زن بودن، مانع از پرواز فانک به فضا شد + ویدئو

© Fotolia / Andrey Armyagovپرواز به فضا
پرواز به فضا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.07.2021
اشتراک
شصت سال طول کشید تا آرزوی فضانوردی والی فانک برآورده شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «سی ان ان»، جف بزوس، بنیانگذار شرکت «بلو اوریجین»، والی فانک، زن فضانورد 82 ساله را به همراه خود به فضا می‌برد که در گذشته به‌دلیل «زن بودن» از سفر به فضا منع شده بود.

شرکت «بلو اوریجین» اعلام کرد، «والی فانک» که در دهه 1960 میلادی آموزش‌های فضانوردی دیده بود، در پروازی که در تاریخ 20 ژوئیه از غرب تگزاس انجام می‌گیرد، به‌عنوان «مهمان افتخاری» همراه جف بزوس با موشک «نیوشپارد» به فضا سفر می‌کند.

والی فانک به بزوس و برادرش، برنده جایزه حراج خیریه، پیوست تا به‌عنوان اولین افرادی باشند که با موشک «نیو شپارد» به فضا سفر می‌کنند. او از جمله زنانی است که در دهه شصت به زنان «عطارد 13» معروف شد. این سیزده زن در دهه 1960 آموزش فضانوردی دیدند اما به‌دلیل جنسیت اجازه سفر به فضا و حتی پیوستن به فضانوردان ناسا را نداشتند. در آن زمان همه فضانوردان ناسا، خلبانان آزمایشی نظامی و مرد بودند.

فانک 82 ساله، اکنون به عنوان مسن‌ترین فردی است که به فضا سفر می‌کند. او بر«جان گلن» فضانورد فقید که در سن 77 سالگی در سال 1998 با فضاپیمای «دیسکاوری» به فضا رفت غلبه و رکورد شکنی کرد. فانک، خلبان سابق و مربی پرواز، اولین بازرس پرواز برای سازمان هواپیمایی فدرال و اولین بازرس ایمنی پرواز برای شورای امنیت حمل و نقل ملی ایالات متحده بود.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от Jeff Bezos (@jeffbezos)

بزوس در یک پست اینستاگرامی درباره فانک نوشت: «هیچ‌کس بیشتر از او صبر نکرده است. زمان سفر او به فضا فرا رسیده است. به سفینه خوش آمدید «والی». ما هیجان زده هستیم که شما در تاریخ 20 ژوئیه به عنوان مهمان افتخاری با ما سفر خواهید کرد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала