گزارش و تحلیل

اولین نتایج تلاش های دانشمندان روسیه در مبارزه با پیشروی کویر و بیابان

© Photo / KalmSUاولین نتایج تلاش های دانشمندان روسیه در مبارزه با پیشروی کویر و بیابان
اولین نتایج تلاش های دانشمندان روسیه  در مبارزه با پیشروی کویر و بیابان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.06.2021
اشتراک
دانشمندان دانشگاه دولتی کالمیکیا به نام و. و. گورودوویکوف (KalmSU) یک بذر مخصوص و همچنین فن آوری هایی برای کشت گیاهانی را ساخته اند که می توانند در مبارزه با بیابان زایی کمک کنند.

به گفته آنها ، پروژه طولانی مدت و چندین ساله این دانشگاه امکان بازسازی زمین های تخریب شده را فراهم می کند و تولید محصولات در آنها را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. این مطلب توسط دفتر مطبوعاتی دانشگاه دولتی کالمیکیا گزارش شده است.

دانشمندان دانشگاه دولتی کالمیکیا اعلام کردند در بسیاری از مناطق جهان، وضع  آب و هوا و مدیریت غیرمنطقی اقتصاد منجر به تخریب مراتع و زمین های علوفه ای و کاهش تنوع گیاهان در مناطق دچار کم آبی می شود. در نتیجه ، بهره وری مراتع و زمین های قابل کشت به شدت کاهش یافته و همچنین شن های متحرک و آزاد شکل گرفته و طوفان های گرد و غبار رخ می دهد.

یکی از بزرگترین مسائل که از بهبود گسترده خاک های تخریب شده جلوگیری می کند، کمبود بذر برای گیاهان علوفه ای است. انواع خودروی این گیاهان که منبع اصلی تولید بذر برای تکثیر چنین گیاهانی هستند ، قادر به تأمین حجم لازم بذر با کیفیت استاندارد نیستند. هدف پروژه جدید و بزرگ مهندسان کشاورزی دانشگاه دولتی کالمیکیا، حل این مسئله است.

والری اویف ، استاد گروه مهندسی کشاورزی و  رئیس دانشکده مهندسی و فناوری دانشگاه دولتی کالمیکیا می گوید: "پیشروی  کویر و بیابان و تخریب خاک بسیارسریع اتفاق می افتد و به این دلیل  تدوین و اجرای سیستم تولید صنعتی بذر گیاهان علوفه ای مخصوص مناطق کم آب یک ضرورت فوری و درنگ ناپذیر است. محصولات ویژه و بهبود محیط مجموعه های گیاهی طبیعی  از جمله از طریق کاشت علفها و کمربندهای جنگلی جدید، کمک می کند این وضعیت دشوار رفع شود."

دانشمندان مطمئن هستند که  تجربه به دست آمده توسط متخصصان دانشگاه دانشگاه دولتی کالمیکیا برای مهندسان کشاورزی از بسیاری از کشورها از جمله قزاقستان ، ترکمنستان ، ازبکستان ، مغولستان و سایر کشورها مفید خواهد بود. در این دانشگاه ، مرکز تولید بذر گیاهان علوفه ای که کیفیت خاک را بهبود می بخشند ، افتتاح شده است. این مرکز در حال تولید انواع جدید گیاهانی  است که برای کشاورزی صنعتی سازگار شده اند.

© Photo / KalmSUاولین نتایج تلاش های دانشمندان روسیه در مبارزه با پیشروی کویر و بیابان
اولین نتایج تلاش های دانشمندان روسیه  در مبارزه با پیشروی کویر و بیابان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.06.2021
اولین نتایج تلاش های دانشمندان روسیه در مبارزه با پیشروی کویر و بیابان

طبق محاسبات دانشمندان دانشگاه دولتی کالمیکیا ، اجرای این پروژه تولید ناخالص علوفه از هر هکتار مراتع ترمیم شده را به 2 تن افزایش داده و نرخ افزایش گوشت تولید به حدود  6000 تن از 5000 هکتار در هر فصل خواهد رسید.

ماشین آلات معمولی کشت و صنعت هنگام کار با محصولات کشاورزی در اقلیم بیابانی و کم آب اغلب آسیب جدی به خاک و گیاهان می رسانند و در این رابطه دانشمندان دانشگاه دولتی کالمیکیا همچنین در حال توسعه فناوری هایی برای کاشت گیاهان علوفه ای بهبود دهنده وضع خاک با استفاده از تجهیزات و ماشین های کوچک هستند. علاوه بر این، فناوری هایی برای تمیز کردن مکانیکی و پردازش بذرها تا شرایط کاشت زیاد به طور فعال در حال توسعه هستند.

همچنین در این دانشگاه یک بذر مخصوص برای گیاهانی مانند پنج انگشت (سرده) (Vitex)،

camphorosma و Krascheninnikovia طراحی شده که گواهینامه اختراع در فدراسیون روسیه را دریافت کرده است. به گفته دانشمندان ، نیاز به بذر پنج انگشت (سرده) برای بهبود 10 هزار هکتار از مراتع تخریب شده سالانه حدود 100 تن است. دستگاه بذرپاش ساخته شده امکان می دهد بذرها را به طور مساوی و کارآمد در خاک توزیع شده و از هدر رفتن آنها جلوگیری شود.

 به گفته متخصصان این دانشگاه، راه حل های یافته شده توسط آنها، اساس فناوری صنعتی اونیورسالی را تشکیل  می دهند كه آنها در حال توسعه آن هستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала