ربیعی: در مذاکرات وین هیچ امتیازی خارج از برجام نمی دهیم

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران
علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.04.2021
اشتراک
سخنگوی دولت ایران بیان داشت: هیچ امتیازی خارج از چارچوب برجام در مذاکرات وین نمی دهیم.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم،علی ربیعی سخنگوی دولت امروز در نشست خبری خود که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد در ارتباط با لغو تحریم ها گفت:‌  به لحاظ فنی امکان نقض کلی تحریم‌ها و احیای توافق در مدت زمان کوتاهی وجود دارد و امیدواریم در مذاکرات پیش رو این هدف برای همه طرف‌ها حاصل شود. ما برای احقاق حق‌مان هیچ عجله‌ای نداریم و حاضر به دادن هیچ امتیازی خارج از چارچوب برجام نیستیم. آمریکا می‌تواند به سرعت به تعهدات خود برگردد و ما هم به سرعت راستی آزمایی می‌کنیم و پس از آن به تعهداتمان باز خواهیم گشت.

وی افزود: آقای دکتر عراقچی در هفدهم فروردین در مصاحبه با پرس تی وی هم اعلام کردند که «ما علاقه ای به احیای برجام از طریق طرح گام به گام نداریم» و سیاست قطعی ابلاغ شده از سوی رهبری سرمشق مذاکراتی ماست. در حال حاضر دو کارگروه تشکیل شده سرگرم بررسی و ارائه لیست اقداماتی هستند که طرفین برای انجام کامل تعهدات خود باید انجام بدهند. مذاکرات با 4+1 بطور فشرده در همین خصوص ادامه دارد.

ربیعی بیان داشت که دولت در راه احیای برجام هیچ انگیزه انتخاباتی جز رفع تحریم ها و مشاهده اثر مثبت آن بر زندگی مردم که می تواند پیش درآمدی برای مشارکت حداکثری در انتخابات و تحقق خواست مقام معظم رهبری باشد، ندارد، تصریح کرد:  کسانی که غیر از این زاویه، شائبه‌ی انگیزه انتخاباتی دولت در مذاکرات احیای برجام را به میان می کشند، همان هایی هستند که سالهاست در انتظار نابودی برجام و به بهای مشقت زندگی مردم کوشیده اند که از این نمد، کلاهی سیاسی نصیب خود کنند و حالا که مذاکرات احیای برجام آغاز شده، قیاس به خود می گیرند و تصور می کنند که لابد دولت هم باید مثل آنها نیت سیاسی و انتخاباتی از این مذاکرات داشته باشد.اما از نظر دولت، مسئله احیای برجام یک  مسئله ملی است و نباید ابزار انتخاباتی قرار بگیرد. دولت برخلاف عده ای، هیچ وقت از جیب مردم و منافع ملی برای منافع جناحی و انتخاباتی هزینه نکرده و نخواهد کرد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.04.2021
خطیب زاده درباره آخرین وضعیت مذاکرات وین توضیح داد

ربیعی در پاسخ به این سوال که آیا سرنوشت برجام عبرتی هم برای دولت داشت؟ خاطر نشان کرد: برجام نه تنها برای ما بلکه برای تاریخ ایران و همه جهانیان هم عبرت آموزی زیادی دارد. از همه اتفاقات مهمی که در کشور می افتد همه باید عبرت بگیریم. برجام باعث تقویت اعتماد به نفس ملی و اعتقاد به توانایی داخلی در احقاق حقوق مردم و مشخص شدن این واقعیت شد که هم می توان احقاق حقوق از جامعه جهانی کرد و هم حق خود را برای برخورداری از فعالیت های هسته ای صلح آمیز داشته باشیم.

وی افزود: سرنوشت برجام به ما یاد داد که هرچند در امنیت زدایی ایران موفق شدیم و افق از امکانات تازه به رویمان گشوده شد اما بخاطر اختلافات داخلی نتوانستیم چنان که شایسته بود از آن استفاده کنیم. برجام به تنهایی برای بهبود چشمگیر اقتصاد ملی کافی نبود چون با وجود رفع کردن یک مانع بزرگ خارجی، نارسایی های دیگر از جمله در نظام مالی و بانکی و مقررات دست و پاگیر و مهمتر از اینها اختلاف های سیاسی که مانع از شکل گیری اجماع ملی حول برنامه توسعه کشور بود، سد راه بهره مندی از شرایط مطلوب شد.

ربیعی گفت: البته ما در دولت هیچ وقت برای احقاق حقوق ملت از هیچ طعنه، فشار، ترور حیثیتی داخلی و ترور فیزیکی خارجی ترسی نداشته و نداریم اما بیشتر از قبل به این باور رسیدیم که برای گرفتن حق مردم نباید تسلیم فشارها و طعنه‌ها شد و نباید به خاطر فشارهای مختلف سیاسی از تلاش برای بازگردان حقوق ملت دست کشید .

وی خاطر نشان کرد:‌ مهمترین عبرتی که از سرنوشت برجام گرفتیم این بود که تصور نمی کردیم یک جناح خاص، رقابتی سالم را تا مرز عداوتی مسموم پیش ببرد و گاهی همصدا با بدخواهان ایران، دولت را یک روز متهم به نابودکردن دستاوردهای هسته‌ای ، یک روز متهم به عدم توجه به توانمندی داخلی و یک روز هم متهم به وادادگی کردند و علیه کسانی که در راه دفاع از منافع ملی و آسایش مردم، در حال مصاف دیپلماتیک با قدرت های جهانی بودند، تهمت و قلم زدند.

ربیعی افزود: حتی زمانی که دولت زورگو و قانون شکن ترامپ از برجام خارج شد و سخت ترین تحریم های تاریخ را علیه ملت ما وضع کرد، این افراد نه تنها از تخریب و افترا علیه دولت در خط مقدم آن جنگ اقتصادی دست برنداشتند. ما در دولت، هم باید تولید و اقتصاد را پیش می‌بردیم  و خوشبختانه سال 99 را با رشد 2 درصد تمام کردیم ؛ هم باید مراقب روان جامعه می‌بودیم و در عین حال،  با عقب راندن تحریمها، حق جامعه مردم ایران را از نظام ظالمانه جهان می‌ستاندیم . در این شرایط،‌ باید منتظر هجمه‌های داخلی هم می‌بودیم.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала