دلیل عربستان برای بهبود روابط با ایران شکست‌ های منطقه‌ ای است

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / دلیل عربستان برای بهبود روابط با ایران شکست‌ های منطقه‌ ای است
دلیل عربستان برای بهبود روابط با ایران شکست‌ های منطقه‌ ای است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.06.2021
اشتراک
تحلیلگر مسائل خاورمیانه اذعان داشت: دلیل اصلی عربستان سعودی برای بهبود روابط با ایران، شکست‌ های منطقه‌ ای این کشور به ویژه در جنگ ۶ ساله یمن است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، شیرین هانتر استاد دانشگاه جورج تاون واشنگتن و تحلیلگر مسائل خاورمیانه، درباره گفتگوهای ایران و عربستان بیان کرد: با توجه به اختلافات عمیق بین ایران و عربستان سعودی نباید انتظار پیشرفت زیاد و سریع در زمان کوتاه را داشت.

عربستان: رفتار ایران در منطقه باید کنترل شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.05.2021
عربستان: رفتار ایران در منطقه باید کنترل شود

وی با بیان اینکه با وجود به نتیجه نرسیدن گفتگوها، نفس مذاکرات میان این دو قدرت منطقه‌ ای بسیار مهم و مثبت است، اظهار داشت: ممکن است که انتخابات ریاست جمهوری ایران هم در سرنوشت گفتگوها اثرگذار باشد و سعودی‌ ها نیم‌ نگاهی به نتایج انتخابات ایران داشته باشند.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه درباره دلایل آغاز گفتگوهای ایران و عربستان سعودی تصریح کرد: دلیل اصلی عربستان سعودی برای بهبود روابط با ایران، شکست‌ های منطقه‌ ای این کشور به ویژه در جنگ ۶ ساله یمن است.

هانتر با اشاره به تغییر رویکرد منطقه‌ ای آمریکا با تغییر رییس‌ جمهور این کشور خاطرنشان کرد: تغییر موضع آمریکا در قبال عربستان سعودی و تردید دولت بایدن در حمایت بی چون و چرا از ریاض نیز در تغییر مواضع منطقه‌ ای عربستان سعودی و تلاش این کشور برای حل مشکلات منطقه‌ ای‌ اش تاثیرگذار بوده است.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که هنوز گفتگوهای ایران و عربستان سعودی به نتیجه نهایی و دستیابی به توافق نرسیده‌ است. بنابراین هنوز نباید روی بهبود پایدار در روابط این دو کشور حساب باز کرد و باید احتمال پیش آمدن هر نتیجه‌ ای را داد.

هانتر در پاسخ به این سوال که آیا گفتگوهای تهران و ریاض می‌ تواند به توافقی کلی و پایدار منجر شود؟ ابراز داشت: پیش‌ بینی این امر مشکل است اما به نظر من در آینده قابل پیش‌ بینی، امکان توافق کامل بین ایران و عربستان سعودی احتمال زیادی ندارد.

وی درباره تاثیر و فشار دولت آمریکا به تغییر رویکرد منطقه‌ ای عربستان سعودی به ویژه در موضوع ایران هم بیان کرد: مسلما آمدن بایدن در تغییر رویکرد ریاض در مسائل منطقه‌ ای بی‌ اثر نبوده است و احتمالا سعودی‌ ها با این دست فرمان و با این سرعت، اقدام به تنش‌ زدایی نمی‌ کردند اما شکست‌ های سیاست خارجی عربستان اثر بیشتری در این باره داشته است.

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی درباره تاثیر مذاکرات وین برای احیای برجام بر عربستان سعودی هم یادآور شد: روابط بین ایران با عربستان سعودی و همچنین با دیگر کشورهای عربی خلیج فارس متاثر از روابط تهران و واشنگتن بوده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала