گزارش و تحلیل

کاندید انتخابات ریاست جمهوری: بدنبال توافق های بلند مدت در سطح عالی با روسیه هستیم

© Sputnik / Shiva Abshenasدکتر علیرضا زاکانی کاندید انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران
دکتر علیرضا زاکانی کاندید انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.05.2021
اشتراک
مذاکرات برای احیای برجام این روز ها در وین، پایتخت اتریش، در جریان است.

رئیس هیئت ایرانی می‌گوید که هم‌چنان اختلاف‌هایی باقی مانده است، از سوی دیگر، وزیر خارجه‌ آمریکا گفته که روشن نیست ایران واقعا آماده‌ ی انجام دادن اقدامات لازم برای بازگشت به توافق هسته‌ای باشد.

انتظارها بر این بود که مذکرات به‌زودی به نتیجه برسد اما کماکان این گفتگو ها ادامه دارد.

عراقچی: امیدواریم در مذاکرات وین به راه‌ حل‌ نهایی دست یابیم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.05.2021
عراقچی: امیدواریم در مذاکرات وین به راه‌ حل‌ نهایی دست یابیم

آقای دکتر علیرضا زاکانی کاندید انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران که پیشتر نیز ریاست کمیسیون ویژه بررسی برجام، نتایج و پیامدهای آن را برعهده داشته به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

امروز کشور ما دچار سرطان است، من به عنوان یک پزشک آمده ام ایران را از سرطان نجات دهم، دولت قطعا میتواند، اما کافی نیست این نجات به همبستگی هر سه قوه نیاز دارد.

در سیاست خارجی اراده ی مسئولان نظام، تصمیم شورای عالی امنیت ملی و نظر رهبری بر اصل ادامه، توقف یا چگونگی مذاکرات مهم است، ما مخالف مذاکرات نیستیم اما مخالف تصمیمات ۲۰ دقیقه ای هستیم، ابزار آمریکا برای برجام کنگره بود اما مجلس در ۲۰ دقیقه خواست آمریکا را تایید کرد، همین مذاکرات وین شرایطی را ایجاد میکند که با مفت فروشی چوب حراج به ایران میزند، این دولت عرضه ی مذاکره ی پرسود را ندارد.

ما در مذاکرات بی ۲ به جای ۴۰۰ میلیون دلار ۱میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار عاید ملت ایران کردیم و به جای ۴ نفر ۲۷ نفر آزاد شدند.

مقصود ما دیپلماسی فعال و هوشمند، بهره مندی از محور مقاومت و توجه به قدرت های همسایه و شرق است، در کنار این اولویت ها مجموعه کشورهای مسلمان، مجموعه کشور های همراه ما که با ما هم زبانی و همدلی در سطح جهان دارند و مجموعه کشورهای نوظهور که با عینک برتر بینی به ما نگاه نمی‌کنند و قائل به یک همکاری مشترک با ما هستند موضوعیت دارد، لذا نقش روسیه و چین در این ارتباطات بسیار پررنگ خواهد بود.

آقای دکتر علیرضا زاکانی پیرامون برجام اظهار داشت:

ما به دنبال نقد کردن برجامیم، برجام یک معاهده ی ناقص و معیوب بود، امروز ما تمام وظایف خود را بیش از آنچه آنها تلقی کردند انجام دادیم، اگر آمریکا میخواهد به برجام بازگردد خوش آمده اما باید ابتدا وظایف خود را اجرایی کند، تمام تحریم‌ ها را بردارد و ضمانت دهد و ما آنرا راستی آزمایی کنیم، اروپا نیز باید وظایف خود را در قبال برجام اجرایی کند لذا آنچه امروز ناظر بر  برجام است مطالبه میباشد من به شدت به واسطه بررسی جز به جز این سند، ۵ پیوست آن و قطعنامه به عنوان بخشی از توافق نامه به نظر می‌آید نسبت به ۶ نفر دیگر در قبال برجام برتری دارم لذا امروز بحث استیفای حقوق ملت شریف ایران مبتنی بر سند برجام است، برجام درس عبرتی برای ماست، حتماً دولت بند اراده و عرضه نقد کردن این توافقنامه را دارد.

وی سیاست های خود را ۴ گانه توصیف کرد و آنرا شامل فوریت، اولویت، در حوزه ی سیاست و امنیت، ضرورت، و در حوزه ی سیاست خارجی ،فرصت، برشمرد و تاکید کرد:

ایده های بنده تحول گرا و جامع است، تمامی برنامه های من به صورت کامل کارشناسی و دارای عدد و رقم است.

صالحی: فعالیت هایی که تا مدتی نباید انجام می دادیم را با خروج آمریکا مجددا آغاز کردیم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.05.2021
گزارش و تحلیل
آمريكا با خروج از برجام فعاليت هسته ای ايران را شتاب داد

بنده در مبارزه با پلیدی ها و پلشتی ها کارنامه ی درخشان دارم و دیگر کاندید ها با این شعار میتوانند کارنامه ی خود را در این زمینه ارائه دهند.

آقای دکتر علیرضا زاکانی وضعیت اقتصاد امروز ایران را مشابه یک بیمار تصادفی اورژانسی و غیر ثابت توصیف کرد که نیازمند اقدامات فوری است:

 در این کار های فوری وعده دادن خطا است اما برنامه های اقتصادی من کارشناس را قانع و ملت را راضی میکند، نظام بانکی رقیب تولید شده که بسیار ناراحت کننده است.

وی در ادامه توافق نامه ی ۲۵ ساله با چین را بسیار قابل تقدیر دانسته و تاکید کرد:

مهمترین بانی این توافق نامه رهبر انقلاب هستند که با وجود رفتار زشت دولت در سال ۹۴ با رئیس جمهور چین به چنین معاهده ای دست یافتیم، ما بدنبال انجام مشابه این توافق نامه با روسیه و کشور های دیگر نیز هستیم، معاهداتی بلند مدت در سطح عالی.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала