گزارش و تحلیل

یک ورزشکار فنلاندی آتش سوزی نیروگاه هسته ای چرنوبیل را به چشم خود دید

© Sputnik / Igor Kostin /  مراجعه به بانک تصاویر یک ورزشکار فنلاندی آتش سوزی نیروگاه هسته ای چرنوبیل را به چشم خود دید
یک ورزشکار فنلاندی آتش سوزی نیروگاه هسته ای چرنوبیل را به چشم خود دید  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.04.2021
اشتراک
حادثه در نیروگاه هسته ای چرنوبیل 35 سال پیش رخ داده است - در 26 آوریل 1986.

اسپوتنیک به نقل از Suomenmaa روزنامه فنلاندی می نویسد: در روز حادثه در نیروگاه هسته ای چرنوبیل واقع در نزدیکی شهر اوکراینی پریپیات، هیاتی از ورزشکاران فنلاندی در هواپیمایی بودند که بر فراز خاک اوکراین پرواز کرد. آنها از پنجره هواپیمایشان  آتش سوزی بزرگی دیدند.

گنجشک - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.03.2021
مرگ گنجشک ها در چرنوبیل

در فنلاند ، فقط سه روز بعد در باره آن حادثه مطالبی نوشتند. اما ورزشکاران فنلاندی که در هواپیما بر فراز اوکراین پرواز کردند و در همان روز فاجعه آتش سوزی مربوطه را دیدند.

در میان آن ورزشکاران ، یوها میتو اسکی باز 36 ساله بود که یک سال زودتر در مسابقات جهانی اسکی سیفلد به فعالیت ورزشی خود پایان داد. میتو در حال بازگشت از بلغارستان بود، جایی که وی میهمان کمیته محلی المپیک بود.

از آنجا که اعتصاب کنترل کنندگان ترافیک هوایی در هلسینکی جریان داشت، هواپیما از طریق لنینگراد از صوفیه به تامپره فنلاندی پرواز کرد. ورزشكاران اتحاديه ورزش كارگران فنلاند نيز از جمله دونده ميكا مااسكولا در آن حضور داشتند.

طبق خاطرات میتو ، فنلاندی ها متوجه آتش سوزی عظیم در استپ های اوکراین شدند. آسمان بدون ابر بود، شعله های آتش سوزی از پنجره به وضوح قابل مشاهده بود.

میتو برداشت خود را از آنچه که دید در مصاحبه با Suomenmaa در سال 2016 در میان گذاشته گفت: "یک آتش سوزی باورنکردنی رخ داد."

"فقط روز دوشنبه بود که مشخص شد آن چه بود و ما سرانجام آنچه را دیدیم فهمیدیم." 

روز یکشنبه ، Juha Mieto یوها میتو  در مسابقه ای به افتخار ورزشکار Kaarlo Maaninka شرکت کرد. در طول مسابقه باران بارید و میتو گفت که بسیاری از ورزشکاران بعداً سردرد گرفتند.

این تجربه باعث شد تا میتو درباره خطرات مربوط به بهره برداری از نیروگاه هسته ای فکر کند. او از اینکه این حادثه در اتحاد شوروی رخ داد تعجب نکرد.

یوها میتو یادآوری کرد که او بار اول در سال 1968 به اتحاد شوروی سفر کرد و در آن زمان نیز همه چیز برای کشور همسایه اش مانند ساعت پیش نرفت.

 

ورزشکار میتو ، که از سال 2007 تا 2011 عضو حزب مرکز فنلاند بود، هنگام بحث و مناظره پارلمانی در ماه مه 2010 ، حادثه چرنوبیل را به یاد آورد. میتو از ساخت دو نیروگاه هسته ای جدید در فنلاند حمایت کرد.

وی گفت: در فنلاند انرژی هسته ای را می توان به روش امن تری نسبت به روسیه به دست آورد، وی در    پارلمان یادآوری کرد: "من به طور تصادفی شاهد چگونگی شعله ور شدن چرنوبیل بودم." البته وی خطرات احتمالی در هنگام ساخت نیروگاه هسته ای را انکار نکرد.

 

   

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала