دادگاه پرونده هواپیمای اوکراینی به زودی تشکیل می شود

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ایران
غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.06.2021
اشتراک
در چهل و پنجمین نشست خبری قوه قضاییه با خبرنگاران رسانه‌ های مختلف، سخنگوی قوه قضائیه ایران خبر از رسیدگی به پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی داد.

به گزارش اسپوتنیک، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه ایران، روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: مرجع صالح برای رسیدگی به این موضوع مراجع قضایی جمهوری اسلامی ایران هستند و این مرجع که در کشور ما در تقسیم صلاحیت‌ ها حوزه سازمان قضایی نیرو‌های مسلح است در این مورد رسیدگی‌ های فنی، دقیق، کارشناسانه و همه جانبه را توسط دادسرا‌های نظامی انجام داده است.

ایران پرداخت غرامت قربانیان بوئینگ اوکراینی را آغاز می کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.06.2021
ایران پرداخت غرامت قربانیان بوئینگ اوکراینی را آغاز می کند

وی افزود: پرونده با کیفر خواست به دادگاه ارسال شده و به زودی جلسات دادگاه برگزار و حکم مقتضی صادر خواهد شد.

سخنگوی قوه قضائیه یادآور شد: اینکه کشور دیگری در ارتباط با فرآیند قضایی یک پرونده در کشور دیگر اظهار نظر کند، پسندیده نیست. موازین حقوقی و قضایی چنین اجازه‌ ای را نمی‌ دهد؛ اما موضوع پرداخت غرامت که زودتر از رای دادگاه در حال انجام است از محسنات نظام قضایی ماست.

اسماعیلی تاکید کرد: در قوانین خودمان این پیش بینی شده است که در خیلی از حوادث و سوانح، در تصادفات و امثال آن در سوانح کارگری حتی قبل از آن که رای دادگاه صادر بشود در همان ابتدای امر ۵۰ درصد و اگر اقتضا داشته باشد ۱۰۰ درصد دیه و در آنجایی که غرامت تعلق می‌ گیرد غرامت به ذی حق و ذی نفع پرداخت شود. اینکه قبل از آن که حکم دادگاه صادر شود تدابیری اتخاذ و تامین اعتبار شده در دولت از طریق وزارت راه و شهرسازی برای پرداخت غرامت به خانواده‌ های داغ دیده حادثه، یک امتیاز و ارزش است و این نیست که بخواهند بگویند شما اول رسیدگی بکنید بعد غرامت را پرداخت کنید. این‌ ها از اقدامات بسیار پسندیده نظام قضایی ماست.

وی تصریح کرد: سایر نظام‌ های قضایی را به الگو برداری از این اقدام شایسته و پسندیده نظام جمهوری اسلامی ایران توصیه می‌ کنم. این را هم اشاره کنم که بخش مربوط به پرداخت غرامت از سوی دولت، سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی در حال انجام است و نه از طریق مرجع قضایی.

هواپیمای بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ هواپیمایی بین المللی اوکراین اندکی پس از برخاستن از فرودگاه تهران در ۸ ژانویه ۲۰۲۰ سقوط کرد. ۱۷۶ نفر کشته شدند.

شهروندان ایران، اوکراین، کانادا، انگلیس، آلمان، سوئد و افغانستان در این سانحه جان باختند.

در ۱۱ ژانویه سال ۲۰۲۰، طرف ایرانی اظهار داشت که بوئینگ به طور تصادفی سرنگون شده و خطای انسانی دخیل بوده است.

هواپیما در نزدیکی تأسیسات نظامی ایران پرواز می کرده و به عنوان "هدف خصمانه" اشتباه گرفته شد. در اواسط ماه مارس، سازمان هواپیمایی کشوری ایران در گزارش نهایی خود، اشتباه اپراتور سیستم پدافند هوایی را دلیل سقوط هواپیمای اوکراینی عنوان کرد. گفته می شود که انفجار علت اصلی این فاجعه است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала