کاخ سفید: با حادثه نطنز مواضع ایران در برجام تغییر نکرد

© REUTERS / Kevin Lamarqueکاخ سفید: با حادثه نطنز مواضع ایران در برجام تغییر نکرد
کاخ سفید: با حادثه نطنز مواضع ایران در برجام تغییر نکرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.04.2021
اشتراک
آمریکا پس از حادثه نطنز تغییری در مواضع ایران در مشارکت در گفتگوهای برجام نمی بیند.

به گزارش اسپوتنیک، جن پساکی سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه گفت: ایالات متحده هیچ نشانه ای از احتمال تجدید نظر تهران در مشارکت در مذاکرات برجام پس از حادثه در تأسیسات هسته ای نطنز نمی بیند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران: بایدن دو انتخاب پیش رو دارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.04.2021
سخنگوی وزارت خارجه ایران: بایدن دو انتخاب پیش رو دارد

جلسه کمیسیون مشترک برجام هفته گذشته در سطح مدیران سیاسی در وین برگزار شد و اواسط هفته جاری مذاکرات غیرمستقیم با ایران از سر گرفته می شود.

وی افزود: ما در مورد علت وقوع این حادثه و مسئولیت آن چیزی نداریم كه اضافه كنیم. ما البته روی روند دیپلماتیک متمرکز هستیم. ما هیچ مدرکی مشاهده نکرده ایم که با توجه به مشارکت (ایران) در مذاکرات، که چهارشنبه ادامه خواهد داشت، موضع تغییر کرده است.

روز یکشنبه طرف ایرانی گزارش داد که یک سانحه در شبکه توزیع نیروی برق در تأسیسات هسته ای نطنز ثبت شده است.

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، این حادثه را "مظهر تروریسم هسته ای" خواند.

نیویورک تایمز به نقل از منابعی گزارش داد: حادثه نطنز ناشی از انفجار سازمان یافته طرف اسرائیلی بوده است.

پس از آن، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، از دخالت اسرائیل در این حادثه خبر داد.

ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه،ا روز دوشنبه ابراز امیدواری کرد که حادثه تاسیسات هسته ای در نطنز ایران مذاکرات مربوط به احیای برجام را خدشه دار نکند.

برنامه جامع اقدام مشترک، که در سال ۲۰۱۵ توسط شش کشور (انگلیس، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده آمریکا، فرانسه) و ایران منعقد شد، لغو تحریم ها در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران به عنوان ضامن عدم دسترسی تهران به سلاح هسته ای را پیش بینی کرد.
این توافق به خودی خود، حتی سه سال هم دوام نیاورد؛ در ماه مه ۲۰۱۸، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تصمیم گرفت به طور یک طرفه از این قرارداد خارج و تحریم های سختی علیه تهران اعمال کند.
ایران در سال ۲۰۱۹، دقیقاً یک سال پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای، کاهش تدریجی تعهدات خود را در این توافق نامه با کنار گذاشتن محدودیت ها در تحقیقات هسته ای، سانتریفیوژها و سطح غنی سازی اورانیوم اعلام کرد.
در پایان سال ۲۰۲۰، ایران قانون "اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران" را تصویب کرد که شامل تشدید فعالیت های هسته ای برای دستیابی به رفع تحریم ها علیه این کشور است. مطابق قانون، دانشمندان هسته ای ایران قبلاً غنی سازی اورانیوم را به سطح ۲۰٪ رسانده اند (توافق هسته ای به معنای غنی سازی در سطح ۳.۶۷٪ است) و همچنین توانایی های بازرسی آژانس انرژی هسته ای آژانس را از ۲۳ فوریه محدود کرده اند. این قانون استفاده از سانتریفیوژهای قدرتمندتر را در نظر گرفته است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала