چرا برجام چک بلامحل نامیده شد؟

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران
 سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.06.2021
اشتراک
جلیلی: دغدغه‌های مردم نه مسئله‌اش و نه پاسخش هیچکدام مثل کرونا نیست که ناشناخته باشد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «فارس»، سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری پرسید چه شد که تحریم‌ها از 800 تحریم به 1500 تحریم رسید و دلار سه هزارتومانی 30 هزار تومان شد.

محور سخنان سعید جلیلی در این مناظره بدین شرح بود: «امروز متوسط نرخ تورم کشورهای دنیا 2/5 کشور است. در بیش از 100 کشور زیر 5 درصد است. چرا در ایران حل نشده است؟ درباره مسکن می‌گویند زمین داریم و مصالح و نیروی انسانی و امکان ساخت داریم؛ خب چرا مشکل مسکن حل نشده است؟ دغدغه مردم این است که چرا دولت‌ها عقب هستند در حل این مسائل؟

-  دغدغه مردم این است که چرا این راه حل‌ها پایدار نیست. دولت می‌گوید سه سال تورم را کنترل کرده‌ام. تورم که مثل باران نیست بگوییم که آیا امسال هست یا نیست. این موضوع باید یک روند ثبات داشته باشد.

بدهی ایران به بانک مرکزی طی یک سال ۲۷ درصد افزایش یافت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.06.2021
بدهی ایران به بانک مرکزی طی یک سال ۲۷ درصد افزایش یافت

-  برنامه اداره کشور، یک شبه نوشته نمی‌شود. با سفارش به اندیشکده که برنامه نوشته نمی‌شود. رئیس‌جمهور باید اشراف داشته باشد به برنامه تا در بزنگاه‌ها که در جایی که کار متوقف می‌شود بتواند گره را باز کند.

-  یکی از نکات مهم برای اقتصاد کشور، وجود ثبات در سیاست‌های اقتصادی است. بله، تحریم را نمی‌شود انکار کرد. مهم‌تر از آن بهانه تحریم است که برخی افراد ناکارآمدی‌هایشان را گردن آن می‌اندازند.

-  کسی که رئیس‌جمهور می‌شود باید فهم صحیح از مناسبات جهانی داشته باشد. مشکلی که وجود دارد این است که کسانی حداقل فهم را از مناسبات جهانی ندارند بعد بر این مبنا می‌خواهند نسخه بپیچند.

-  همین الان در جریان مذاکرات وین با پررویی می‌گویند موضوعات زیادی داریم که باید حل شود و اهرم تحریم هم باقی می‌ماند.  بله تحریم مهم است، امّا باید بگویید برای تحریم چه برنامه‌ای داریم؟ بدون فهم مناسبات جهان نمی‌شود تحریم را رفع کرد. تحریم، اهرمی است در دشت دشمن. باید این اهرم را از دست او بگیریم. برای این کار، باید برنامه داشته باشیم هم برنامه آفندی هم پدافندی.

باید بگویید برای بی‌اثر کردن تحریم و پشیمان کردن دشمن از تحریم در پایان چهار سال چگونه تعامل گسترده با جهان شکل می‌دهیم.  شما در همان زمانی که به قول خودتان در گفت‌وگو و مذاکره موفق بودید، چه شد که تحریم‌ها از 800 تحریم به 1500 تحریم رسید و دلار سه هزارتومانی 30 هزار تومان شد. شما حتی نتوانستید مذاکره کنید. در روابط جهانی باید تهدید و فرصت را با هم دید. همانطور که فرصت‌ها را حداکثری می‌بینید، تهدیدها را هم باید دید. برجام یک چک بلامحل بود. برجام سند طلبکاری ملت است نه بدهکاری. هزینه برجام را داده‌ایم و روز به روز باید طلبکار باشیم؟»

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала