واکسن های موثر در برابر اشکال جدید ویروس کرونا معرفی شدند

© Photo / Sai Li / Tsinghua University School of Life Sciencesواکسن های موثر در برابر اشکال جدید ویروس کرونا معرفی شدند
واکسن های موثر در برابر اشکال جدید ویروس کرونا معرفی شدند  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.04.2021
اشتراک
دانشمندان دانشگاه جان هاپکینز در ایالات متحده آمریکا به این نتیجه رسیده اند که واکسن های RNA بر اساس سویه کلاسیک ویروس کرونا SARS-CoV-2))، چنان سلول های ایمنی تولید می کنند که سویه های جهش یافته ویروس کرونا را تشخیص می دهند.

به گزارش اسپوتنیک، این مطلب در مقاله منتشر شده در مجله تحقیقات بالینی Journal of Clinical Investigation اعلام شده که خلاصه ای آن در نشریه  MedicalXpress  به چاپ رسیده است.

مجوز وزارت بهداشت ایران به سه شرکت خصوصی برای واردات واکسن کرونا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.04.2021
مجوز وزارت بهداشت ایران به سه شرکت خصوصی برای واردات واکسن کرونا

این واکسن ها باعث تولید لنفوسیت های CD4 + T (یا کمک کننده های T) در بدن انسان می شوند که لنفوسیت های B را تحریک می کنند که آنتی ژن ها ـ پروتئین های واقع در سطح سلول های آلوده  از جمله به ویروس های SARS-CoV-2را شناسایی می نمایند. سلولهای B نابالغ که توسط سلولهای T کمکی فعال می شوند ، به سلولهای پلاسمائی تبدیل می شوند که آنتی بادی یا سلولهای حافظه B تولید می کنند که اطلاعات آنتی ژن را ذخیره می کنند تا در آینده پاسخ سریع تری به عفونت ایجاد کنند.

در رابطه با SARS-CoV-2، آنتی ژن یک پروتئین سنبله (پروتئین S) است که در سطح ویروس سنبله می زند. واکسن های RNA  فایزر و مدرنا  توالی ژنتیکی پروتئین S را برای شناسایی پروتئین سنبله و آغاز تولید آنتی بادی علیه SARS-CoV-2 در سیستم ایمنی بدن افراد واکسینه شده ارائه می دهند.

محققان نمونه خون 30 کارمند بهداشتی و درمانی و تعدادی از افراد دیگر مبتلا نشده به کرونا، متشکل از افراد واکسینه شده و واکسینه نشده را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. سلولهای جدا شده CD4 + T بر روی اجزای مختلف سویه اصلی SARS-CoV-2 و همچنین سه ویروس کرونای ناشی از سرما خوردگی آزمایش شدند. معلوم شد که افراد واکسینه شده به 23 قطعه پپتید پروتئین S پاسخ ایمنی گسترده داده و فقط چهار نفر از آنها تحت تأثیر جهش هایی قرار گرفته اند که منجر به ظهور سویه های جدیدی در انگلیس و آفریقای جنوبی شده است. به این ترتیب معلوم شد که واکسن ها حتی در برابر اشکال جهش یافته ویروس کرونا نیز محافظت می کنند.

علاوه بر این ، یک واکنش ایمنی نسبت پروتئین سنبله یکی از ویروس های کرونا ناشی از سرماخوردگی (HCoV-NL63) مشاهده شد که ممکن است به دلیل این باشد که دارای وجوه مشترک زیادی  با پروتئین ویروس کرونای ایجاد کننده بیماری  کووید 19 است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала