گزارش و تحلیل

چیرگی فناوری های ایران بر اسرائیل و آمریکا

© AP Photo / Sepahnewsچیرگی فناوری های ایران بر اسرائیل و آمریکا
چیرگی فناوری های ایران بر اسرائیل و آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.05.2021
اشتراک
نکته ای که در اذهان افراد زیادی وجود دارد این است که آمریکا از نظر فناوری در جهان برتری دارد و در زمینه تسلیحات هیچ کس نمی تواند با فناوری تسلیحات آمریکایی مقابله کند.

اسپوتنیک - البته نمی توان انکار کرد که آمریکایی ها موفق شده اند به فناوری های بسیار عالی علمی و نظامی دست یابند اما اینکه این فناوری برای دیگران قابل دسترسی نباشد این روزها دیگر یک بحث بی معنی به شمار می آید.

موشک‌پرانی از لبنان به سوی اسرائیل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.05.2021
موشک‌پرانی از لبنان به سوی اسرائیل

معمولا کشورها اوج توانمندی و فناوری خود را در صنایع نظامی به کار می برند و به عنوان مثال برای همه معروف است که مثلا اینترنت را ابتدا ارتش آمریکا راه انداخت وبعد از سالها دیگران موفق شدند به آن دست یابند.

در مورد فناوری های دیگر هم نسبتا همینگونه است.

برخی شاید به یاد دارند زمانی ارتش اسرائیل به عنوان ارتش غیر قابل شکست معروف بود اما در نهایت مشخص شد این نکته شعاری بیش نیست.

در نهایت حزب الله لبنان راه شکست ارتش معظم اسرائیل را پیدا کرد.

در زمینه صنایع پیشرفته هوایی هم افتخار آمریکایی ها تولید هواپیماهای رادار گریز بود که چند سال پیش ایرانی ها موفق شدند یکی از آنها را شکار کنند.

حتی فخر فروشی آمریکایی ها در زمینه فناوری های الکترونیک هم با پیاده کردن سالم پهباد RQ170 و خارج کردن کنترل آن از دست مرکز فرماندهی ایرانی ها نشان دادند که می توانند فناوری جنگ الکترونیک آمریکا را شکست دهند.

به صورت جسته گریخته هم آمریکایی ها ایران و روسیه و چین را متهم می کنند که با نفوذ در سیستم های امنیتی و الکترونیکی آنها به آنها ضربه هایی وارد کرده اند، امری که خود نشان می دهد حتی شدید ترین سامانه های الکترونیکی حفاظت شده در آمریکا هم قابل شکست می باشند.

پرتاب موشک از سوی اسرائیل به غزه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.05.2021
موشک پرانی بین غزه و اسرائیل

بر کسی پوشیده نیست که ایرانی ها فناوری تولید موشک و پهباد رادار گریز را در اختیار انصار الله یمن قرار داده اند و انصار الله با استفاده از همین فناوری توانسته اند سامانه های دفاعی پاتریوت آمریکا را شکست دهند.

در همان زمان اسرائیلی ها شروع کردند به فخر فروشی و ادعای اینکه سامانه گنبد آهنین آنها حتی از سامانه پاتریوت آمریکایی پیشرفته تر است، اسرائیلی ها تلاش داشتند آمریکایی ها و عرب های حوزه خلیج فارس و ... را متقاعد کنند از این سامانه برای سیستم های دفاعی خود استفاده کنند.

 که به یکباره یک موشک بیش از سیصد کیلومتر پرواز کرد وبه حساس ترین نقطه در اسرائیل یعنی نیروگاه دیمونا رسید.

علیرغم اینکه اسرائیلی ها ادعا کردند که این یک موشک سرگردان بود اما امروزه مشخص شد که این موشک یک آزمایش برای نفوذ در گنبد آهنین بود.

امروزه نیروهای مقاومت فلسطین با بهره گیری از همین دست آورد های ایران موفق شده اند گنبد آهنین اسرائیل را در هم بکوبند و هزاران موشک به داخل این گنبد و به شهر های مختلف اسرائیل پرتاب کنند.

شلیک بیش از ۱۰۰۰ موشک به سمت اسرائیل از ابتدای درگیری ها - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.05.2021
شلیک بیش از ۱۰۰۰ موشک به سمت اسرائیل از ابتدای درگیری ها

بدیهی است همین این جریان نقص های دیگری از گنبد آهنین اسرائیل را فاش می کند و شرایطی را فراهم می کند در آینده ضربه های سنگین تری به اسرائیل و حتی آمریکا وارد شود.

می توان گفت ضربه ای که مقاومت فلسطین این روزها به اسرائیل می زند بسیار سنگین است اما از آن سنگین تر آبرویی است که از سامانه های دفاعی اسرائیل رفته و دیگر کسی حاضر نخواهد بود این سامانه را خریداری کند.

همچنین می توان گفت این جنگ حد اقل هر گونه ماجراجویی بر علیه ایران را چند سالی به عقب انداخته چرا که همه آنهایی که تلاش برای تهدید ایران دارند امروزه در فکر هستند اگر متحدین ایران چنین فناوری ای را در اختیار دارند پس خود ایرانی ها چه دارند؟

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала