در ایران مرکز تبادل داده بین‌الملل افتتاح شد

© Sputnik / Vladimir Trefilov /  مراجعه به بانک تصاویر شبکه اینترنت در ایران
 شبکه اینترنت در ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.06.2021
اشتراک
در رفع انحصار واردات پهنای باند بین‌الملل، گام مهمی برداشته شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، حمید فتاحی، رییس شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام نمود که افتتاح «مرکز تبادل داده بین‌الملل»، علاوه بر فراهم‌ آوردن زمینه صادرات خدمات محتوایی تولیدکنندگان محتوا، گام مهمی در رفع انحصار واردات پهنای باند بین‌الملل است.

وی اظهار داشت: «یکی از اجزای زیرساختی سند مصوب طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات، مرکزی به نام تبادل داده بین‌الملل (IXP International) است که در این هفته به‌عنوان منطقه ویژه فناوری اطلاعات افتتاح می‌شود.

خدمات این مرکز به حوزه فناوری مانند خدماتی است که مناطق ویژه اقتصادی کشور به صنایع اختصاص می‌دهند. همان‌طور که در مناطق ویژه اقتصادی، برخی ترجیحات و معافیت‌ها برای بخش‌های مختلف فراهم است، اعضای شورای عالی فضای مجازی و کارشناسانی که روی این سند کار کردند به این نتیجه رسیده‌اند که راه‌اندازی چنین فضایی برای توسعه شبکه ملی اطلاعات جزو موارد ضروری است.

توسعه زیرساخت های فناورانه در ایجاد ژئوپارک ها راهکار پیشرفت ژئو توریسم ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.01.2021
گزارش و تحلیل
توسعه زیرساخت های فناورانه در ایجاد ژئوپارک ها راهکار پیشرفت ژئو توریسم ایران

از طریق راه‌اندازی این مرکز، تولیدکننده داخلی می‌تواند محتوایی که تولید کرده را برای مشتری خارج از کشور نیز دسترس‌پذیر کند. محتوای تولید شده در داخل می‌تواند با ترجیحات خوب، بهترین کیفیت و ارزان‌ترین قیمت از طریق این مرکز دیتا به دست مشتریان بین المللی برسد.

اگر فردی در کشورهای همسایه قصد استفاده از محتوای VOD (پخش ویدیویی)  را داشته باشند مجبور به استفاده از IXP های بین‌المللی هستند و ما نیز به اجبار باید محتوا را به آن‌جا ببریم تا تبادل در آن نقطه انجام شود. با افتتاح این مرکز، کیفیت خدمات، بهبود یافته و قیمت برای تولیدکننده محتوای داخلی و مشتری خارج از کشور کاهش پیدا می‌کند.

از طریق افتتاح این مرکز، امکان حضور پلتفرم‌ها و کسب‌وکارهای داخلی فعال در حوزه محتوا، در فضای بین‌المللی فراهم می‌شود. سعی داریم تا جایی که ممکن است برخی از محتواهای حوزه بین‌الملل که برای کاربران داخلی جذاب است و به آن نیاز دارند را در این مرکز بین‌المللی «هاست» (میزبانی) کنیم.

منطقه ویژه اقتصادی پیام را برای این کار در نظر گرفتیم چون می‌توان از قوانین ویژه اقتصادی که بر آن حاکم است استفاده کرد. گیمرها (بازیکنان بازی‌های آنلاین)  از این طریق می‌توانند به برخی از بازی‌های پرطرفدار آنلاین، دسترسی باکیفیت بهتر و تسهیلات مناسب داشته باشند.

یکی از مسائل مهم دیگری که به‌ واسطه این مرکز تسهیل می‌شود رفع انحصار خرید اینترنت در شرکت ارتباطات زیرساخت است. این موضوع مدت‌ها قبل با صدور دستوری از سوی وزیر ارتباطات آغاز شد.

برای رفع این انحصار در گام اول، تجاری «وویس بین‌الملل» را به اپراتورها واگذار کردیم که عواید آن وارد بخش خصوصی فعال در حوزه فناوری اطلاعات  شد. اکنون اپراتور به‌صورت مستقیم با پرووایدرها (تأمین‌کنندگان) وارد مذاکره می‌شود. این کار، رقابتی را ایجاد می‌کند که نتیجه آن کاهش قیمت و افزایش کیفیت است. در حال حاضر نیز رفع انحصار از خرید و فروش پهنای باند اینترنت در برنامه قرار دارد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала