رفع تحریم‌ ها مشروط به بازگشت ایران به تعهدات اولیه برجام است

© AP Photo / Carolyn Kasterرفع تحریم‌ ها مشروط به بازگشت ایران به تعهدات اولیه برجام است
رفع تحریم‌ ها مشروط به بازگشت ایران به تعهدات اولیه برجام است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.04.2021
اشتراک
مشاور امنیت ملی کاخ سفید اظهار داشت: تا زمانی که واشنگتن از پایبندی ایران به تعهدات هسته ای اولیه خود مطمئن نشود تحریم ‌ها را بر نخواهد داشت.

به گزارش اسپوتنیک، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز یکشنبه در مصاحبه با فاکس نیوز بیان داشت: گفتگوها درباره احیای توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ ایران در وین سازنده بوده به این معنا که همه مسائل مربوط به برنامه های هسته ای ایران و آنچه برای پیوستن مجدد ایالات متحده به این توافق ضروری است، روی میز قرار گرفت.

اولیانوف: فعالیت کمیسیون مشترک برجام ادامه دارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.04.2021
اولیانوف: فعالیت کمیسیون مشترک برجام ادامه دارد

وی همچنین ادامه داد: آمریکا تحریم ها علیه ایران را بر نخواهد داشت مگر آنکه اطمینان پیدا کند که ایران به تعهدات اولیه برجامی خود پایبند خواهد شد.

سالیوان گفت: تا زمانی که واشنگتن از این موضوع مطمئن نشود، ایالات متحده هیچ امتیازی نخواهد داد.

برنامه جامع اقدام مشترک، که در سال ۲۰۱۵ توسط شش کشور (انگلیس، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده آمریکا، فرانسه) و ایران منعقد شد، لغو تحریم ها در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران به عنوان ضامن عدم دسترسی تهران به سلاح هسته ای را پیش بینی کرد.
این توافق به خودی خود، حتی سه سال هم دوام نیاورد؛ در ماه مه ۲۰۱۸، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تصمیم گرفت به طور یک طرفه از این قرارداد خارج و تحریم های سختی علیه تهران اعمال کند.
ایران در سال ۲۰۱۹، دقیقاً یک سال پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای، کاهش تدریجی تعهدات خود را در این توافق نامه با کنار گذاشتن محدودیت ها در تحقیقات هسته ای، سانتریفیوژها و سطح غنی سازی اورانیوم اعلام کرد.
در پایان سال ۲۰۲۰، ایران قانون "اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران" را تصویب کرد که شامل تشدید فعالیت های هسته ای برای دستیابی به رفع تحریم ها علیه این کشور است. مطابق قانون، دانشمندان هسته ای ایران قبلاً غنی سازی اورانیوم را به سطح ۲۰٪ رسانده اند (توافق هسته ای به معنای غنی سازی در سطح ۳.۶۷٪ است) و همچنین توانایی های بازرسی آژانس انرژی هسته ای آژانس را از ۲۳ فوریه محدود کرده اند. این قانون استفاده از سانتریفیوژهای قدرتمندتر را در نظر گرفته است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала