گزارش و تحلیل

کانادا قواعد و قوانین بین المللی را زیر پا می گذارد

© Sputnik / شیوا آبشناسکانادا قواعد و قوانین بین المللی را زیر پا می گذارد
کانادا قواعد و قوانین بین المللی را زیر پا می گذارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.06.2021
اشتراک
بیش از ۸۰۰ هزار ایرانی در کانادا زندگی می‌کنند که تعداد زیادی از آن ها مشمول شرایط سنی شرکت در انتخابات هستند اما دولت کانادا حق رای دادن را از این ایرانی ها سلب کرده و اجازه رای دادن به آنها نمی دهد.

اسپوتنیک - در این راستا خانم دکتر سکینه السادات پاد رئیس ستاد مردمی، بین المللی و تخصصی صلح آیت الله دکتر سید ابراهیم رییسی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

  ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.05.2021
ستاد مردمی صلح در حمایت از رئیسی اعلام موجودیت کرد

"دولت کانادا بانقض فاحش قواعد و قوانین بین‌المللی به ویژه نقض ماده ۲۱ اعلامیه جهانی حقوق بشر و بی اعتنایی به حقوق بنیادین و کنسولی شهروندان ایرانی مانع اعمال حق بر سرنوشت آنها شده است".

این متخصص حقوق بین الملل افزود : " اتباع ایرانی مقیم در کانادا با افتخار بر تابعیت خود باقی هستند. آن ها شرکت در انتخابات را حق و تکلیف خود می دانند و مصر به نقش آفرینی در اداره کشورشان هستند که مکانیسم اعمال این نوع از نقش آفرینی، از طریق شرکت در انتخابات می باشد".

خانم پاد گفت: "چگونه است دولت کانادا که در تهیه بیانیه‌هایی علیه ایران به بهانه های نقض حقوق بشر که نتیجه آن مجازات ۸۵ میلیون ایرانی از طریق نظام ظالمانه تحریم می باشد، پیش قدم بوده است و بیانیه هایی غیر منطبق با واقع که یک ملت  را بدون هر دلیل و مستندی پیوسته از حقوق خود محروم کرده است، منتشر کرده اما خود حقوق ایرانیان مقیم را نادیده می گیرد؟

اکنون هموطنانی که خارج از کشور هستند و سال ها به عنوان شهروندانی مفید وموثر در کانادا زندگی می کنند برای کدامین جرم و به تجویز کدام مستند قانونی از حقوق اولیه خود محروم شده اند؟!"

این فعال حقوق بین الملل اظهار داشت :" لازم به ذکر است، اخیراً دولت پاکستان یک تبعه هندی را به بهانه جاسوسی بازداشت و زندانی کرد. دولت هند اعتراض و شکایت خود را نسبت به دولت پاکستان مبنی بر ممانعت از دسترسی به حقوق کنسولی به دادگاه بین المللی لاهه اعلام کرد و دادگاه بین المللی لاهه ضمن بررسی موضوع و تایید حکم دولت پاکستان در خصوص جاسوس بودن تبعه هند بر حق برخورداری از حقوق کنسولی تبعه  هند تاکید نمود.

عدم همکاری کانادا جهت برگزاری انتخابات برای ایرانیان مقیم این کشور - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.06.2021
عدم همکاری کانادا جهت برگزاری انتخابات برای ایرانیان مقیم این کشور

هم اکنون چگونه است، در حالی که بیش از ۸۰۰ هزار ایرانی بدون ارتکاب هیچ گونه تخلفی و به عنوان شهروندانی مفید و متشخص و قانون مدار از دسترسی به حقوق بنیادین و کنسولی خود محروم شده‌اند؟"

رئیس ستاد مردمی، بین المللی و تخصصی صلح آیت الله دکتر سید ابراهیم رییسی افزود :"ما ضمن اعتراض به این اقدام هنجارشکنانه و نقض آشکار حقوق ایرانیان مقیم در کانادا نقض سیستماتیک و دولتی از وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تقاضا می کنیم ضمن پیش بینی و تدبیر به منظور امکان شرکت هموطنان مان در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، استیفای حقوق آنان را از طریق اقامه دعوی علیه دولت کانادا در  مراجع قضایی بین المللی با همکاری ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران پیگیری نمایند.

 ما در این مسیر دادخواهی آماده همکاری برای احقاق حق هستیم."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала