نگاهی به زندگینامه و سوابق رئیس جدید قوه قضائیه ایران

© Photo / IRNAغلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه ایران
غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.07.2021
اشتراک
غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان سابق کل کشور۱۰ تیر ۱۴۰۰ با حکم رهبر جمهوری اسلامی ایران به عنوان رییس قوه قضائیه منصوب شد. نگاهی به زندگینامه و سوابق وی بیندازیم.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرنگار ایمنا، غلامحسین محسنی اژه‌ای در پرونده کاری خود سمت‌هایی، چون دادستان دادگاه ویژه روحانیت و دادستان کل کشور، معاون اول قوه قضائیه را در اختیار داشته است.

بیوگرافی محسنی اژه‌ای

غلامحسین محسنی اژه‌ای متولد ۱۳۳۵ در شهر اژیه از توابع بخش جلگه شهرستان اصفهان است. وی یکی از روحانیون سیاستمدار و قاضی ایرانی است که در اصل نامش محسنی اژیه است، اما به محسنی اژه‌ای معروف است.

وی سمت‌هایی، چون دادستان دادگاه ویژه روحانیت، وزیر اطلاعات در دولت نهم و دادستان کل کشور را در اختیار داشته و هم‌اکنون سخنگو و معاون اول قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران و از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

محسنی اژه ای - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.07.2021
محسنی اژه ای به ریاست قوه قضاییه منصوب شد

تحصیلات محسنی اژه‌ای

محسنی اژه‌ای پس از پایان سطح عالی در مدرسه حقانی، چند سال در درس خارج در حوزه علمیه قم شرکت کرد. اژه‌ای علاوه بر تحصیلات حوزوی دارای مدرک دکترای حقوق بین‌الملل خصوصی نیز هست.

تحریم توسط اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا طی تصمیم مورخ ۲۳ فروردین ۱۳۹۰ (۱۳ آوریل ۲۰۱۱)، ۳۲ مقام ایرانی از جمله غلامحسین محسنی اژه‌ای را از ورود به کشورهای این اتحادیه محروم کرد.

قضاوت اژه‌ای در دادگاه غلامحسین کرباسچی

غلامحسین محسنی اژه‌ای در سال ۱۳۷۷ قاضی دادگاه محاکمه غلامحسین کرباسچی شهردار اسبق تهران بود. مباحثات میان او و کرباسچی در جلسات علنی دادگاه که از صداوسیما پخش می‌گردید، بازخورد زیادی داشت.

برکناری محسنی اژه‌ای از وزارت اطلاعات

غلامحسین محسنی اژه‌ای در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۳۸۴ با رئیس جمهور وقت، محمود احمدی‌نژاد برای تصدی وزارت اطلاعات از مجلس رأی اعتماد گرفت و در روز ۳ مرداد ۱۳۸۸ از سمت خود برکنار شد.

در ۳ مردادماه ۱۳۸۸ چند روز پس از درگیری لفظی اژه‌ای و چند وزیر دیگر با محمود احمدی‌نژاد در جلسه هیئت دولت و خروج اعتراض آن‌ها از جلسه دولت بر سر تعلل احمدی‌نژاد از پذیرش برکناری اسفندیار رحیم مشایی و همچنین مخالفت وزیر اطلاعات با پخش اعترافات بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات در تلویزیون، احمدی‌نژاد اژه‌ای را از کار برکنار کرد.

۲۱۰ نماینده مجلس از اژه‌ای تقدیر کردند و مجید علوی، معاون وزیر اطلاعات حکم سرپرستی وزارتخانه را قبول نکرد؛ لذا احمدی‌نژاد خود سرپرستی این وزارتخانه را برعهده گرفت.

ماجرای فیلم سوت زدن اژه‌ای

غلامحسین محسنی اژه‌ای در ۲۰ آذر ۱۳۹۶ در دیدار با دانشجویان دانشگاه شریف، در واکنش به اعتراضات دانشجویان، با صدای بلند سوت بلبلی زد که بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها داشت.

سوابق علمی اژه‌ای

محسنی اژه‌ای سابقه تدریس در دانشکده باقر العلوم وزارت اطلاعات، تدریس در قسمت آموزشی دادگاه‌های انقلاب و دانشکده علوم قضائی را در کارنامه خود دارد.

معاون اول قوه قضائیه

محسنی‌اژه‌ای که ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ با حکم آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه، معاون اول قوه قضائیه شد، پیش‌تر و در شهریور ۱۳۸۸ به عنوان دادستان کل کشور انتخاب شده بود. وی همچنین در خرداد ۹۵ رئیس شورای نظارت بر صدا و سیما شد.

ریاست قوه قضائیه

۱۰ تیر ۱۴۰۰ و پس از انتخاب آقای رئیسی به عنوان رئیس جمهور دولت سیزدهم، رهبر ایران طی حکمی ایشان را به عنوان رئیس جدید قوه قضائیه منصوب کرد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала