گزارش و تحلیل

خط قرمز ایران امنیت مرزها است

© Photo / Iran's Foreign Ministryخط قرمز ایران امنیت مرزها است
خط قرمز ایران امنیت مرزها است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.07.2021
اشتراک
خط قرمز جمهوری اسلامی ایران امنیت ایران و احترام به مسلمین به ویژه شیعیان در افغانستان است هر اقدامی که منافع جمهوری اسلامی ایران یا حفظ همسایگی را دچار خطر کند و یا آن را نادیده بگیرد قطعاً با واکنش شدید ایران مواجه خواهد شد.

اسپوتنیک - محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در آغاز اجلاس گفتگوهای بین الافغانی در تهران  با اشاره به شکست ایالات متحده آمریکا در افغانستان و حضور بیش از دو دهه در این کشور که موجب خرابی های بسیاری شده است، بازگشت به میز مذاکرات بین الافغانی و تعهد به راهکارهای سیاسی را بهترین انتخاب از سوی رهبران و جریانهای سیاسی افغانستان دانست و لزوم مشارکت تمامی جناح ها و جریانهای افغانستان برای صلح و ثبات در این کشور را متذکر شد، اخیراً نیز سنتکام خروج ۹۰ درصدی نیرو های آمریکایی از خاک افغانستان را تایید کرده.

امنیت افغانستان بر امنیت ملی ایران اثر دارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.07.2021
گزارش و تحلیل
امنیت افغانستان بر امنیت ملی ایران اثر دارد

آقای دکتر ابراهیم عزیزی رئیس کمیته امنیت مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

من بر این باورم که خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به واسطه تحولات منطقه‌ ای، تاثیرات جمهوری اسلامی ایران بر کشور های منطقه و درس عبرتی که آمریکایی‌ ها از حضور در سایر کشور ها گرفتند بوده؛ بنابراین به نوعی این خروج داوطلبانه نیست بلکه یک عقب نشینی مفتضحانه است که نشان میدهد راهبرد های اعمال شده و اعلام شده آمریکایی‌ ها بی نتیجه مانده اما باید به هر شکل خروج آمریکایی ها از افغانستان را شکست نیرو های سلطه‌گر و تمامیت خواه آمریکایی‌ در منطقه دانست و به نظر باید آنرا پیروزی ملت‌ های بزرگ مسلمان منطقه به ویژه جریانی که با نظام سلطه مدتها در افتاده بدانیم و این پیروزی را به مردم افغانستان نیز باید تبریک گفت.

آقای دکتر ابراهیم عزیزی بار دیگر بر لزوم گفتگو میان تمامی جریانات در افغانستان تاکید کرد و تلاش جمهوری اسلامی ایران در گفتگو های بین الافغانی را تنها راهکار موثر برای صلح و ثبات در این کشور دانست و اظهار داشت:

این امر با مشارکت و تعامل تمامی گروه ها و جریان های افغانستان امکان پذیر خواهد بود؛ انتظار ما این است که مسائل افغانستان رنگ و بوی خشونت به خود نگیرد و از هرگونه خشونت عاری شود.

تلاش، همراه با گفتگو می تواند مبنایی مناسب برای رسیدن به توافقات باشد و جمهوری اسلامی ایران از هر اقدامی که بتواند تمامیت، امنیت داخلی افغانستان و امنیت مردم افغانستان را حفظ کند و این کشور را به سمت ثبات، صلح، رشد و پیشرفت ببرد، حمایت می کند.

اجلاس گفتگوهای بین الافغانی در تهران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.07.2021
اجلاس گفتگوهای بین الافغانی در تهران

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران بیان کرد:

قطعا گفتگو و نشست گروه های افغانستانی می تواند در ثبات و افزایش امنیت در افغانستان بسیار موثر باشد، بدون شک باید گروه‌ های مختلف افغانستانی بپذیرند که در سایه وحدت جمعی، تعامل جمعی و در سایه یک حرکت و اقدام جمعی می توانند هم منافع مردم افغانستان را تامین کنند و هم کشور های منطقه از این ثبات و امنیت بهره مند شوند.

آمریکایی‌ ها نیز باید بدانند تحریک گروه‌ های افغانستانی راه به جایی نمی برد و باید حتماً بپذیرند که آنها باید مسیر خروج از افغانستان را دنبال کنند.

وی در ادامه تاکید کرد:

خط قرمز جمهوری اسلامی ایران امنیت ایران و احترام به مسلمین به ویژه شیعیان در افغانستان است هر اقدامی که منافع جمهوری اسلامی ایران یا حفظ همسایگی را دچار خطر کند و یا آن را نادیده بگیرد قطعاً با واکنش شدید ایران مواجه خواهد شد.

رئیس کمیته امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، امنیت مرز های جمهوری اسلامی ایران را موضوعی مهم و محوری عنوان کرد و اظهار داشت:

امنیت مرزی موضوعی موسمی و مقطعی نیست ما همواره امنیت مرزها را به عنوان یک موضوع مهم و محوری دنبال کردیم و دنبال خواهیم کرد؛ باید تمامی دستگاه‌ ها و ظرفیت‌ هایی که تامین کننده امنیت هستند به ویژه نیرو های مسلح ما، به ویژه مرزبانی ما و قرارگاههای مقدمی که ما برای تامین امنیت در شرق و غرب در ابعاد مختلف مرزی کشور داریم با رصد، دقت، توجه بیشتر و آمادگی بیشتر امنیت مرز های جمهوری اسلامی ایران را تامین کنند.

دیدار رهبران سیاسی افغانستان و طالبان در تهران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.07.2021
دیدار رهبران سیاسی افغانستان و طالبان در تهران

ما به عنوان مجلس شورای اسلامی به تمامی نهادها و افرادی که در این موضوع نقشی دارند تاکید می‌کنیم که هرگونه خطر به امنیت مرز های جمهوری اسلامی ایران پاسخ کوبنده خواهد داشت.

 جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه اجازه تعدی یا تعرض به مرزهای خود را نمی‌دهد گرچه نیروهای مسلح ما در آمادگی کامل به سر می‌برند.

وی در پایان افزود:

همه گروه های افغانستانی باید بدانند که جمهوری اسلامی ایران سال‌ ها توفیق میزبانی از بخش قابل ملاحظه‌ای از مردم افغانستان را داشته، بنابراین در تلاش باشند تا صلح، ثبات، پیشرفت و آبادانی افغانستان مدنظرشان باشد یقیناً این موضوع برای ما نیز یک فرصت است و جمهوری اسلامی ایران نیز از هر اقدامی که بتواند ثبات و امنیت را در افغانستان به ارمغان بیاورد پشتیبانی می کند.

امیدواریم گروه های افغانستان نیز تحت تاثیر جریانات سلطه‌گر قرار نگیرند و با استقلال بتوانند به توافقات خوب و سازنده برسند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала