طرح سناتورهای آمریکایی برای محدودکردن فروش جنگنده‌های اف ۳۵ به امارات

© AP Photo / Ross D. Franklinطرح سناتورهای آمریکایی برای محدودکردن فروش جنگنده‌های اف ۳۵ به امارات
طرح سناتورهای آمریکایی برای محدودکردن فروش جنگنده‌های اف ۳۵ به امارات - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.04.2021
اشتراک
گروهی از سناتورهای آمریکا روز جمعه با ارائه طرحی خواستار محدودشدن فروش جنگنده‌های اف ۳۵ به امارات متحده عربی شدند.

به گزارش اسپوتنیک  به نقل از خبرگزاری تسنیم، پس از آنکه دولت جو بایدن اعلام کرد که قصد دارد قرارداد تسلیحاتی امضا شده در دولت ترامپ با امارات متحده عربی را به پیش ببرد، تعدادی از سناتورهای دموکرات اکنون به دنبال تصویب طرحی هستند تا فروش جنگنده های اف 35 به امارات متحده عربی محدود شود.

دولت بایدن تعلیق معامله تسلیحاتی با امارات را لغو می کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.04.2021
دولت بایدن تعلیق معامله تسلیحاتی با امارات را لغو می کند

بر اساس این گزارش، باب منندز رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا در این باره گفت: من همچنان نگران تبعات فروش پیشرفته ترین هواپیماهای جنگنده مان هستم، آن هم به دلیل سئوالات بی پاسخ زیادی که درباره تبعات فروش این جنگنده ها برای امنیت ملی آمریکا، منافع تکنولوژی ما دارد و همین طور تبعاتی که برای ثبات منطقه خواهد داشت از جمله پارامترهای حقوقی حفظ برتری و تسلط نظامی اسرائیل در منطقه.

سناتورهای دموکرات سال گذشته نیز طرح مشابهی را ارائه داده بودند، یعنی زمانی که دولت ترامپ در حال مذاکره با امارات برای فروش جنگنده های اف 35 بود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیش از این در این باره گفت: می توانیم تایید کنیم که دولت مایل است قرارداد فروش تسلیحات و همکاری دفاعی با امارات را پیش ببرد، با این حال ما جزئیات مربوط به این قرارداد را با مقام های اماراتی بررسی خواهیم کرد تا مطمئن شویم مفاد این قرارداد مطابق با تعهدات امارات متحده عربی قبل از تحویل، در جریان تحویل و بعد از تحویل تسلیحات، تنظیم شده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا نخستین بار سال گذشته پس از عادی سازی روابط امارات با اسرائیل ، این قرارداد نظامی را رسما اعلام کرد. این قرارداد شامل فروش 50 فروند جنگنده اف 35 و 18 سامانه هوایی بدون سرنشین و موشک های هوا به هوا و هوا به زمین است.

وزارت خارجه آمریکا در ماه ژانویه اعلام کرده بود که فروش تسلیحات نظامی به امارات را به حالت تعلیق درآورده است تا این بسته را مورد بررسی قرار دهد.

فروش تسلیحات به امارات متحده عربی با مخالفت دموکرات ها روبرو شده است، دموکرات ها منتقد جدی نقش امارات و عربستان سعودی در تجاوز به خاک یمن هستند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: دولت بایدن به تماس و ارتباط خود با امارات ادامه خواهد داد و به مقام های این کشور توصیه خواهد کرد که این تسلیحات باید به طور متناسبی استفاده شود و این تسلیحات حداقل تا سال 2025 به امارات تحویل داده نخواهد شد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала