لاوروف از شکست مأموریت آمریکا در افغانستان سخن گفت

© Sputnik / Russian Foreign Ministry /  مراجعه به بانک تصاویر لاوروف از شکست مأموریت آمریکا در افغانستان سخن گفت
لاوروف از شکست مأموریت آمریکا در افغانستان سخن گفت  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.07.2021
اشتراک
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد ایالات متحده آمریکا نیروهای خود را از افغانستان بیرون می کشد و به این ترتیب در واقع شکست خود را پذیرفته است.

به گزارش اسپوتنیک، وی که در دانشگاه فدرال خاور دور در روسیه صحبت می کرد، گفت: "ایالات متحده فقط نیروهای خود را از افغانستان بیرون نمی کشد.  آنها با خروج این نیروها عملا به شکست در مأموریت خود اعتراف می کنند."

وزیر امور خارجه روسیه در عین حال خاطرنشان کرد که خطر حملات تروریستی در افغانستان با توجه به خروج نیروهای آمریکایی در حال افزایش است. به گفته وی، این امر به دلیل عدم تمایل دولت افغانستان به تشکیل یک دولت انتقالی است که برای آن توافق وجود داشت و همچنین این واقعیت که واشنگتن امکان استفاده از راه حل نظامی برای وضعیت این کشور را باقی می گذارد.

امنیت افغانستان بر امنیت ملی ایران اثر دارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.07.2021
گزارش و تحلیل
امنیت افغانستان بر امنیت ملی ایران اثر دارد

لاوروف همچنین گفت که سازمان پیمان امنیت جمعی  احتمال کمک به تاجیکستان را در صورت حمله شبه نظامیان از افغانستان را بلافاصله بررسی خواهد کرد. وی گفت: "اگر حمله ای به تاجیكستان صورت گیرد ، بلافاصله مورد بررسی سازمان پیمان امنیت جمعی  قرار می گیرد."

وزیر تأکید کرد که در نتیجه در جا زدن روند سیاسی در افغانستان، محل هایی ایجاد می شود که شبه نظامیان داعش (سازمان ممنوعه در روسیه)  به آنها کشیده می شوند . وی گفت: علاوه بر این داعش  به طور هدفمند در استانهای شمالی افغانستان و در مرزهای متحدان ما قرار دارد."

پیش از این ، لاوروف در مورد وخیم شدن سریع اوضاع در افغانستان گفته بود. لاوروف تأکید کرد، مسکو  برای جلوگیری از هرگونه تجاوز علیه متحدان خود در سازمان پیمان امنیت جمعی همه کارها لازم را انجام داده و   از جمله از پایگاه نظامی خود در مرز تاجیکستان و افغانستان استفاده خواهد کرد.

پیش از این ، ایالات متحده اعلام کرده بود که 90٪ نیروهای خود را از افغانستان خارج کرده و قرار است تا پایان ماه اوت  عقب نشینی این نیروها را به پایان برسد.

در افغانستان ، درگیری بین نیروهای دولتی و شبه نظامیان جنبش رادیکال طالبان جریان دارد که اراضی قابل توجهی را در مناطق روستایی تصرف کرده و به شهرهای بزرگ حمله کرده اند. بی ثباتی در شرایط وعده های ایالات متحده برای خروج همه نیروهای خود از افغانستان تا قبل از 11 سپتامبر در حال افزایش است.

در سال 2020 مقامات واشنگتن و طالبان اولین توافقنامه صلح در طی بیش از 18 سال جنگ را در دوحه امضا کردند. این توافق خروج گروه خارجی ، تبادل زندانیان و آغاز گفتگوی بین الافغانی را پیش بینی می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала