شصت سال از لحظه اولین پرواز به فضا گذشت

© Sputnik / Landerنیکیتا خروشوف، دبیر اول کمیته مرکزی حزب کمونیست اتحاد شوروی
نیکیتا خروشوف، دبیر اول کمیته مرکزی حزب کمونیست اتحاد شوروی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.04.2021
اشتراک
روز فضانوردی بر اساس فرمان هیئت رئیسه شورای عالی اتحاد جماهیر شوروی در روز 9 آوریل سال 1962 به افتخار یوری گاگارین اولین انسانی که به فضا پرواز کرد تأسیس شد.

به گزارش اسپوتنیک، 60 سال از زمان اولین پرواز انسان به فضا می گذرد. روز فضانوردی بر اساس فرمان هیئت رئیسه شورای عالی اتحاد جماهیر شوروی در روز 9 آوریل سال 1962 به افتخار یوری گاگارین اولین انسانی که به فضا پرواز کرد تأسیس شد. این پرواز با سفینه «واستوک -1» در روز 12 آوریل 1961 انجام شد.

پرتاب این سفینه تحت ریاست سرگی کارولف، آناتولی کریلوف و لئونید واسکرسنسکی صورت گرفت. سفینه فضایی که حامل یوری گاگارین اولین فضانورد جهان بود به مدت 108 دقیقه در مدار اطراف زمین پرواز کرد و یک دور کامل به دور سیاره زمین چرخید. سپس بر خاک اتحاد شوروی فرود آمد. فضانورد در ارتفاع چند کیلومتری از سطح زمین از سفینه بیرون پرید و با چتر کنار ساحل ولگا در نزدیکی روستایی در ساراتوف فرود آمد.

امکانات روسیه در فضا، نگرانی برای آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.03.2021
امکانات روسیه در فضا، نگرانی برای آمریکا

امکانات جدید برای تحقیق و مطالعه فضای کیهانی در سال 2000 میلادی ظاهر شد که در آنزمان، ایستگاه بین المللی فضایی «ام کا اس» که یک پروژه بین المللی با شرکت 15 کشور بود اولین گروه فضانوردان را پذیرفت.

پروازهای فضایی قابل هدایت از دو مرکز انجام می شد: مرکز روسی در شهر «کارولف» در حومه مسکو و آمریکایی در هیوستون ایالت تگزاس. کار بخش های آزمایشگاهی -«کلمبوس» اروپایی و آزمایشگاه فضایی ژاپنی « کیبو»  توسط مرکز هدایت فضایی اروپا (در آلمان) و آژانس تحقیقاتی هوافضای ژاپن کنترل می شود.

مدت کار و فعالیت ایستگاه بین المللی فضایی نمونه قانع‌کننده همکاری موثر بین المللی در عرصه تسخیر فضا شد. ایستگاه بین المللی فضایی «ام کا اس» سمبل زمان ما و دژ بشریت در فضا شد. طی سالهای فضایی از زمان پرواز یوری گاگارین اولین فضانورد دنیا ، بیش از 560 انسان دیگر از حدود 40 کشور جهان به فضا پرواز کردند.

گفتنی است یکی از دغدغه‌های دولتمردان و مسئولین سازمان فضایی شوروی، انتخاب تاریخی مناسب برای نخستین سفر فضایی بود. بر اساس اطلاعات کسب شده، مقامات شوروی گمان برده بودند که برنامه اولین سفر فضایی آمریکا در روز ۲۰ آوریل ۱۹۶۱ اجرا می‌شود. آنان مصمم بودند فضانورد خود را قبل از آن تاریخ به فضا بفرستند.

در عمل، اولین فضانورد آمریکایی تا یک ماه بعد از آن تاریخ پرواز نکرد. برنامه آمریکا برای فرستادن فضانورد به بلندپروازی برنامه شوروی نبود، و فضاپیمای آمریکایی مرکوری برای پرواز به مدار زمین طراحی نشده بود، بلکه قرار بود پروازی کوتاه در مسیر پرتابه‌ای (Ballistic) زیر مدار زمین در ارتفاع حدود ۱۰۰ مایلی داشته باشد. اما بر اساس تعاریف رسمی، می‌شد همین پرواز کوتاه را «اولین پرواز فضایی» دانست. به همین علت، بازه زمانی بین روزهای ۱۱ تا ۱۷ آوریل همان سال برای اولین پرواز فضایی شوروی در نظر گرفته شد.

قیمت سیاره زمین چقدر است؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.11.2020
قیمت سیاره زمین چقدر است؟

مجمع عمومی سازمان ملل در نشست ویژه‌ای به تاریخ ۷ آوریل ۲۰۱۱ قطعنامه‌ای صادر کرد که به موجب آن روز ۱۲ آوریل به مناسبت سالگرد پرواز تاریخی یوری گاگارین به دور مدار زمین (۱۲ آوریل ۱۹۶۱ میلادی)، «روز پرواز فضایی بشر» نامگذاری شده‌است. پیش‌نویس این قطعنامه را کشور روسیه —که وارث فعالیت‌های فضایی اتحاد جماهیر شوروی سابق است— به مناسبت پنجاهمین سالگرد سفر فضایی یوری گاگارین به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه نموده بود.

 کیو آکاساکا معاون ارتباطات و روابط عمومی دبیرکل سازمان ملل به همین مناسبت گفت: «پنجاه سال از آن سفر شگفت‌انگیز می‌گذرد اما افسانهٔ شجاعت گاگارین و سفر وی به ماورای مرزهای فکری زمانه خود همچنان به صورت یک منبع الهام‌بخش برای آینده اکتشافات فضایی، برای نوع بشر و برای ملت‌های سراسر جهان خواهد بود.

در سال ۱۹۶۲، یوری گاگارین به سمت معاونت شورای عالی اتحاد شوروی منصوب شد، اما پس از مدتی به مرکز فضانوردی شوروی در «شهرک ستاره‌ها» بازگشت و به مدت ۷ سال در گروهی کار کرد که هدفشان طراحی فضاپیماهایی با قابلیت استفاده مجدد بود. وی پس از مدتی به سمت معاون مدیریت شهرک ستاره‌ها انتخاب شد، و هم‌زمان به تمریناتش به عنوان خلبان هواپیمای جنگنده ادامه داد.

در روز ۲۷ مارس ۱۹۶۸، هواپیمای میگ-۱۵ یوری گاگارین و مربی پروازش طی یک پرواز تمرینی دچار سانحه شد و سقوط کرد و هردو سرنشین آن کشته شدند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала