گزارش و تحلیل

"خرس قطبی عظیمی" که غرب قادر نیست وجود آن را تحمل کند

© Sputnik / Aleksei Agaryshev /  مراجعه به بانک تصاویر "خرس قطبی عظیمی" که غرب قادر نیست وجود آن را تحمل کند
خرس قطبی عظیمی که غرب قادر نیست وجود آن را تحمل کند  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.04.2021
اشتراک
پس از فروپاشی شوروی، روس ها اطمینان داشتند که بخشی از غرب خواهند شد. امروز روسیه کشوری به سبک غربی است، اما همچنان "قدرت اقتدارگرا" خوانده می شود.

اسپوتنیک به نقل از گلوبال تایمز چین می نویسد: آمریکا در چارچوب اقدامات خود معطوف به سرکوب مسکو، متحدان خود را متقاعد کرد که آنها نیز دیپلمات های روسی را اخراج کنند. متأسفانه، این کشورها شامل اوکراین، جمهوری چک، لهستان، بلغارستان و رومانی هستند. اوکراین قبلا بخشی از اتحاد شوروی بود، بقیه اعضای سازمان پیمان ورشو بودند. هنگامی که اتحاد شوروی فروپاشید ، روس ها انتظار چنین حوادثی را نداشتند، آنها اطمینان داشتند که می توانند بخشی از غرب شوند. با این حال، واقعیت غم انگیز این است که امروز نه تنها غرب، بلکه "برادران" و متحدان مسکو نیز به روسیه حمله کرده اند.

وزارت خارجه روسیه: مسکو دو دیپلمات سفارت بلغارستان را اخراج می کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.04.2021
وزارت خارجه روسیه: مسکو دو دیپلمات سفارت بلغارستان را اخراج می کند

می توان گفت آنچه اتفاق می افتد یک تراژدی ژئوپلیتیکی است. مشکلات اتحاد شوروی با اصلاحات قابل حل بود. با این حال، انتخابی به نفع فروپاشی آن اتحاد انجام شد. روسیه که نقشی برجسته در اتحاد شوروی داشت، کنترل اوضاع را به دست جمهوری های "برادر" واگذار کرد و سپس "اصلاحات دموکراتیک" را انجام داد. امروز روسیه یک کشور مشروطه به سبک غربی و دارای سیستم سیاسی چند حزبی است. بسیاری از تغییرات مهم در روسیه رخ داده است. با این وجود، تغییراتی که روسیه با چنین قیمت هنگفتی توانست به وقوع بپیوندد، هرگز از طرف غرب به رسمیت شناخته نشده است. غرب روسیه را "کشور مستبد" می نامد و به بهانه لزوم دفاع از "آزادی، دموکراسی و حقوق بشر" حمله به آن را متوقف نمی کند. ایالات متحده و کل غرب همچنان روسیه را به عنوان نقطه مقابل ایدئولوژی غربی می دانند.

این وضعیت بسیار تأسف آور است. این امر نشان می دهد که نگرش ایالات متحده و غرب به سیستم سیاسی روسیه بستگی ندارد. این کار فقط به ماهیت روابط ژئوپلیتیکی بین غرب و روسیه بستگی دارد. "اصلاحات دموکراتیک" به روسیه کمک نمی کند دوستی ایالات متحده و غرب را بدست آورد. با توجه به زرادخانه هسته ای قدرتمند روسیه و این واقعیت که این کشور باید از منافع خود که مغایر با منافع غرب است، دفاع کند ، روسیه همچنان هدف غرب باقی خواهد ماند. اما روسیه کشوری بسیار "دموکراتیک تر" از عربستان سعودی یا سنگاپور است. متأسفانه، روسیه به مراتب قوی تر از این دو کشور است. روسیه "خرس قطبی عظیمی" است که غرب نمی تواند وجود آن را تحمل کند. به همین دلیل است که مسکو محکوم به تجربه خصومت شدید غرب است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала