درخواست همکاری آمریکا از چین برای کشف منشا ویروس کرونا

© REUTERS / Chris J Ratcliffeدرخواست همکاری آمریکا از چین برای کشف منشا ویروس کرونا
درخواست همکاری آمریکا از چین برای کشف منشا ویروس کرونا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.06.2021
اشتراک
وزیر امور خارجه آمریکا خواستار شفافیت چین برای روشن شدن منشا ویروس کرونا شده است. 

به گزارش اسپوتنیک، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با پایگاه خبری آکسیوس گفت: مهمترین دلیل اینکه ما باید ته و توی این قضیه را درآوریم این است که این تنها راهی است که ما از طریق آن قادر میشویم از پاندمی بعدی جلوگیری کنیم یا دست‌کم عملکرد بهتری در محدود ساختن آن نشان دهیم.

چین: تصمیم آمریکا در انتشار گزارش درباره منشا کرونا یک بازی سیاسی است  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.05.2021
چین: تصمیم آمریکا در انتشار گزارش درباره منشا کرونا یک بازی سیاسی است

بلینکن گفت که دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا متعهد است تا ته و توی منشاءهای کرونا ویروس را درآورد. به گفته وزیر خارجه آمریکا، چین "آن شفافیتی که ما لازم داشتیم، در اختیارمان قرار نداد و باید پاسخگو شود."

آنتونی بلینکن از چین خواست تا تمام اطلاعات مرتبط با این پاندمی را در دسترس قرار داده و اجازه دهد تا ناظران بین‌المللی دسترسی کامل داشته باشند. بلینکن به آکسیوس گفت: در نهایت، انجام این کار همچنین عمیقا به نفع چین است.  

پیش از آن هم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا در کنوانسیون روز شنبه جمهوریخواهان در کارولینای شمالی، تقصیر شیوع این پاندمی را به گردن چین انداخت و گفت پکن باید حداقل ۱۰ تریلیون دلار به تمام کشورها غرامت پرداخت کند. ترامپ همچنین دولت بایدن را به مسدود کردن تحقیقات جامع درباره منشاء کرونا متهم کرد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین در مصاحبه با آکسیوس گفته بود که اگر چین "ادعای یک بازیگر بین‌المللی مسوولیت‌پذیر را دارد" باید هر آنچه میتواند انجام دهد تا تمام اطلاعاتی که میتواند تضمین کند از وقوع دوباره چنین اتفاقی پیشگیری میشود، در دسترس قرار میدهد.

بلینکن همچنین درباره شرکتهایی که با چین همکاری دارند، گفت: این بسیار مهم است که آنها از توانایی چین در استفاده از فن آوری نظارت برای سرکوب مردم خود، یا صادرات این فناوری به سایر دولتهای خودکامه یا اقتدارگرا برای انجام همان کار، کمک و پشتیبانی نمی‌کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала