گزارش و تحلیل

اگر ایران حاضر نباشد با طالبان کار کند، با شرایط حاضر روابط اقتصادی افغانستان و ایران قطع می شود

© AP Photo / Reza Shirmohammadiاگر ایران حاضر نباشد با طالبان کار کند، با شرایط حاضر روابط اقتصادی افغانستان و ایران قطع می شود
اگر ایران حاضر نباشد با طالبان کار کند، با شرایط حاضر روابط اقتصادی افغانستان و ایران قطع می شود  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.07.2021
اشتراک
کارشناس ايراني معتقد است که ممکن است تجارت میان ایران و افغانستان تا زمانی که طالبان به پل میلک در سیستان ادامه پیدا کند، اما اگر طالبان آنجا بروند، باز هم قطع می شود.

جنگجویان طالبان (گروه ممنوع در فدراسیون روسیه) یک ایست بازرسی در مرز افغانستان با ایران را تصرف کردند، سربازان افغان مواضع خود را ترک کردند و در جستجوی پناهگاهی به ایران رفتند. در این راستا، سخنگوی گمرک ایران اعلام کرد که به دلیل تحولات عصر امروز در گمرک اسلام قلعه و ابونصر فراهی افغانستان، تجار تا اطلاع ثانوی از ارسال محموله‌های تجاری به مرزهای دوغارون و ماهیرود خودداری کنند.

بسته شدن برخی مرزهای ایران با افغانستان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.07.2021
بسته شدن برخی مرزهای ایران با افغانستان

علاوه بر این، طالبان در ایستگاه بازرسی در اسلام قلعه در استان هرات هم مرز با ایران قرار گرفتند. در همین رابطه، سید روح الله لطیفی، رئیس گمرک ایران گفت که ایران در حال بستن ایست های بازرسی در مرزهای افغانستان است، تجارت در آنجا موقتاً متوقف شده است. اظهار داشت: از عصر امروز پنج شبه (۱۷ تیر ماه) و متأثر از تحولات صورت گرفته در کشور افغانستان در اسلام قلعه ولایت هرات در نزدیک مرز مقابل دوغارون خراسان رضوی و بندر ابونصر فراهی در ولایت فراه افغانستان در مقابل مرز ماهیرود در خراسان جنوبی، روند تجارت کشور با افغانستان از عصر امروز متوقف شد.

در این راستا خبرگزاری اسپوتنیک با آقای پیرمحمد ملازهی، استاد ارشد و کارشناس مسائل افغانستان، پاکستان و هند به گفتگو نشسته است.

آیا ایران آماده پذیرش جریان جدید پناهندگان از افغانستان، از جمله نظامیان است؟ آیا ایران آماده تعامل با طالبان ایست های بازرسی مرزی با ایران و افغانستان را تسخیر کرده اند؟  

در ابتدا بهتر است خاطر نشان کنم که آنجا "ایستگاه بازرسی" نیست، بلکه اسلام قلعه به عنوان محل اصلی تجارت میان ایران و افغنستان است، چیزی بیشتر از ایستگاه بازرسی است، محل اصلی استقرار گمرک ایران در مرز با افغانستان است، در واقع اسلام قلعه به عنوان پل ارتباطات تجاری میان ایران و افغانستان است که دست طالبان افتاده است، اگر ایران با دولت مرکزی افغانستان بخواهد تجارت کند، نباید تجارتش را با طالبان انجام دهد. زیرا اگر ایران اکنون به تجارت خود ا ز طریق اسلام قلعه انجام دهد، یعنی با طالبان دارد تجارت می کند.

آمریکا به نقش سازنده ایران در مذاکرات صلح افغانستان اعتراف کرد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.07.2021
آمریکا به نقش سازنده ایران در مذاکرات صلح افغانستان اعتراف کرد

در خصوص مهاجرت افغان ها به ایران نیز این کار غیرقابل اجتناب است و به ایران بستگی دارد. درست است برخی از سربازان از این پایگاه به ایران پناه آورده اند و این برعهده ایران است که در این شرایط آنها را یا در خاک خود نگاه دارد و یا به افغانستان برگرداند. مرز بین ایران و افغانستان بیش از 800 کیلومتر است و به آسانی نمی توان آن را کنترل کرد، از هر نقطه مهاجران افغان می توانند به ایران بیایند، پس این به ایران بستگی دارد که به آنها پناهندگی دهد یا خیر. در واقع این دست ایران نیست زیرا در هر صورت از این مرزها در این شرایط مهاجران افغان وارد ایران می شوند. تردیدی نیست که ایران با ورود مهاجران در این شرایط رو به رو می شود.

این اقدامات طالبان چقدر در تجارت تجار ایرانی در مناطق مرزی تأثیرگذار است؟

مسلما" اگر ایران حاضر نباشد با طالبان کار کند، با شرایط حاضر روابط اقتصادی را قطع می کند. اسلام قلعه در واقع نقطه عطف تجاری میان ایران و افغانستان بوده است، ممکن است تجارت میان ایران و افغانستان تا زمانی که طالبان به پل میلک در سیستان ادامه پیدا کند، اما اگر طالبان آنجا بروند، باز هم قطع می شود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала