگویند «امسال با شرایط غافلگیرکننده و غیرقابل پیش‌بینی مواجه شدیم» درست نیست. مهمترین عامل بروز خاموشی‌ها این است که سرمایه‌گذاری‌هایی که باید در بخش تولید برق انجام می‌شد انجام نگرفت.

طی برنامه ششم توسعه می‌بایست 25 هزار مگاوات افزایش ظرفیت تولید برق در کشور محقق شود اما در عمل حدود 12 هزار مگاوات افزایش ظرفیت تولید در طول این برنامه داشتیم و حتی نیمی از برنامه نیز محقق نشد.

در واقع ما هر سال داریم 2 میلیارد دلار که معادل ساخت 4000 مگاوات نیروگاه به‌اضافه شبکه‌های مورد احتیاج این ظرفیت است، یا به‌عبارتی به‌اندازه نیاز سالانه توسعه کل صنعت برق، از بابت خاموشی‌ها زیان اقتصادی می‌بینیم؛ کنار آن باید به آسیب‌های اجتماعی و حیثیتی که از آن، کشور لطمه خورده است نیز توجه کرد چرا که کشوری که صاحب انرژی است، دچار خاموشی شده است».

مسئله خاموشی‌ها آن‌قدر بزرگ است که یک نهاد و یا یک مسئول نمی‌تواند برای رفع آن اقدامی کند، باید تمامی ارکان کشور و از جمله مردم پای کار بیایند؛ باید قیمت برق تدریجاً اصلاح  شود.

وجود ظرفیت ذخیره در شبکه برق بسیار حائز اهمیت است، ذخیره تولید یک امر اجتناب‌ناپذیر است و اگر در شرایط فعلی وزارت نیرو به بخش ذخیره توجه نکند، ممکن است با بلک‌اوت شبکه مواجه شویم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала