افزایش دوباره سرعت مرگ کرونایی در ایران

© Photo / IRNAکرونا در ایران
کرونا در ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.07.2021
اشتراک
ویروس دلتا کرونا در جای جای ایران به ثبت رسیده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایسنا»، ویروس دلتا (نوع جهش یافته هندی کرونا) در جای جای کشور پیدا شده، ویروسی که قدرت سرایتش ۶۰ درصد از نوع آلفا (ویروس جهش یافته انگلیسی) بالاتر است و می تواند به سرعت گسترش یافته و غالب شود.

در ایران نیز تاکنون مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۲۵۴ هزار و ۸۱۸ نفر رسیده است. دو میلیون و ۹۲۶ هزار و ۲۶۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند و متاسفانه مجموع جان باختگان این بیماری در کشورمان به ۸۴ هزار و ۷۹۲ نفر رسیده است.

واکسن   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.07.2021
شرط تزریق واکسن «پاستوکووک» به کودکان کدام است؟

همچنین بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، در ایران تا کنون ۴ میلیون و ۴۶۳ هزار و ۵۶۵ نفر دُز اول واکسن کرونا و یک میلیون و ۹۸۸ هزار و ۳۸۰ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۶ میلیون و ۴۵۱ هزار و ۹۴۵ دُز رسید.

در عین حال در حال حاضر شیوع کرونای دلتا یا همان گونه هندی کرونا در ایران شیوع پیدا کرده است، گونه‌ای که ابتدا در برخی استان‌های جنوبی شناسایی شد و اکنون در حال گسترش به سایر مناطق کشور است؛ گونه‌ای که طبق گفته متخصصان ویروس‌شناسی قدرت سرایتش ۶۰ درصد از کرونای انگلیسی بالاتر بوده و میزان بستری ناشی از آن نیز دو برابر کرونای آلفا یا همان انگلیسی است.

بنابر اعلام وزارت بهداشت،  استان های بنفش تیره مانند آذربایجان غربی و سیستان و بلوچستان با ۴۷ تا ۵۶ درصد، کمترین میزان رعایت پروتکل های بهداشتی را داشته‌اند. همچنین استان های سفید، تهران، قزوین، زنجان، اردبیل، سمنان، یزد، خراسان جنوبی و فارس با ۷۴ تا ۸۲ درصد بیشترین میزان رعایت پروتکل های بهداشتی را به خود اختصاص داده اند.

در تهران نیز تعداد موارد بستری در هفته اخیر ۲۱۰۱ مورد، تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده ۷۵۹۸ مورد و تعداد فوتی‌ها در هفته اخیر ۱۷۰ نفر بوده است. بر این اساس در تهران هم در هفته اخیر  افزایش ۳۱ درصدی در تعداد موارد بستری مثبت، افزایش ۴۱ درصدی در تعداد بیماران فوت شده و  افزایش ۲۷ درصدی در موارد سرپایی مثبت را نسبت به هفته ماقبل شاهد بوده‌ایم.

همچنین در استان تهران در هفته اخیر موارد بستری و موارد فوت افزایش بارز یافته است. بروز موارد بستری و مرگ و میر از متوسط کشور بیشتر است. افزایش بیش از ۷ درصدی فوتی ها در کشور در هفته اخیر نسبت به هفته ماقبل به ثبت رسیده است.

چگونه روند درمان کرونا را سه روز جلوتر بیندازید  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.06.2021
چگونه روند درمان کرونا را سه روز جلوتر بیندازید

بنابراعلام وزارت بهداشت، طی هفته اخیر (چهارم تا دهم تیرماه ۱۴۰۰ مقارن با هفته ۷۱ اپیدمی در کشور) شاهد افزایش ۱۱ درصدی در تعداد موارد بستری،  افزایش ۷.۲ درصدی در تعداد بیماران فوت شده و  افزایش ۱۳.۲ درصدی در تعداد موارد مثبت سرپایی نسبت به هفته ماقبل بوده‌ایم.

در مجموع طبق آخرین رنگ بندی اعلام شده، در حال حاضر  ۹۲ شهر در کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۳ شهر در وضعیت نارنجی و ۱۷۳ شهر هم در وضعیت زرد قرار دارند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، شیوع سویه‌های جدید ویروس و کاهش سطح مراقبت‌های بهداشتی باعث آغاز خیز پنجم کرونا در کشور شده است. حضور در مراکز پرازدحام، صرف غذا در رستوران ها و تالارهای سرپوشیده و سفر با وسایل نقلیه عمومی که تعویض هوای مناسبی ندارد، از جدی ترین عوامل انتقال بیماری است.

گفتنی است، تاکنون ۱۸۳ میلیون و ۸۵۵ هزار و ۳۲۸ نفر در جهان به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۶۸ میلیون و ۲۷۸ هزار و ۹۱۷ نفر بهبود یافته‌اند و سه میلیون و ۹۸۰ هزار و ۱۷۳ نفر جان باخته‌اند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала