آیا مذاکرات وین آمریکا را به برجام برمی گرداند؟

© Sputnik / Eugene Odinokov /  مراجعه به بانک تصاویر اسرائیل
اسرائیل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.04.2021
اشتراک
کارمندان عالیرتبه «موساد» معتقدند که مذاکرات ایران و دیگر ابرقدرت های جهان باعث آن خواهد شد که آمریکا به برجام برگردد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از« Axios »، سازمان اطلاعات نظامی اسرائیل و مقامات عالیرتبه «موساد» معتقدند که مذاکرات وین بین ایران و دیگر کشورهای بزرگ جهان  باعث آن خواهد شد که آمریکا به برجام برگردد.

یکی از همصحبتان نشریه نامبرده که در نشست کابینه نظامی – سیاسی اسرائیل حضور داشت اعلام کرد:« ما تعجب نخواهیم کرد اگر بشنویم که طی چند هفته آینده آمریکا و دیگر ابرقدرت های جهان  معامله ای را با ایران به امضا برسانند».

موساد از اظهارات ضد ایرانی رئیس ارتش اسرائیل انتقاد کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.01.2021
موساد از اظهارات ضد ایرانی رئیس ارتش اسرائیل انتقاد کرد

این نکته نیز خاطرنشان می شود که اسرائیل نگران بازگشت آمریکا به  معامله هسته ای با ایران است. در نشست قبلی نظامی – سیاسی اسرائیل، هیچگونه تصمیم جدید سیاسی اتخاذ نشد.

اسرائیل به گفتگو با دولت جو بایدن ادامه می دهد. طی دو هفته آینده، مشاور امنیت ملی  و ریاست دفاع ارتش اسرائیل و ریاست سازمان اطلاعات اسرائیل و رئیس « موساد» برای مذاکرات در باره ایران با همکاران آمریکایی خود راهی واشنگتن خواهند شد.

شایان ذکر است که مذاکرات بین ایران و گروه 5 کشور فرانسه، بریتانیا، روسیه، چین و آلمان در وین جریان دارد. هیئت نمایندگی آمریکا نیز در وین حضور دارد اما تماس های مستقیم با همتایان ایرانی  برگزار نشده است.

هدف از مذاکرات را  تعیین امکانات بازگشت آمریکا و ایران به برجام تشکیل می دهد که اجرای مفاد آن از زمان ریاست جمهوری ترامپ متوقف شده است.

آمریکا اعلام کرد که به محض بازگشت ایران به معامله هسته ای به این توافق بازخواهد گشت. در تهران  بر این نکته اصرار می ورزند که ابتدا واشنگتتن باید تحریم ها را لغو کند و فقط پس از آن ایران به برجام برخواهد گشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала