گزارش و تحلیل

دیپلماتی که سعی کرد هیتلر را ترور کند

© WikipediaSchulenburg
Schulenburg - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.07.2021
اشتراک
10 نوامبر 1944 ، سفیر سابق آلمان در شوروی، به دار آویحته شد. دلیل چنین حکم سختی چه بود؟

اسپوتنیک به نقل از العربیه: در 23 اوت 1939 ، وزیر امور خارجه آلمان یوآخیم فون ریبنتروپ و ویاچسلاو مولوتوف وزیر خارجه اتحاد شوروی پیمان عدم تجاوز را  در مسکو امضا کردند. این در حالی بود که این پیمان مغایر با اصول تبلیغ شده توسط دو کشور، بقیه جهان را متحیر کرد.

این توافق به لطف تلاش های سفیر آلمان در مسکو ، فردریش- ورنر گراف فون در شولنبورگ ، که سعی در پایان دادن به اختلافات بین اتحاد شوروی و آلمان نازی و دستیابی به صلح داشت ، حاصل شد.

سفیر آلمان در مسکو

فردریش- ورنر گراف فون در شولنبورگ در 20 نوامبر 1875 در کیمبرگ متولد شد. وی در دانشگاه های لوزان ، مونیخ و برلین در رشته حقوق عمومی تحصیل کرد. در سال 1901 به خدمات کنسولی در وزارت امور خارجه آلمان پیوست.

در سالهای بعدی ، فردریش- ورنر گراف فون در شولنبورگ سفیر آلمان در بسیاری از کشورها بود. وی در بارسلونا ، پراگ ، ورشو و تفلیس کار کرد. در آغاز جنگ جهانی اول ، وی به وطن بازگشت و به صفوف ارتش آلمان پیوست. به خاطر لیاقت نظامی، صلیب آهنین به فردریش-ورنر گراف فون در شولنبورگ اهدا شد.

پس از پایان جنگ جهانی اول، فردریش- ورنر گراف فون در شولنبورگ به دیپلماسی بازگشت. وی   به عنوان کنسول نماینده آلمان در بیروت ، ایران و رومانی بود. در سال 1934 وی به عنوان سفیر آلمان در مسکو منصوب شد و تا زمان عملیات بارباروسا که در 22 ژوئن سال 1941 آغاز شد، در سمت خود باقی ماند.

ماجرای پیدا شدن جسد سوخته هیتلر پس از خودکشی وی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.04.2020
ماجرای پیدا شدن جسد سوخته هیتلر پس از خودکشی وی

خیانت به آلمان و اعدام  

در طی اقامت خود در اتحاد شوروی ، فردریش-ورنر گراف فون در شولنبورگ نقش مهمی در کاهش تنش بین هیتلر و استالین ایفا کرد و به امضای پیمان عدم تجاوز دست یافت. این پیمان شامل بند تقسیم لهستان بین اتحاد شوروی و آلمان بود و کمی قبل از 22 ژوئن 1941 ، با حمله به خاک اتحاد شوروی مخالفت کرد. علاوه بر این ، او با مقامات شوروی در مورد کارهای مشکوکی که آلمانی ها در جبهه شرق انجام می دادند صحبت کرد. او به احتمال حمله غافلگیرانه اشاره کرد. با شروع عملیات بارباروسا ، فردریش- ورنر گراف فون در شولنبورگ مجبور شد که یادداشت اعلام جنگ به اتحاد شوروی را به کمیسار شوروی در امور خارجه تسلیم کند. پس از آغاز عملیات جنگی ، فردریش -ورنر گراف فون در شولنبورگ از طریق ترکیه به طرف آلمان تحویل شد.

 در 20 ژوئیه 1944 ، فردریش- ورنر گراف فون در شولنبورگ در یک اقدام کودتا شرکت کرد. آدولف هیتلر از این سوء قصد جان سالم به در برد، فردریش- ورنر گراف فون در شولنبورگ دستگیر و به جرم خیانت به آلمان در دادگاه محاکمه شد. بازپرسان آلمانی دریافتند که فردریش- ورنر گراف فون در شولنبورگ در صورت موفقیت در تلاش برای ترور هیتلر، آماده استفاده از روابط خوب خود با اتحاد شوروی برای متوقف کردن جنگ بود.

مخالفان ضد هیتلر، وی را بعنوان نامزد احتمالی برای تصدی پست وزیر امور خارجه می دانستند.

پس از تلاش ناموفق کودتا ، فردریش- ورنر گراف فون در شولنبورگ به اعدام به صورت حلق آویز محکوم شد. این حکم در 10 نوامبر 1944 اجرا شد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала