برداشته شدن گام مهمی در راه محدود کردن فروش سلاح های آمریکایی به عربستان

© AFP 2023 / Nicholas Kammبرداشته شدن گام مهمی در راه محدود کردن فروش سلاح های آمریکایی به عربستان
برداشته شدن گام مهمی در راه محدود کردن فروش سلاح های آمریکایی به عربستان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.04.2021
اشتراک
مجلس نمایندگان کنگره آمریکا طرحی را تصویب کرد که فروش اسلحه به عربستان سعودی را محدود می کند.

به گزارش اسپوتنیک، این مطلب را نشریه هیل اطلاع داده است.

 عربستان سعودی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.04.2021
گزارش و تحلیل
صحت ملاقات ایران و عربستان در عراق

خاطرنشان می شود که این سند با قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار ناراضی سعودی مرتبط است. طرح محدود کردن فروش اسلحه به عربستان توسط 350 قانونگذار آمریکایی مورد حمایت قرار گرفت و فقط  71 نماینده رای مخالف دادند.

سند مصوبه به تعلیق فروش برخی سلاح ها به عربستان تا زمانی فرا می خواند که مقامات ایالات متحده بتوانند با اطمینان بگویند که دولت سعودی مخالفان خود را سرکوب نکرده و خودسرانه شهروندان خارجی را بازداشت نمی کند. اکنون این لایحه باید در سنای امریکا  تصویب شود.

در ماه فوریه وزارت امور خارجه آمریکا محدودیت هایی را علیه 76 شهروند عربستان وضع کرد که واشنگتن معتقد است در قتل روزنامه نگار جمال خاشقچی در سال 2018 و همچنین آزار و اذیت سایر مخالفان دولت سعودی در خارج از این کشور دست دارند.

سازمان اطلاعات آمریکا ماه فوریه گزارش خود درباره پرونده قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان سعودی در شهر استانبول منتشر کرد که به موجب آن محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در سال ۲۰۱۸ با عملیات بازداشت یا ترور او در استانبول موافقت کرده است.

شایان ذکر است که جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار اهل عربستان سعودی،سردبیر سابق روزنامه الوطن و مقاله ‌نویس واشنگتن‌ پست دوم ماه اکتبر 2018 به منظور انجام امور رسمی شخصی وارد کنسولگری این کشور در استانبول شد و از آن خارج نشد.ریاض در 20 اکتبر همان سال قتل خاشقجی در داخل کنسولگری عربستان سعودی را تایید کرد. دادستان این کشور مدعی شد که خاشقجی بعد از "درگیری" با چند نفر در داخل کنسولگری "فوت" کرده و 18 شهروند این کشور نیز در این رابطه بازداشت شده‌اند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала