واکنش روسیه به بیانیه رئیس جمهور چک درباره پرونده وربتیس

© Sputnik / Ekaterina Chesnokova /  مراجعه به بانک تصاویر واکنش روسیه به بیانیه رئیس جمهور چک درباره پرونده وربتیس
واکنش روسیه به بیانیه رئیس جمهور چک درباره پرونده وربتیس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.04.2021
اشتراک
میلوش زِمان، رئیس جمهور چک، در بیانیه ای درباره "پرونده وربتیس" چندین نسخه احتمالی از این حادثه را بیان کرد، در عین خواستار نتیجه تحقیقات شد.

به گزارش اسپوتنیک، ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: پراگ موظف است به جامعه جهانی بگوید که دقیقا چه تسلیحاتی را در انبار وربتیس ذخیره کرده بود.

زاخارووا افزود: "این همان سوالی است که جامعه جهانی باید از پراگ پاسخ آن را بگیرد. چه چیزی [در انبارهای وربتیس] ذخیره شده بود."

روز یکشنبه میلوش زمان، رئیس جمهور چک، گفت که تحقیقات در مورد بمب گذاری های وربتیس در سال 2014 نشان داد که سلاح های موجود در انبارهایی که انفجارها در آن اتفاق افتاده متعلق به یک تاجر بلغاری است.

پیش از این، نیویورک تایمز گزارش داده بود که امیلیان گبرو، فروشنده اسلحه، در یک ایمیل مستقیم اعتراف کرد که او در اوج درگیری ها در اوکراین، سلاح ها را به این کشور در سال 2014 تحویل داده است و همچنین تأیید کرد که او مهماتی را نیز در انبارهای وربتیس در جمهوری چک ذخیره کرده بود.

زاخارووا افزود: رسانه های آلمانی پی بردند که در آنجا همچنین مین های ضد نفر نیز وجود داشت.

میلوش زمان، رئیس جمهور چک، در بیانیه ای گفت: در این پرونده هنوز نقاط سفید زیادی وجود دارد.

رئیس جمهور چک ادامه داد: آنچه در اطراف "پرونده وربتیس" اتفاق می افتد ممکن است یک بازی از طرف سرویس ویژه باشد که می تواند عواقب جدی برای جمهوری چک داشته باشد.

چک از اخراج حدود 70 کارمند سفارت روسیه خبر داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.04.2021
چک از اخراج حدود 70 کارمند سفارت روسیه خبر داد

زمان خاطرنشان کرد: "پس از انفجارها ... سرویس ضدجاسوسی به مدت شش سال در هیچ یک از گزارش های سالانه خود، حتی در بخش های بسته گزارش، چیزی در مورد مشارکت احتمالی (در سازماندهی انفجارها) عوامل سرویس های ویژه روسیه گزارش نکرده است."

در عین حال زمان گفت که نه او و نه کارمندانش با نمایندگان روسیه درباره "پرونده وربتیس" هیچ تماسی نگرفته اند. همچنین وی این موضوع رد نکرد که از جمله دلایل احتمالی انفجارهای فوق الذکر در سال 2014، که منجر به مرگ دو نفر شد، حمل و نقل غیرمجاز مهمات باعث این حادثه شده باشد.

تنش‌ها در روابط آمریکا و کشورهای غربی با مسکو با اتهام زنی هفته گذشته آندری بابیس، نخست وزیر جمهوری چک به روسیه شدت گرفت. بابیس و دولت او، سرویس اطلاعاتی روسیه را به دست داشتن در انفجارهای سال 2014 در شهر "وربتیس" متهم کرد اما مسکو این اتهام را به شدت رد کرده است. پیشتر به دنبال اتهام زنی دولت جمهوری چک به روسیه درباره دو انفجار در انبار مهماتی وربتیس که دو کشته هم بر جا گذاشت، این دولت از تصمیم خود برای اخراج 18 دیپلمات روس خبر داد. روسیه اقدام این کشور در اخراج 18 دیپلمات خود را با اخراج 20 دیپلمات جمهوری چک پاسخ داد و آمریکا را به دست داشتن در این اتهام زنی جمهوری چک و گردانندگی اقدام ضد روسی متهم کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала