رئیس جمهور قرقیزستان قول داد، بعد چه؟

© © Press Service of the State Customs Service of the Kyrgyz Republicرئیس جمهور قرقیزستان قول داد، بعد چه؟
رئیس جمهور قرقیزستان قول داد، بعد چه؟  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.05.2021
اشتراک
درگیری بین ساکنان روستاهای مرزی قرقیزستان و تاجیکستان می تواند به یک جنگ تمام عیار تبدیل شود.

اسپوتنیک به نقل از پایگاه خبری "حقین. آذ" جمهوری آذربایجان - Haqqın. az می نویسد: عصر روز 28 آوریل، درگیری بین ساکنان روستاهای مرزی در مرزهای قرقیزستان و تاجیکستان در استان های باتکن (قرقیزستان) و سغد (تاجیکستان) درگرفت. علت درگیری، همانطور که کمیته امنیت ملی قرقیزستان گزارش داد، نصب دوربین‌های مداربسته در اطراف مرکز توزیع آب موسوم به Golovnoy  در نزدیکی روستای کوکتاش در استان باتکن بود. اما مرزبانان قرقیز مانع این کار شده‌اند، اگر چه قبلاً خود قرقیزها در این محل دوربین مداربسته نصب کرده بودند. 

قرقیزهای  محلی خواستار برداشتن تجهیزات شدند. لازم به یادآوری است که مرکز توزیع کننده آب Golovnoy در نزدیکی منبع کانالهای تغذیه مخزن Tortkul در قلمرو قرقیزستان واقع شده است.

به یاد می آوریم  که در اوایل آوریل ، قرقیزستان رزمایش گسترده نظامی تحت عنوان "امنیت - 2021" را در منطقه باتکن برگزار کرد. دوشنبه این تمرینات قرقیزستان را تلاش تحت فشار قرار دادن تاجیکستان خواند، زیرا دوشنبه به پیشنهاد بیشکک برای انتقال برونگان واروخ تاجیکستان به قرقیزستان در ازای خاک معادل قرقیزستان پاسخی نداد.

کامچیبک تاشیف رئیس کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان، پس از مذاکره با سید مومن یتیم اف همتای تاجیکی خود، گفت که وی دو گزینه برای حل مسئله مرز را به دوشنبه پیشنهاد کرد. گزینه اول این است که واروخ را با یک مرز احاطه کرده و راه فقط برای ساکنان محلی برای سفر به تاجیکستان و بازگشت باز شود. گزینه دوم مبادله آن برونگان با یک طرح معادل در نواحی لیلک یا باتکن است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала