گزارش و تحلیل

با حل مشکل خدمت سربازی نصف مشکل مملکت حل می شود

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / سرباز ایران
سرباز ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.04.2021
اشتراک
چند روز پیش خبرگزاری اسپوتنیک مصاحبه ای با دکتر سید امیر حسن قاضی زاده هاشمی، نایب اول رئیس مجلس شورای اسلامی داشت که در آن بحث معضل خدمت سربازی در ایران مطرح شد.

کاملا هم مشخص بود جناب قاضی زاده که احتمالا هم کاندیدای ریاست جمهوری شود و بخواهد طبق گفته خودش از طریق شورای عالی امنیت ملی نیز جریان را پیگیری کند، کاملا مساله را موشکافی کرده و برای اولین بار به عنوان یک نماینده مردم از معضلی صحبت کرد که امروزه نیمی از جامعه را درگیر خود کرده و سالها است خواسته همه جوانان و خانواده های آنها است و دیر یا زود باید به آن پرداخته شود.

قاضی زاده هاشمی: سربازی اجباری جمع شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.03.2021
قاضی زاده هاشمی: سربازی اجباری جمع شود

ساختار خدمت سربازی در کشورها بر اساس یک ساختار بسیار قدیمی که مربوط به قرن ها پیش است وضع شده و بر اساس آن تعداد سربازها و پیاده نظام در همه جنگ ها و برنامه های دفاعی از کشورها تاثیر گذار بودند.

در آن زمان مسئولیت عمومی افراد هم بسیار کمتر بود و عموم مردم درگیر کارهای کشاورزی و دامداری و ... بودند و به این دلیل اینکه حال مدتی درگیر خدمت سربازی شوند و بعد برگردند سر زندگی شان تاثیر زیادی روی زندگی آنها نمی گذاشت، کما اینکه کشورها دائم مورد تهدید حمله بیگانگان قرار داشتند و نوع تسلیحات هم نسبتا مساوی بود، عموما در آن  زمان که ایده سربازی اجباری وضع شد همه از تیرکمان و شمشیر و ... استفاده می کردند و بعد ها تفنگ و توپخانه و... وارد مسایل نظامی شدند و برتری نظامی کم کم از وابسته بودن به تعداد و یا کمیت به کیفیت تغییر یافت.

امروزه دیگر بحث کمیت به هیچ وجه در هیچ جنگی تاثیر گذار نمی باشد بلکه فقط و فقط کیفیت نیروها مهم است.

به همین دلیل هم هست که شما مشاهده می کنید دیگر در اکثر کشورهای جهان بحث سربازی اجباری منسوخ شده و اکثر کشورهای قدرتمند به سمت سربازی اختیاری و یا تخصصی روی آورده اند، دقيقا همانگونه که دکتر قاضی زاده هاشمی مطرح کردند.

بنده خود به یاد دارم در دوران خدمت پس از آموزشی اتفاقی رخ داد که به یکباره تعداد زیادی از سربازها که تازه آموزش خود را تمام کرده بودند مجبور بودند برای مقابله با اشرار در مرزهای شرقی کشور مستقر شوند.

در آن زمان بسیاری از همین سربازها حتی فراموش کرده بودند که از اسلحه چگونه باید استفاده کنند و چگونه نشانه گیری کنند و حتی به یاد نداشتند که باید به قول معروف قبل از شلیک گلنگ گلنگ بکشند.

بماند که چون فقط یک بار میدان تیر رفته بودند و فقط 30 تیر شلیک کرده بودند حتی درست بلد نبودند هدف گیری یا تیر اندازی کنند.

ارتش ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.04.2021
آیا امکان حذف خدمت سربازی در ایران وجود دارد؟

خوب طبیعی بود در صورتی که اشرار و تروریست ها به آنها حمله می کردند اکثرا یا شهید می شدند یا اسیر می شدند.

تازه این ماجرا که تعریف می کنم مربوط به حدود بیست و پنج سال پیش است.

امروزه دیگر بسیاری از جنگ ها الکترونیکی شده و پهباد ها و تسلیحات کنترل از راه دور حرف اول را در بسیاری در جنگ ها و درگیریها می زنند.

به نظر می آید اگر مثلا ما صد سرباز حرفه ای که بتوانند از تسلیحات دور برد به صورت حرفه ای بهره برداری کنند داشته باشیم به از این است که هزار سرباز داشته باشیم که با یک دوره آموزشی کوتاه مدت به جبهه جنگ فرستاده ایم.

همچنین اینکه مانند بسیاری از کشورهای دیگر به جای اینکه دوره آموزشی را به یک دوران کوتاه محدود کنیم می توان همه مردان را تا سن مشخصی هر مدت یک بار به دوره آموزشی کوتاه مدت یا باز آموزی کوتاه مدت فراخواند تا آمادگی رزمی آنها همیشه به روز باشد و در صورتی که دشمنی به کشور حمله کند همیشه همه آمادگی دفاع از کشور را داشته باشند.

نکته بسیار جالبی که در سخنان دکتر قاضی زاده توجه بنده را جلب کرد این بود که امتیازاتی برای افرادی که به خدمت اختیاری می روند اختصاص داده شود مثل سهمیه دانشگاه و یا کار و یا ... که خوب بسیاری را تشویق می کند تا خود خواسته به سمت خدمت اختصاصی بروند و مضاف بر همه اینها اگر بنا باشد اینها حقوق مکفی بگیرند خیلی از جوانان ترجیح خواهند داد خودشان بروند خدمت و این یعنی نیروهای مسلح امکان انتخاب بهترین ها و یا حتی نگه داشتن آنها را خواهند داشت.

همچنین نباید فراموش کنید که با توجه به سرعت پیشرفت زندگی در این روزها بحث دو سال خدمت کردن (که البته معمولا هم به دو سال ختم نمی شود و چند ماه قبل و چند ماه بعد از خدمت هم جوانان معطل می شوند) یعنی اتلاف وقت بسیار ارزشمندی از زندگی جوانان که فایده ای هم برای مملکت نخواهد داشت.

راهکار مقامات ایرانی برای افزایش سن سربازی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.10.2019
راهکار مقامات ایرانی برای افزایش سن سربازی

اگر سربازی اجباری لغو شود آنوقت می توان امیدوار بود بسیاری از جوانانی که امروزه برای فرار از سربازی که طبق آمار ارائه شده حدود 3 ملیون جوان هستند و زندگی شان مختل شده، با جدیت به زندگی بپردازند و در رشد اجتماعی و اقتصادی جامعه و کشور سهیم باشند.

شاید بد نباشد دوباره به این نکته اشاره کنم که اگر بحث خدمت اجباری سربازی فایده داشت بیش از 80% کشورهای جهان که قدرت های برتر نظامی واقتصادی جهان هم شامل حال آنها می شود این سنگ را از جلوی جوانان بر نمی داشتند، یک بار هم که شده به اینترنت مراجعه کنید و ببینید کدام کشورهای جهان هنوز سربازی اجباری دارند و آنهایی که دارند در چه شرایط اقتصادی و نظامی و سیاسی و ... قرار دارند و همچنین تحقیق کنید آنهایی که ندارند فقط با رفع همین معضل از جلو روی جوانان چه پیشرفتی از نظر اقتصادی گرفته تا حتی دفاعی  کرده اند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала