گزارشگر سازمان ملل خواستار تحقیق درباره اعدام های ایران شد

© Fotolia / Anton Skopinگزارشگر سازمان ملل خواستار تحقیق درباره اعدام های ایران شد
گزارشگر سازمان ملل خواستار تحقیق درباره اعدام های ایران شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.06.2021
اشتراک
گزارشگر ویژه سازمان ملل خواستار تحقیق در مورد اعدام های سال ۱۹۸۸ در ایران شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رویترز، جاوید رحمان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، خواستار انجام تحقیقات مستقل در مورد شرایط اعدام های انجام شده ایران در دهه شصت خورشیدی شد.

اعتراف به تروریست بودن ! - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.06.2021
گزارش و تحلیل
اعتراف به تروریست بودن!

رحمان گفت: من فکر می کنم زمان آن فرا رسیده است و اکنون بسیار مهم است که [ابراهیم رئیسی] رئیس جمهور منتخب ایران، تحقیق درباره آنچه در سال ۱۹۸۸ (دهه شصت خورشیدی) اتفاق افتاده و درک نقش افراد [در حوادث آن زمان] را آغاز کند.

به گفته وی، گزارش هایی از ایران در مورد تلاش برای از بین بردن شواهد اعدام ها و گورهای دسته جمعی وجود دارد.

رحمان تأکید کرد، که وی شاهد عینی از وقایع رخ داده در ایران در سال ۱۹۸۸ دارد و آماده ارائه آنها به شورای حقوق بشر سازمان ملل یا ساختار دیگری است که آماده انجام تحقیقات است.

وی خاطرنشان كرد: چنین تحقیقاتی به نفع ایران خواهد بود، زیرا برای كشورهای غربی می تواند نگرانی "در مورد رئیس جمهور منتخب و نقشی كه گفته می شود وی در حوادث ۱۹۸۸ به عنوان قاضی احکام بازی كرده است" پیش آورد.

ابراهیم رئیسی پیروز انتخابات ریاست جمهوری در ایران، به دلیل سوء ظن به نقض حقوق بشر در لیست تحریم های آمریکا قرار دارد.

در سال ۱۹۸۸، کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه ای در مورد حقوق بشر در ایران تصویب کرد که در آن نسبت به اعدام زندانیان سیاسی ابراز نگرانی جدی کرد.

همانطور که در این قطعنامه اشاره شد، تصمیمات قضایی خودسرانه و کنترل نشده در کشور اتخاذ شده است، محکومان فرصتی برای حمایت قانونی یا طرح فرجام خواهی ندارند.

در محافل مهاجرت ایران، به این نکته اشاره شد که در میان اعدام شدگان رهبران حزب خلق ایران، فعالان سازمان فداییان مردم ایران، مجاهدین ایران و سایر جنبش ها و سازمان های سیاسی وجود داشتند.

طبق گفته سازمان حقوق بشر عفو بین الملل و تعدادی دیگر از سازمان های غیردولتی، تعداد اعدام شدگان می توانسته بیش از ۵۰۰۰ نفر باشد، اما تهران رسماً اعدام های گسترده در سال ۱۹۸۸ را انکار می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала