گزارش و تحلیل

گر کانادا طبیب بود سر خود دوا می کرد

© Sputnik / Iranian Red Crescent Societyگر کانادا طبیب بود سر خود دوا می کرد
گر کانادا طبیب بود سر خود دوا می کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.07.2021
اشتراک
حتی بر اساس گزارش بازرسان کانادایی هیچ دلیلی بر عمدی بودن ماجرای سرنگونی هواپیمای اوکراینی وجود ندارد و همه متفق القول هستند که این فاجعه بر اثر یک اشتباه رخ داده، اما مشاهده می کنیم کانادایی ها این روزها کاسه داغ تر از آش شده اند.

طبق مقررات بین المللی هواپیما اوکراینی بوده و سرنشینان آن اکثرا ایرانی و فاجعه هم غیر عمدی.

اینکه برخی از این افراد اقامت کانادا را داشتند و یا پاسپورت کانادایی داشتند از نظر قوانین کشور ایران غیر معتبر است، آنها با پاسپورت و هویت ایرانی خود وارد ایران شده بودند و از ایران خارج شده بودند و خودشان هم به خوبی می دانستند که هویت دوگانه آنها در ایران معتبر نیست و با علم به این موضوع به ایران سفر کرده بودند، پس طبق قوانین بین المللی شامل قوانین ایران می شوند.

اصرار بنده بر عبارت فاجعه به جای حادثه هم به این دلیل است که همه ما ایرانی ها با افرادی که در این هواپیما جانشان را از دست دادند و خانواده هایشان شریک غم هستیم و این جریان ممکن بود برای خانواده هر کدام از ما رخ دهد و به همین دلیل اینگونه نیست که کسی نسبت به این فاجعه بی تفاوت باشد.

اما نکته اصلی مقاله در این است که برخی تلاش دارند از این جریان برای اهداف سیاسی سوء استفاده کنند و این کار درست نیست.

قطعا بیش از همه این روزها همان سرباز یا افسری که دکمه شلیک موشک را فشار داد خود خوری می کند چون در فرهنگ ما ایرانی ها کشتن انسان بی گناه بسیار نکوهیده است.

ما مثل آمریکایی ها نیستیم که یک هواپیمای مسافربری را عمدا روی آبهای خلیج فارس هدف قرار بدهیم و بعد به فرمانده ای که دستور کشتن "عمدی " صدها انسان بی گناه را داد مدال هم بدهیم.

درخواست نخست‌وزیر کانادا در خصوص هواپیمای اوکراینی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.06.2021
درخواست جاستین ترودو در خصوص هواپیمای اوکراینی

ما مثل مقامات کاندادایی و آمریکایی نیستیم که به بهانه های مختلف برای شهروندان مقیم در کشور خود محدودیت ایجاد کنیم و برای آنها رعب و وحشت ایجاد کنیم.

آیا به یاد دارید که در جنگ جهانی دوم آمریکایی ها حتی ژاپنی هایی که اصالت ژاپنی داشتند را بازداشت و به کمپ های شبه زندان بردند.

حتی چند سالی است (از سال 2018) کانادایی ها خانم منگ وانژو دختر رئیس شرکت هوایی چین را که به صورت ترانزیت در حال عبور از مسیر ونکور بود را بازداشت کردند.

بهانه بازداشت خانم منگ وانژو نقض تحریم های آمریکا بر علیه ایران توسط شرکت هواوی بوده، این در حالی است که طبق قوانین بین المللی کانادا کشوری مستقل است و قوانین آمریکا ربطی به کانادا ندارد، البته همه می دانند دلیل بازداشت ایشان مساله رقابت اقتصادی میان شرکت های چینی و آمریکایی بر سر فناوری های مدرن از جمله بحث 5G  است و ماجرای بازداشت خانم وانژو به نوعی طبق قوانین بین المللی تروریسم اقتصادی و بین المللی به حساب می آید.

چرا که هیچ حکم قضایی بر علیه خانم منگ وانژو در کانادا وجود نداشته و صرفا به دلیل تقاضای آمریکا این خانم بازداشت شده، امری که نشان می دهد دولت کانادا هیچ اختیاری از طرف خود ندارد بلکه تابع مطلق دستورات آمریکا است.

و بدیهی است اگر این خانم را بعد از سه سال که به قول معروف هیچ تهمتی به او نچسبیده آزاد نکنند و یا اینکه بنا به تقاضای آمریکایی ها وی را به آمریکا تحویل دهند این خود یک جنایت بر علیه انسانیت و تروریسم اقتصادی دولتی به حساب می آید.

مخصوصا که طبق همه مقررات بین المللی ایالات متحده حق ندارد قوانین داخلی خود را بر دیگران تحمیل کند و در زمان بازداشت خانم منگ وانژو تحریم های شورای امنیت بر علیه ایران به استناد قطعنامه 2231 شورای امنیت لغو شده بوده.

به هر صورت به نظر می آید امروزه هم در ماجرای سقوط هواپیمای اوکراینی این آمریکایی ها هستند که از کانادا و اوکراین به عنوان بازیچه استفاده می کنند.

چون ایران و روسیه همکاری های استراتژیک تنگاتنگ دارند و دولت اوکراین با روسیه زاویه دارد آنها می خواهند ایران که دوست و متحد روسیه است را در فشار قرار دهند.

همچنین آمریکایی ها از کانادایی ها به عنوان ابزاری برای فشار بر علیه ایران استفاده می کنند و قطعا کشته شدن سرنشینان هواپیمای اوکراینی هیچ اهمیتی نه برای آمریکایی ها و نه برای کانادایی ها دارد بلکه فقط بهانه ای است که دست آنها افتاده و بس.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала