نگرانی سازمان ملل از اوضاع در مرز تاجیکستان و قرقیزستان

CC0 / jensjunge / سازمان ملل
 سازمان ملل  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.04.2021
اشتراک
سازمان ملل متحد خواهان قطع درگیری در ناحیه مرزی بین دو کشور است.

به گزارش اسپوتنیک، فرهان خاک، معاون نماینده رسمی دبیرکل سازمان ملل متحد در یک کنفرانس مطبوعاتی کوتاه مدت اظهار داشت که سازمان ملل با نگرانی اوضاع در مرز قرقیزستان و تاجیکستان را پیگیری و از قطع درگیری استقبال می کند.

وی در ادامه افزود:« ما این خبرها را شنیدیم و در جریان این موضوع هستیم و می دانیم که دو کشور تاجیکستان و قرقیزستان اعلام کردند در باره قطع درگیری به توافق رسیدند. اگر واقعا اینطور باشد، ما از این تصمیم استقبال می کنیم.

رئیس جمهور منتخب قرقیزستان: روسیه شریک اصلی استراتژیک قرقیزستان است  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.01.2021
رئیس جمهور منتخب قرقیزستان: روسیه شریک اصلی استراتژیک قرقیزستان است

ما هر دو کشور را به ادامه مذاکرات مستقیم فرا می خوانیم تا بتوانند تمام مسائل را از طریق مسالمت آمیز حل و فصل کنند».

گفتنی است مقامات ناحیه باتکند قرقیزستان مدعی شده اند که مرزبانان تاجیک در پی اختلاف ساکنان روستاهای مرزی دو کشور بر سر نصب دوربینهای نظارتی به سوی قرقیزها تیراندازی کرده اند.

این در حالی است که در روزهای اخیر اختلافات مرزی تاجیکستان و قرقیزستان وارد مرحله جدیدی شده است و دو طرف این بار بر سر استفاده از منابع آب  یکدیگر را تهدید می کنند. یک مقام مسوول در ولایت سغد بدون افشای نامش روز گذشته در واکنش به طرح قرقیزستان برای ساخت سد در رودخانه مرزی خواجه باقرخان اعلام کرد که در صورت اجرای این طرح، تاجیکستان سهم آب کشور همسایه از سد قیراقم را قطع خواهد کرد.

در پی دو دهه مذاکرات مقامات دو کشور برای حل اختلافات مرزی، فقط  520 کیلومتر از مرز970 کیلومتری تاجیکستان و قرقیزستان علامت گذاری شده است. اختلاف نظر مقامات تاجیک و قرقیز بر سر برخی از مناطق مرزی در ولایتهای سغد و باتکند از جمله مشکلات طرفها برای دستیابی به توافقی جامع  در این زمینه است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала