چین قصد دارد نیروگاه عظیمی در مدار زمین بسازد

© AP Photo / Mark Schiefelbeinچین قصد دارد نیروگاه عظیمی در مدار زمین بسازد
چین قصد دارد نیروگاه عظیمی در مدار زمین بسازد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.07.2021
اشتراک
چین قصد دارد از پرتابگر جدید فوق العاده سنگین Long March 9 برای ساخت نیروگاه خورشیدی مستقر در فضا در مدار زمین ثابت استفاده کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «اسپیس نیوز»، چین قصد دارد از پرتابگر جدید فوق العاده سنگین Long March 9  برای ساخت نیروگاه خورشیدی مستقر در فضا در مدار زمین ثابت استفاده کند.

به گفته Long Lehao ، طراح ارشد سری پرتابگر های Long March چین، با پرتابگر آینده Long March 9 و پرتاب های متعدد برای ساخت تأسیسات انرژی خورشیدی مبتنی بر فضا در 35،786 کیلومتری زمین استفاده خواهد شد.

هدف این پروژه ایجاد منطقه وسیعی برای جمع آوری مداوم انرژی خورشیدی است، بدون اینکه جو یا تغییرات فصلی بر سطح انرژی تأثیر بگذارد. انرژی تبدیل شده از طریق مایکروویو یا لیزر به زمین منتقل می شود. این پروژه انرژی تجدیدپذیر را در مقیاسی بزرگ فراهم کرده و با کمبود منابع انرژی مقابله می کند.

نیروگاه بوشهر - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.06.2021
چرا بدهی نیروگاه اتمی بوشهر زیاد است؟

به گفته لانگ، این پروژه در سال 2022 با آزمایش تولید برق در مقیاس کوچک آغاز شده و حدود سال 2030 به تاسیسات تولید برق در سطح مگاوات منجر می شود. تولید برق تجاری در سطح گیگاوات تا سال 2050 محقق خواهد شد. این کار نیاز به بیش از 100 پرتاب Long March 9 و حدود 10 هزار تن زیرساخت دارد که در مدار تجمیع می شوند. این پروژه پیچیده نیاز به یک سامانه جمع آوری انرژی خورشیدی در مساحتی به مقیاس چندین کیلومتر مربع و یک زیر سامانه انتقال قدرت بزرگ مایکروویو دارد.

پروژه های انرژی خورشیدی مستقر در فضا قبلاً مورد توجه کشورهایی از جمله ایالات متحده و ژاپن قرار گرفته بود. به گزارش شین هوا، چین انرژی خورشیدی مستقر در فضا را به عنوان یک برنامه تحقیقاتی مهم در سال 2008 ذکر کرد. آکادمی فناوری فضایی چین (CAST) در سال 2019 ساخت یک پایگاه آزمایشی در شهرداری چونگ کینگ برای تحقیق در مورد انتقال انرژی بی سیم با قدرت بالا را آغاز کرد.

وسیله نقلیه پرتابی که قرار است این کار را انجام دهد، Long March 9 است. این پرتابگر پس از سالها مطالعه و توسعه فناوری، در بهار امسال تأیید رسمی دولت را به دست آورد. به گفته Long ، ممکن است در این طراحی تغییرات اساسی صورت گرفته باشد.

گفتنی است پیشتر رسانه های چین گزارش دادند محققانی که در این کشور روی یک پروژه همجوشی هسته ای کار می کنند موفق شده اند پلاسمایی به دمای ۱۲۰ میلیون درجه سانتیگراد را برای نزدیک به دو دقیقه حفظ کنند.

راکتور همجوشی هسته ای چین اولین بار در سال ۲۰۱۹ وقتی پکن اعلام کرد که به زودی عملیات خود را آغاز می کند ، خبرساز شد. شایان ذکر است که راکتور  HL-۲M توکاماک برای اولین بار در اواخر سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرد و اولین موفقیت آن حفظ دمای ۱۰۰ میلیون درجه سانتیگراد به مدت ۱۰۰ دقیقه بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала