چرا سفارت روسیه، وزارت خارجه آمریکا را سرزنش کرد؟

© Sputnik / Alexey Agaryshevسفارت روسیه در ایالات متحده آمریکا
سفارت روسیه در ایالات متحده آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.04.2021
اشتراک
سفارت فدراسیون روسیه در آمریکا اعلام کرد که وزارت خارجه آمریکا در حالت « بیهوشی» بسر می برد.

به گزارش اسپوتنیک، سفارت فدراسیون روسیه در آمریکا اعلام کرد که وزارت خارجه آمریکا به دلیل خودداری از یادآوری نام یوری گاگارین، اولین فضانورد جهان، در حالت « بیهوشی» بسر می برد.

در مقاله منتشره وزارت خارجه آمریکا در صفحه فیسبوک وزارتخانه آمده بود که جهانیان 60-مین سالگرد پرواز به فضا را جشن می گیرند، اما در این مقاله از یوری گاگارین به عنوان اولین فضانورد جهان و اتحاد شوروی به عنوان اولین کشور جهان که فضانورد به فضا فرستاده بود یاد نشده بود. اما عکس فضانور آمریکایی با پرچم آمریکا ضمیمه مقاله شده بود.

در تفسیر سفارت روسیه آمده است:« متأسفانه اولین بار نیست که وزارت امور خارجه آمریکا  در آنچه به تسخیر فضا مربوط می شود خود را به «بیهوشی» می زند. امیدواریم که حقایق موجود بتواند به دیپلماتهای آمریکایی کمک کند تا با افتخار نام اولین فضانورد جهان را بر زبان بیاورند».

Космический корабль Прогресс МС-14 на стенде монтажно-испытательного корпуса площадки №254 на космодроме Байконур - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.01.2021
روسیه فضا پیمایی به نام گاگارین را به ایستگاه فضایی بین المللی اعزام می کند

60 سال از زمان اولین پرواز انسان به فضا می گذرد. روز فضانوردی بر اساس فرمان هیئت رئیسه شورای عالی اتحاد جماهیر شوروی در روز 9 آوریل سال 1962 به افتخار یوری گاگارین اولین انسانی که به فضا پرواز کرد تأسیس شد. این پرواز با سفینه «واستوک -1» در روز 12 آوریل 1961 انجام شد.

پرتاب این سفینه تحت ریاست سرگی کارولف، آناتولی کریلوف و لئونید واسکرسنسکی صورت گرفت. سفینه فضایی که حامل یوری گاگارین اولین فضانورد جهان بود به مدت 108 دقیقه در مدار اطراف زمین پرواز کرد و یک دور کامل به دور سیاره زمین چرخید. سپس بر خاک اتحاد شوروی فرود آمد. فضانورد در ارتفاع چند کیلومتری از سطح زمین از سفینه بیرون پرید و با چتر کنار ساحل ولگا در نزدیکی روستایی در ساراتوف فرود آمد.

در عمل، اولین فضانورد آمریکایی تا یک ماه بعد از آن تاریخ پرواز نکرد. برنامه آمریکا برای فرستادن فضانورد به بلندپروازی برنامه شوروی نبود، و فضاپیمای آمریکایی مرکوری برای پرواز به مدار زمین طراحی نشده بود، بلکه قرار بود پروازی کوتاه در مسیر پرتابه‌ای (Ballistic) زیر مدار زمین در ارتفاع حدود ۱۰۰ مایلی داشته باشد. اما بر اساس تعاریف رسمی، می‌شد همین پرواز کوتاه را «اولین پرواز فضایی» دانست. به همین علت، بازه زمانی بین روزهای ۱۱ تا ۱۷ آوریل همان سال برای اولین پرواز فضایی شوروی در نظر گرفته شد.

مجمع عمومی سازمان ملل در نشست ویژه‌ای به تاریخ ۷ آوریل ۲۰۱۱ قطعنامه‌ای صادر کرد که به موجب آن روز ۱۲ آوریل به مناسبت سالگرد پرواز تاریخی یوری گاگارین به دور مدار زمین (۱۲ آوریل ۱۹۶۱ میلادی)، «روز پرواز فضایی بشر» نامگذاری شده‌است. پیش‌نویس این قطعنامه را کشور روسیه —که وارث فعالیت‌های فضایی اتحاد جماهیر شوروی سابق است— به مناسبت پنجاهمین سالگرد سفر فضایی یوری گاگارین به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه نموده بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала