چه بیمارانی نباید واکسن «اسپوتنیک وی» بزنند؟

© Sputnik / Konstantin Mikhalchevskiy /  مراجعه به بانک تصاویر واکسن «اسپوتنیک وی»
 واکسن «اسپوتنیک وی»  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.06.2021
اشتراک
تأثیر بیماری های کهیر و ورم ملتحمه در دوران کرونا و روند واکسیناسیون مشخص شد.

به گزارش اسپوتنیک، الکساندر گینتسبورگ، رئیس مرکز علمی – تحقیقاتی  اپیدمیولوژی و میکروبیولوژی «گامالیا»، اعلام کرد که بیماران مبتلا به کهیر و ورم ملتحمه نباید واکسن «اسپوتنیک وی» بزنند.

به گفته وی هرگونه بیماری مزمنی در تضاد با واکسن خواهد بود. وی در ادامه افزود:«بیماران قلبی با پاتالوژی باید در نخستین مرحله واکسینه بشوند زیرا در صورت آلودگی، افراد مبتلا به دیابت و قلبی جزو گروه اول ریسک ابتلا به کووید -19 خواهند بود».

به گفته وی، بیماران مبتلا به آسم و هپاتیت «سی» نباید از واکسینه شدن خودداری ورزند. بیماران مبتلا به سرطان که مورد شیمی درمانی قرار نگرفته باشند می توانند با «اسپوتنیک وی» واکسینه شوند.

در پاکستان سیم کارت افرادی که واکسینه نشده اند، مسدود می شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.06.2021
در پاکستان سیم کارت افرادی که واکسینه نشده اند، مسدود می شود

واکسن «اسپوتنیک وی» در ماه مه سال 2020 توسط مرکز ملی تحقیقات علمی ویروس شناسی «گامالیا» در روسیه ساخته شد. این واکسن با استفاده از ادنوویروس انسانی ساخته شده و یکی از ارزانترین واکسن های جهان است. هر دوز آن 10 دلار قیمت دارد.  تا پایان سال گذشته، این واکسن برای واکسیناسیون عمومی در روسیه مورد تأیید قرار گرفت که واکسیناسیون شهروندان روسیه در دسامبر سال 2020 آغاز شد که برای شهروندان روسیه کاملا رایگان است.

واکسن «اسپوتنیک وی» ساخت موسسه میکروبیولوژی و اپیدمیولوژی گامالیا نخستین واکسن ثبت‌شده در جهان است. این واکسن در حال حاضر به طور گسترده در روسیه و ده‌ها کشور دیگر استفاده می‌شود. دومین واکسن روسی «اپی‌واک‌کرونا» نام دارد و ساخت مرکز تحقیقاتی وکتور است که استفاده گسترده از آن در آیندۀ نزدیک برنامه‌ریزی شده است.

هم اکنون واکسن « اسپوتنیک وی» در حدود بیش از 64 کشور جهان با جمعیت کل بیش از 1 میلیارد و 500 میلیون نفر مورد استفاده قرار می گیرد. کارایی این دارو 91,6 درصد بر اساس داده‌های « The Lancet » یکی از معتبرترین مجلات پزشکی جهان اعلام شده است. دیگر کشورها در حال تولید این واکسن برای بازار جهانی هستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала