چرا بنزین سوپر با عدم استقبال مردم مواجه شده است؟

© Sputnik / Siavash Sobhgahi پمپ بنزین تهران
پمپ بنزین تهران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.04.2021
اشتراک
تقاضا و عرضه بنزین سوپر به جایگاه‌ها در ایران شیب نزولی داشت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از « ایرنا»، به گفته رییس صنف جایگاه‌داران، از زمان افزایش قیمت بنزین و شیوع کرونا ، بنزین سوپر با عدم استقبال مردم مواجه شد و از همین رو تقاضا و عرضه به جایگاه‌ها نیز شیب نزولی داشت. برخی این اتفاق را به دلیل صادرات بنزین می‌دانند و برخی دیگر نیز از کاهش تولید آن صحبت می‌کنند.

شایان ذکر است که ایران اکنون ظرفیت تولید روزانه تا ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین را در کشور دارا است و آن‌گونه که مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس اعلام کرده فقط در این پالایشگاه ۴۷ میلیون لیتر بنزین با کیفیتی بالاتر از یورو ۵ در روز تولید می‌شود.

تا پیش از سهمیه‌بندی بنزین و شیوع کرونا، سهم بنزین سوپر از مصرف حدود ۳۰ درصد بوده که با توجه به کاهش مصرف بنزین در یک سال گذشته، این عدد به حدود ۴ درصد رسیده است.

خودرو ایرانی سمند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.04.2021
روسیه، میزبان محصولات ایران خودرو خواهد شد +عکس

فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در توضیح گفت:« توزیع بنزین سوپر کاهش پیدا کرده زیرا تقاضا برای این بنزین از سوی جایگاه‌داران و مردم پایین آمده است. طبق بررسی‌های انجام شده، به‌صورت روزانه بنزین سوپر در جایگاه‌های نواحی غرب و شرق تهران توزیع می‌شود. توزیع بنزین سوپر فقط در جایگاه‌هایی انجام می‌شود که در فهرست توزیع‌کنندگان بنزین سوپر قرار دارند و شامل همه جایگاه‌ها نمی‌شود».

یکی از مهمترین دلایل این موضوع فاصله قیمتی بین بنزین سهمیه‌ای با بنزین سوپر است. همچنین امکان خرید بنزین سوپر با کارت سوخت وجود ندارد و همین عوامل باعث می‌شود تا اقبال به استفاده از بنزین سوپر در بین مردم کاهش داشته باشد.

اسدالله قلی‌زاده، رییس صنف جایگاهداران ایران با اشاره به میزان فروش فرآورده‌های نفتی و از جمله بنزین سوپر گفت: « به‌طور کلی جایگاه‌ها در سال گذشته با کاهش ۳۰ تا ۷۰ درصدی فروش مواجه بودند و حتی در ایام عید نیز میزان فروش در مقایسه با سال‌های قبل از کرونا بسیار پایین‌تر بود و این مورد در بنزین سوپر کاهش بیشتر و مداوم‌تری را به دنبال داشت.

قیمت بالای بنزین سوپر نسبت به بنزین معمولی و سهمیه‌ای نبودن آن اصلی‌ترین عامل عدم استقبال مردم از این فرآورده است. از طرفی جایگاه‌های سوخت به دلیل عدم فروش سریع این فرآورده و تبخیر بالاتر آن نسبت به بنزین معمولی دچار زیان و خسارت می‌شوند و حتی باید جریمه کسری ناشی از تبخیر بالا را هم بپردازند. قیمت بالای بنزین سوپر نسبت به بنزین معمولی و سهمیه‌ای نبودن آن اصلی‌ترین عامل عدم استقبال مردم از این فرآورده است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала