گزارش و تحلیل

اینقدر اسرائیل را بزرگ نکنید

© AP Photo / Hasan Sarbakhshianتأسیسات نطنز در ایران
تأسیسات نطنز در ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.04.2021
اشتراک
چرا بلافاصله پس از جریان نطنز رسانه های اسرائیلی اتفاق را گردن گرفتند؟

روز گذشته یک اتفاق اسفناک در نطنز رخ داد که سریعا برخی رسانه های اسرائیلی آن را کار اسرائیل دانستند و بعد ها هم در ایران بسیاری همان خط خبری را دنبال کردند.

البته نمی خواهم بگویم که اسرائیل بی گناه است، قطعا اسرائیل در این ماجرا و در هر جریان و بلایی که سر مردم ایران می آید دخیل است و چشم بسته می توان دانست که اسرائیلیها از دور یا نزدیک در همه این جریان ها دست دارند.

اما نکته اصلی صحبت در این است که چرا بلافاصله پس از جریان نطنز رسانه های اسرائیلی اتفاق را گردن گرفتند.

آنها همچنین اخیاری را از کانال رسانه های آمریکایی منتشر کردند که بر اساس آن همه مسئولیت گردن اسرائیل است و ماجرا هیچ ربطی به آمریکا ندارد.

همین جریان رسانه ای تقریبا یک هفته قبل تر هم در جریان هدف قرار گرفتن کشتی ساویز ایرانی در دریای سرخ رخ داد.

بلا فاصله پس از حمله به کشتی رسانه های اسرائیلی جریان را گردن گرفتند و آمریکا را از صحنه دور کردند.

واکنش سازمان ملل به سانحه کشتی ایرانی ساویز - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.04.2021
واکنش سازمان ملل به سانحه کشتی ایرانی "ساویز"

به نظر می رسد هدف سیاست مداران اسرائیلی از این جریان این است که داخل اسرائیل به مردم اسرائیل بگویند بیایید و ببینید ما چه قدر قدرت مند هستیم که می توانیم به ایران حمله کنیم و درون ایران عملیات انجام دهیم.

همان اولین خبری که در باره جریان نطنز منتشر شد نشان می داد که هر کس خبر را منتشر کرده یا نمی داند حمله سایبری یعنی چی یا نمی داند نطنز چیست.

چرا که کانال 13 اسرائیل مدعی شد که حمله به نیروگاه برق نیروگاه نطنز یک حمله سایبری توسط اسرائیل بوده.

در حالی که هر کس کمترین آشنایی را با نیروگاه نطنز داشته باشد می داند این نیروگاه و دیگر نیروگاه ها و مراکز حساس و نظامی ایران سالها است که از شبکه های اینترنت جدا هستند و به هیچ شبکه ای که بتوان از راه آن حمله سایبری انجام داد متصل نمی باشند.

چرا که اصلی ترین بخش حمله سایبری همانا اتصال هدف به شبکه اینترنت می باشد.

البته بعد از آن هم مشخص شد که جریان بر اثر تخریب تاسیسات برق توسط عامل انسانی بوده و احتمالا هم این عامل انسانی مزدور اسرائیل بوده و آنها می خواستند فرصت را برای فرار او فراهم کنند.

به هر حال نمی توان انکار کرد که اسرائیلی ها و آمریکایی ها توانسته اند طی سالهای اخیر تعداد زیادی از افراد را درون ایران اجیر کنند، بمانند افرادی که عضو سازمان هایی مانند سازمان مجاهدین خلق هستند که از قبل برای آنها جاسوسی می کردند و می کنند.

احتمالا بسیاری در حین گذر در اینترنت با آگهی جذب نیروهای اطلاعاتی برخورد کرده اند، آگهی ای که همه سایت های ایرانی را بمباران می کند تا بلکه از میان ایرانی ها بتواند چند نفری را برای انجام توطئه های شوم خود پیدا کند.

هویت کارمندان اطلاعاتی عربستان افشا شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.03.2021
هویت کارمندان اطلاعاتی عربستان افشا شد

اما معمولا هیچ دستگاه اطلاعاتی ای کاری نمی کند تا مهره اش به راحتی بسوزد، مگر اینکه این مهره اینقدر بی ارزش و یا سوخته باشد که بقایش دیگر اهمیت نداشته باشد.

حال اینکه چرا اسرائیلی ها تلاش می کنند هر چه سریعتر مساله را گردن بگیرند را می تواند در این راستا قرار داد که امروزه آقای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر فعلی اسرائیل که تلاش دارد کابینه جدید این کشور را نیز تشکیل دهد نیاز دارد تا بگوید طی چند سال اخیر که او در مسند قدرت بوده کارهای زیادی انجام شده و با بقایش وی می تواند کارهای بیشتری انجام دهد.

به نظر می رسد حتی اگر اسرائیل توانسته باشد چنین کاری را بزند اصول جنگ رسانه ای ایجاب می کند تا ایرانی ها همه یکصدا ادعا کنند که ماجرا هیچ ربطی به اسرائیل ندارد و اینکه برخی درون خود نیروگاه به دنبال تخریب بودند، چرا، نمی دانم ، مثلا برای دریافت نکردن حقوق می خواستنداعتراض کنند یا اینکه تقاضای اضافه حقوق کرده بودند مدیریت قبول نکرده یا اینکه به دلیل مشکلات خانوادگی دست به چنین کاری زده اند.

آنوقت است که می توان تصور کرد قیافه اسرائیلی ها چگونه می باشد، هر چه قدر هم تلاش کنند نخواهند توانست به هدف خود برسند.

بدیهی است در صورتی که چنین چیز هایی اعلام شود و درون اسرائیل آشفته خواهد شد و سیاست مداران اسرائیل متوجه خواهند شد که نمی توانند به خواسته هایشان از این راه برسند، اما هر چه قدر آنها ببینند ایرانی ها تهدید به پاسخ می کنند اما پاسخی نمی دهندف جری تر می شوند تا اعمال تروریستی بیشتری را انجام دهند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала